Jump to content

Oversiktskart


Ben

Recommended Posts

I min spede bobåtstart for noen år siden savnet jeg fort, enkle,håndterbare,

oversiktskart, på lengre turer. Fant frem et passende kart og skannet 4 A4 sider

for strekningen Oslo - Kristansand. Så kom PC og GPS, kartene ble lagt inn og

grovkalibrert i OZI explorer. Etterhvert har disse 4 blitt til 2. All unøvendig info er slettet.

De er kun beregnet for kurs og avstandsberegning. Jeg har mye glede av kartene. Særlig

Oslo - Stavern er nå etter min mening så pass bra at dersom det er noen av dere som ønsker

å prøve dette(Stavern - K.sand kommer etterhvert) kan dere sende meg en IM.

Si i fra dere som bruker OZI, så kan jeg også legge ved mapfilen.

Forsøker å legge inn en prøve her.

Mvh

Ben

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg glemte å legge inn noen faktiske opplysninger her. Det ble visst litt sent igår. :sleep:

Kartet har en oppløsning på 3320x5417 piksler, noe som gir ca 20m per piksel i

kartmodus. I tif, som jeg jobber, er filen 17,5mb, mens den er kun 578kb i gif. Disse lave

verdiene har sin årsak i at 95% av kartet består av 6 farger. Til sammenlikning blir et

skannet båtsportkart ca 45mb, og det trengs flere bare på den relativt korte turen til

Sandefjord eller Strømstad. Det ble litt mye for min gamle IBM 380. Så nå kan jeg navigere etter

oversiktskartet og passe på grunner med papirkartene.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...