uberleif Startet 14.November.2012 Link til dette innlegget Startet 14.November.2012 Holder på å isolere baugen i min gamle ferroskøyte, men har støtt på et problem.. Jeg har lagt huntonite plater mellom lekter/spant, og skal ha isolasjon utenpå der. Hadde et tips inne om at jeg kunne fylle med byggskum i glipene mellom spant/lekter og platene, men ble så frarådet dette igjen da byggskum visstnok vil nesten uansett trekke til seg fuktighet over tid. Byggskummet har i mitt hode hele tiden vært en redning mot litt dårlig tilpassede plater. Hadde det bare vært smale striper/områder, så skulle jeg finni noe jeg kunne brukt, men noen steder er det snakk om litt større områder, og det vil da gå med ekstreme mengder av et typ fugeprodukt. Hvis problemstillingen er mulig å forstå, er det noen som har tips til et eller annet produkt jeg kan bruke? Altså noe jeg kan fylle gliper med, som helst ekspanderer, eller i hvertfall tar mye plass? :P Som det sikkert kommer fram har jeg meget lite peiling, og er fortsatt temmelig i startgropa hva angår snekring/mekking på båt, så må i såfall beklage dårlig formulering vedrørende disse tinga.. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 https://baatplassen.no/i/topic/40350-hvor-fr-man-kjpt-2-komp-polyuretanskum/ I den tråden står det en del om slikt skum, men det står også at det er best å overlate dette til proffer, da det vistnok ekspanderer en god del mer enn byggskum og at det må brukes mothold for at det skal skumme riktig..... HER er et googlesøk på POLYURETANSKUM RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
uberleif Svart 14.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 (redigert) Takk for svar.. Skumleste den tråden der før jeg posta, men så at man trengte, og jeg siterer "en egen maskinpark" for å benytte seg av det, så det blei kassert. Men har sjekka ltit mer nå, og kanskje polyueratanskum er tingen likevel. Peil på hvor man kan få tak i dette uten å måtte bestille online? Edit: Sjekka litt på biltema etc, og alt virker jo å være polyuretanskum. Er dette vanlig byggskum likevel? Den andre tråden var jo noen år gammel, så kanskje dette har blitt standard. Noen som vet om polyuretanskum trekker til seg mindre fukt enn "vanlig" skum, eller er dette det vanlige? Redigert 14.November.2012 av uberleif (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Jeg har ikke peiling, men har planer om å forsøke etterisolere kjøleboksen i min båt med tider. Håpet er å finne noe alla byggskum som kan sprøytes inn i noen hull jeg lager langt nede og fylle til det tyter ut oppe, så skjære av "tuppene", et lag med bengalakk over og så smelle igjen boksen. Kjapt og enkelt om jeg finner rette produkt... finner jeg ikke det, får det være som det er en god stund til. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
adeneo Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 (redigert) Uten at jeg vil anbefale hverken det ene eller andre, så trekker normalt vanlig byggskum vann, og jeg ville hørt med en rørlegger om de har Batek skum til tetting av betongrør o.l. da dette i det minste er noe mer egnet og forholdsvis greit å få tak i, selv om det nok koster en del mer enn vanlig byggskum. Redigert 14.November.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Hva med markplater? Disse er hyrdofobe (suger ikke vann), veldig lette å tilpasse, og kan lett snittes 2/3-deler av tykkelsen for å passe mot buer / kurver i skroget. De er ikke brannklassifiserte, men det er heller ikke byggskum eller pouleritanskum...... Sitér dette innlegget Link to post
MikkelRev Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 8cm tykt byggskum er jo diffusjonstett da.. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Hei. Til skrog isolasjon kan du bruke et stoff som heter Armafleks. Er mest brukt til å isolere kjølesystemer,hvor kondens er et kjempeproblem.Fåes i flere tykkelser og er fleksibelt. Til dårlig tilpassede plater kan du bruke et encomp. lim fra Casco.Grønn tupp/kork.Brukes sammen med en dusjflaske med vann.Skummer opp veldig bra,helt vanntett ferdig utherdet.Det er også Armafleks.Denne limes med kontakt lim.Husk maske og god ventilasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 (redigert) Hvor får man kjøpt Armaflex? Hvor mye vannopptak har skummet som normalt brukes i båt? Ser at Casco AllSeason FlexFoam har 1,5 vol % vannopptak. http://www.casco.no/...roductcatID=133 http://media.schoeno....pdf?1352970269 EDIT: Casco FireFoam brukes ved fuging av Leca, og bør derfor ha beskjedent vannopptak, men dette er ikke spesifisert i produktdatabladet. http://www.casco.no/index.php?contentID=130&productID=979&productcatID=133 Redigert 15.November.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
uberleif Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Takker og bukker for svar! :) Armaflex blir litt mye styr tror jeg. Skulle jeg gått til innkjøp av det kunne jeg jo brukt det i sin helhet. Det samme gjelder vel kanskje markplater, men dette skal jeg undersøke nærmere. Er mer sugen på noe skum-relatert. AllSeason FlexFoam ser jo ut til å være et mer tradisjonelt skum, som igjen betyr at det tar opp vann. Men FireFoam er kanskje interessant. Lurte også på denne: http://www.casco.no/index.php?contentID=130&productID=978&productcatID=133 ? Står meget brannfarlig som kanskje ikke er et direkte pluss, men er det dette produktet du tenker på Ankerdrammen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.