Jon-Kåre Startet 16.November.2012 Del på Facebook Startet 16.November.2012 Her har nok skipperen sovnet, kjedelig med autopilot? http://www.hblad.no/nyheter/article6345121.ece slepebåten dro akkurat forbi stuvinduet så da skal de vel prøve å dra den av. Full flo rundt klokken et idag Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
bellen Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 (redigert) Kjedeligt for han som var vakthavande på broa. I følge AIS-tracket, så har han gått lenge på samme kurs, så han har nok sovet godt ei stund. Eg rekna med at han var på vei videre sørover, og ikkje skulle igjennom Brasøysundet. Redigert 16.November.2012 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 16.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2012 Tror anskje de hadde flaks som gikk rett på og ikke traff noe tidligere med siden? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
littmild Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Man gjør ikke det der ved en feiltakelse, nei, er nok søvn inne i bildet. Ser heldigvis ut som det har gått bra, og hun er på vei nordover igjen for egen maskin, fulgt av "Boa Siw" og "Boa Tyr"(i følge marinetraffic) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
torbi Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 For ikke å være negativt, eg lurer på om skal ikke det være 2 person på broen? eller er det tillatt 1 person siden det er lastebåt/fraktebåt.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Free Lillehammer Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 En ting er at disse båtene på eget initiativ muligens av ren sløvhet, raser på grunn. Det som gir større grunn til bekymring er at om vi kommer på kryssende kurs med våre fritidsbåter og kaller opp yrkesfartøyene på VHF og vakten sover, kan konsekvensene bli omfattende. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Misunner dem ikke den bråvåkningen der! Det må være ille å våkne av at båten raser oppover på land på denne måten. Særlig for den sovende rorvakten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tkb Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 Huff ja, kjente på samme tanken der.. Hadde nok tatt en go left.. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 Og igjen: Hvorfor i all verden går det ikke an å benytte alarmer som varsler om mulige farer i tide? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 For det første så har man brovaktalarm på denne båten. Den skal utløses som f.eks. følge av manglende bevegelse på broa men et gammelt triks har vært å henge en CD-plate e.l. foran bevegelsesdeterkoren slik at denne settes ut av spill. Man kopler også ofte ut kvitteringsknappen som skal benyttes hvert 5.min. der et slikt system er aktivert. Eller man kopler ut hele systemet. Det skal være brovakt i tillegg til navigatør under seilasen. Nå dramatiserer man vel dette betydelig opp ved å hevde at denne typen fartøyer utgjør en fare for fritidsflåten. Er vel langt flere merkelige manøvere som foregår fra fritidsflåtegruppen og grunnstøtingsfrekvensen sett i forhold til tilbakelagte seilingstimer er garantert dramatisk mye høyere i fritidsflåten enn i handelsflåten. Et kjedelig uhell der det gikk bra med båt og mannskap. Rederiet vil nok granske hendelsen intert i likhet med politiet og det vil resultere i disse standardrapportene som kommer ut med jevne mellomrom der det ene og det andre innskjerpes. Like fullt vil vi se en ny grunnstøting i løpet av ikke alt for lang tid der uoppmerksomhet eller navigatør som sovnet på vakt er årsaken igjen. Det er menneskelig å feile. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 En ting er at disse båtene på eget initiativ muligens av ren sløvhet, raser på grunn. Det som gir større grunn til bekymring er at om vi kommer på kryssende kurs med våre fritidsbåter og kaller opp yrkesfartøyene på VHF og vakten sover, kan konsekvensene bli omfattende. Med en lite beregning på hvor sannsynelig det er for at noe slikt skulle inntreffe, tror jeg nok du vil ende opp med å bekymre deg for helt andre ting! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 Når slike "dumheter" skjer med fritidsbåter så heter det raskt noe om middelaldrende menn med stor lommebok og liten hjerne, eller manglende avlagt båtførerprøve så spent på hva løsningen er på dette problemet, et problem som ser ut til å skje med jevne mellomrom og skremmende liten avstand i tid mellom disse? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 Skipperen kan være glad han ikke er kineser. Som islending får de jo bare seile videre. Noen som husker "Godafoss". Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 17.November.2012 Del på Facebook Svart 17.November.2012 Det er riktig, Mouche, at en hvilken som helst kar med med kroner nok kan ordne seg med en farkost - uten videre kvalifikasjoner. Når det gjelder fraktskuter, er det vel kompetansekrav knyttet til å kunne føre dem? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 18.November.2012 Del på Facebook Svart 18.November.2012 (redigert) Polfoss, som Godafoss (grunnstøting i Hvaler, februar 2011), registrert i AG - Antigua, samme eiere (Eimskíp). Greit med disse skatteparadisene... Mulligan: Ikke islandsk, men karibisk. Redigert 18.November.2012 av Salt - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.