kjetillunde Startet 15.November.2012 Link til dette innlegget Startet 15.November.2012 Min Tohatsu 3.5 hk firetakter stopper på tomgang, og idag var den helt umulig å få start på etterpå. Etter en time prøvde jeg igjen og da gikk det såvidt da jeg skyndet meg å sette den i gir... Men dersom gassen var for lav døde den igjen... Noen som vet hvorfor? Det er en 2009 modell.... Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Det første jeg ville ha prøvd er å skru ut dreneringsskrue som sitter i flottør-huset (kammeret i bunn) på forgasseren, og drenere ut det som befinner seg av bensin, evt gørr og vann, her. Være sikker på at bensin er rimelig fersk, og ha på noe kondensfjerner på tanken. Prøv å få motoren til å gå slik at du får kjørt ny bensin med kondensfjerner gjennom forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 (redigert) Jeg kjøpte motoren nylig av en annen og vet ikke hvor fersk bensinen er. Burde jeg helle ut bensinen i tanken (intern tank), hvordan gjør jeg evt det? Redigert 15.November.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Sikkert vann elr dritt i tomgangsdysa. da går den som normalt med godt pådrag og stopper tvert når du slakker av Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Sikkert vann elr dritt i tomgangsdysa Hva er tomgangsdysa? Etter å ha skrudd ut dreneringsskruen, skal jeg helle kondensfjerner i tanken og prøve å starte, eller bør jeg ta ut all bensinen først og fylle på ny sammen med kondensfjerner? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Tøm tanken for bensin, og fyll opp med ny bensin med en liten skvett kondensfjerner i. Siden det er en 4-takter, bør du enten finne ut hvor slangen fra bensintanken går, og løsne denne for å la bensinen tappes ut. Eller du kan bruke en liten hevert. Pga motoroljen du har på 4 takter, bør du sikkert la være å snu den helt på hodet. Vil anbefale at du søker "Virkemåte forgasser" på kvasir e.l., og du kan få en innføring i forgasserens bestanddeler og virkemåte. Sikkert lærerikt, og greit å vite litt om også til senere . Da kan du finne enkle tegninger som gjør det lettere å forstå hvilke deler du finner i forgasseren. Forgasserens største ulempe er at den kan delvis tettes i dyser og små kanaler pga avleiringer som blir igjen når bensinen fordamper, hvis motoren blir stående lenge uten å brukes. Da risikerer en at en må demontere forgasser og rense alt av dyser og små kanaler med forgasser-rens og trykkluft. Sikkert ikke en jobb for helt uerfarne. Men det kan godt være at det er nok å tappe av gammel bensin og erstatte denne med ny bensin og kondensfjerner. Har virket på mer enn en moped hos oss, for å si det sånn . Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Støtter alle tidligere innlegg ang. gammel bensin. Standard prosedyre på plenklippere, motorsager, mopeder og påhengsmotorer som ikke starter er å drenere gammel bensin og fylle på ny. Jeg har ikke tall på hvor mange motorer jeg har gjort dette på, like morsomt hver gang. Alltid morsomt å se tryne på den som har forbannet motoren opp og ned i mente når motoren starter som en drøm når den får god dram. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Tøm tanken for bensin, og fyll opp med ny bensin med en liten skvett kondensfjerner i. Siden det er en 4-takter, bør du enten finne ut hvor slangen fra bensintanken går, og løsne denne for å la bensinen tappes ut. Eller du kan bruke en liten hevert. Pga motoroljen du har på 4 takter, bør du sikkert la være å snu den helt på hodet. Vil anbefale at du søker "Virkemåte forgasser" på kvasir e.l., og du kan få en innføring i forgasserens bestanddeler og virkemåte. Sikkert lærerikt, og greit å vite litt om også til senere . Da kan du finne enkle tegninger som gjør det lettere å forstå hvilke deler du finner i forgasseren. Forgasserens største ulempe er at den kan delvis tettes i dyser og små kanaler pga avleiringer som blir igjen når bensinen fordamper, hvis motoren blir stående lenge uten å brukes. Da risikerer en at en må demontere forgasser og rense alt av dyser og små kanaler med forgasser-rens og trykkluft. Sikkert ikke en jobb for helt uerfarne. Men det kan godt være at det er nok å tappe av gammel bensin og erstatte denne med ny bensin og kondensfjerner. Har virket på mer enn en moped hos oss, for å si det sånn . Takk, det skal jeg prøve. Tømme ut gammel bensin, fylle på ny og helle på kondensfjerner. Hvor mye kondensfjerner? Er dette forgasseren? (rød ring) Er dette skruen for å justere tomgangen? (rød ring) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Ser ut som om skruen du har satt ring rundt på det siste bildet er skruen for dreninger av flottør, løsne på denne og la bensin tappes av. Du kan tømme tanken for bensin ved å løsne slangen som sitter i bunn av plasttanken (oppe til venstre på bildet). Du må nesten lese på flaske med kondensfjerner hvordan denne skal doseres. Normalt står det hvor mange liter bensin den er beregnet for, og så må du regne ut sånn cirka hvor mye du trenger på den lille intern-tanken du har på motoren. Ikke ha på for mye. Ville brukt en liten "skvett", da en flaske normalt skal holde til minst en full bensintank på bil (60 - 100 liter). Får du på frisk bensin, skal det jo ikke være mye vann igjen i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Kan jo også være at tomgangen er litt for lavt justert hvis motoren går greit ellers på alle turtall fra tomgang og opp. Hvis motoren ikke går etter du har byttet bensin så juster opp tomgangsskruen bittelitt, her må du prøve deg litt frem men det er ikke mye som skal til. Tomgangsskruen er vel den man ser øverst på bildet. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
kjetillunde Svart 16.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Flott, da skal jeg prøve. Men hvorfor startet ikke motoren etter den stoppet? Selv om det evt. skulle være vann i bensinen eller noe burde den vel vise liv når jeg drar i snora? Den viste liv bare noen få ganger med choke. Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Prøv først å bytt bensinen, hvis ikke det hjelper så er det andre ting. Det kan være rusk i forgasser eller bare tomgang som må justeres litt. Noen motorer er også følsom for hvor mye gass de må ha når de startes. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
kjetillunde Svart 16.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Ja jeg prøver det idag og oppdaterer her etterpå. :-) Er det lurt å helle oppi Fuel stabilizer - drivstoff stabilisator i bensinen også? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Flott, da skal jeg prøve. Men hvorfor startet ikke motoren etter den stoppet? Selv om det evt. skulle være vann i bensinen eller noe burde den vel vise liv når jeg drar i snora? Den viste liv bare noen få ganger med choke. Forgasserens tomgangsdyse suger bensin opp når den går på tomgang. Bensinen blandes med luft, og du får en gassblanding som forbrennes i sylinderen. Vann forbrenner dårlig... Derfor vil motoren fuske eller ikke svive. Dropp fuel stabilizer, bruk heller motoren så ofte som mulig. Skal du vinterlagre den etterhvert, bør du enten starte den av og til for å få ny bensin inn til forgasser, eller stenge bensinkrana og la motoren svive til den dauer (bruker opp bensinen som står i forgasser). Da vil det være mindre sjans for forgasserproblemer neste sesong. Prøv tipsene du har fått på tråden her, håper det ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 16.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Takk. Jeg prøver idag. Er på vei til maritim på slependen. Er det greit med Alron kondensfjerner? Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Alle merker kondensfjerner duger, men ikke bruk for mye. Skal ikke mange dråpene til hvis du blander på tanken som er på motoren så det er kanskje bedre å blande på en større kanne før du fyller på motoren. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
kjetillunde Svart 16.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Det første jeg prøvde idag var å dra i snora. Motoren startet på første drag og gikk fint på tomgang. Jeg stoppet den et par ganger og startet igjen, gasset litt i fri, den putret jevnt likevel. Så jeg tok en dorgetur på laveste hastighet. Etter ti-femten min stoppet den av seg selv. Da var det umulig å få start på den igjen. Det var da jeg prøvde dreneringsskruen og bensin rant ut. Er det kun set som er i forgasseren som renner ut eller fra den interne bensintanken? Siden jeg ikke visste dette skrudde jeg igjen dreneringsskruen før det hadde rent helt ferdig. Jeg tilsatte en dråpe kondensfjerner i tanken og sprayet konserveringsolje inn i luftinntaket til forgasseren. Da startet den på første forsøk.... Noen formeninger om den er friskmeldt og hva som evt var feilen? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 (redigert) åå med slik kjøring så er det ikkje anna å vente. Der er ingen feil annet enn brukerfeil. Du må nok skru opp tomgangshastigheten litt Redigert 16.November.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 I forgasseren er det en flottør (dvs et flytende element) som åpner for tilstrømming av bensin når nivået i flottørhuset synker. Når bensin-nivået så har steget til ønsket nivå, flyter flottøren opp igjen og en stor "nål" (kon) stenger tilførselskanal. Hvis du ikke stenger bensinkran, vil bensinen fortsette å renne inn i forgasseren når dreneringsskrue er skrudd ut. Vann er tyngre enn bensin, og også evt rusk vil legge seg i bunn av flottørhuset. Det holder derfor å drenere ut det som står i huset, det er sikkert ikke mer enn det du får plass til i et egge-glass fra denne forgasseren. Hvis motoren nå sviver greit og over tid, vil jeg friskmelde den. Bruk av kondensfjerner anbefales ved temperaturer under 5 grader, så du kan godt fortsette å bruke en skvett etterhvert som du fyller ny bensin. Men ikke bruk mye. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 åå med slik kjøring så er det ikkje anna å vente. Der er ingen feil annet enn brukerfeil. Du må nok skru opp tomgangshastigheten litt Brukerfeil (?) Enhver påhengsmotor skal tåle å kjøres på tomgang / dorgefart i timevis uten at motoren stopper. Dersom motoren nå sviver jevn og fint på tomgang, ville jeg ikke justere på forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 16.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Takk søringen. Veldig god hjelp fra deg og dere andre. :-) Jeg tror tomgangsskruen er passelig innstillt. Hvis ikke så er det vel den øverste på bildet? Så det var sannsynligvis rusk eller vann i forgasseren som nå rant ut gjennom dreneringsskruen? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 (redigert) Du skriver jo sjøl at den stoppet på tomgang i innlegg #1 og at den gjorde akkurat det samme nå etter operasjon tømming osv. mao er du akkurat like langt. Men om du har overbevist deg sjøl med at du har fått en masse nyttige tips og at saken nå er ute av verden så værsågod å tre lua godt ned. Med de svært vesentlige nye opplysningene som nå kom frem om kjøremønster så var der trolig aldri noe feil annet enn evt for lav tomganghastighet elr at den kan magres ned litt. Men når du ikkje vet opp eller ned på en motor så vil eg ikkje anbefale å røre noe som helst for det vil ende i nettopp det med de tusen kappevenderne du finner her. Jaaada en firtakter kan i teorien gå i timesvis på tomgang. Men for den som lever i virkeligheten og ikkje i dårlig damebladbabbel så er det ikkje slik i praksis. Dette er en mikroskopisk èn syllindret motor som har putret og gått med forholdsvis stor belastning i forhold til turtallet. Og det både blåser forbi ringene og surner seg til i alle ledd av slik kjøring på en sånn motor. Tro det eller ei men slik kjøring er det siste denne motoren er laget for Redigert 16.November.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Ja, tomgangsskrue øverst. Ja, er det vann i forgasser får du ut dette ved å drenere det som står i flottørhus. Får håpe det var den kuren som trengtes for å kurere "pasienten" Hvis motoren fortsetter å jukse, får du heller prøve en ny runde her på forumet, da må nok pasienten få en større operasjon Men heldigvis er det ikke alltid de store grepene som skal til for å ordne opp i problemene, og det er jo tilfredsstillende å kunne fikse det sjøl Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Ser enkelte har en dårlig dag på denne tråden. Nå er det jo engang slik at ikke alle er født som verdensmestre, og må lære etterhvert. Prøving og feiling er det vi alle lærer av. Og vilje og evne til å lære kan komme godt med den dagen en motor stopper på en dårlig plass i ruskevær. At en moderne liten 4 takter ikke er beregnet til rolig kjøring, er nå fullstendig bak mål. Motoren trenger luft, tenning og brukbar bensin, da skal den bare GÅ. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Jaja og nissen kommer på besøk i år også Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.