Jump to content

Exturn eller truster i tunnel som baugpr. erfaring og synspunkter

mikki

Recommended Posts

Jeg ser for meg at en Exturn vil bremse og se klumpete ut i baugen. Selv om produsenten sier at den ikke bremser nevneverdig så klarer jeg ikke unngå å tenke at enhver ekstra klump under vann er med og bremser. I en båt som bruker seil som motor vil du ha minst mulig som bremser.

Hva med nedfellbar baugpropell? http://www.sleipner.no/index.php?s=produkter&kat=nedfellbare-sidepropeller

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det er jo avhenging av type båt også. Modere seilbåter har gjerne en relativt flat og grunnt forskip - noe som gjør det vanskelig å montere en effektiv tunellthruster noe særlig langt fremme i baugen. Videre hva du legger vekt på m.h.t. at det skal være lett å montere/ pris / tap av fart.

Men hvis nedsenkbar ikke er aktuelt og det er plass til det, ville jeg vel gått for en konvensjonell tunnellthruster. En mulig ulempe verdt å tenke på ved Extrun (i tillegg til tap av fart ved seiling) er hva som skjer hvis du skulle gå på grunn. Ser for meg at Extrun står utsatt til og kan rives av, og hva skjer da? Mulig det er et konstruert tifelle men...

Her er bilder av Exturn:

http://www.nauticexpo.com/prod/sleipner-marinno-gmbh/boats-bow-and-stern-thrusters-32548-199827.html

Jeg synes den ser altfor skarpkantet ut i tunnelåpningen. Det er muligens for å begrense bredden på klunsen. Deter er hydraulisk dårlig design som øker støyen og reduserer effekten.

Personlig ville jeg ikke hatt noen slik kluns i baugen. Jeg synes den er stygg og sitter veldig utsatt til. Nedfellbar baugproell er ganske dyrt og komplisert. Dersom det er rimelig plass til en propell i vanlig tunnel vill jeg uten tvil valgt det. Tror den ikke bremser merkbart.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...