mikki Startet 17.November.2012 Link til dette innlegget Startet 17.November.2012 Skall montere baugpropell i en seilbåt, valget står mellom exturn og vanlig truster i tunell, ønsker og høre andres meninger og erfaringer om disse trustere. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 17.November.2012 Link til dette innlegget Svart 17.November.2012 Jeg ser for meg at en Exturn vil bremse og se klumpete ut i baugen. Selv om produsenten sier at den ikke bremser nevneverdig så klarer jeg ikke unngå å tenke at enhver ekstra klump under vann er med og bremser. I en båt som bruker seil som motor vil du ha minst mulig som bremser. Hva med nedfellbar baugpropell? http://www.sleipner.no/index.php?s=produkter&kat=nedfellbare-sidepropeller Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Krimart Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Det er jo avhenging av type båt også. Modere seilbåter har gjerne en relativt flat og grunnt forskip - noe som gjør det vanskelig å montere en effektiv tunellthruster noe særlig langt fremme i baugen. Videre hva du legger vekt på m.h.t. at det skal være lett å montere/ pris / tap av fart. Men hvis nedsenkbar ikke er aktuelt og det er plass til det, ville jeg vel gått for en konvensjonell tunnellthruster. En mulig ulempe verdt å tenke på ved Extrun (i tillegg til tap av fart ved seiling) er hva som skjer hvis du skulle gå på grunn. Ser for meg at Extrun står utsatt til og kan rives av, og hva skjer da? Mulig det er et konstruert tifelle men... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Her er bilder av Exturn: http://www.nauticexpo.com/prod/sleipner-marinno-gmbh/boats-bow-and-stern-thrusters-32548-199827.html Jeg synes den ser altfor skarpkantet ut i tunnelåpningen. Det er muligens for å begrense bredden på klunsen. Deter er hydraulisk dårlig design som øker støyen og reduserer effekten. Personlig ville jeg ikke hatt noen slik kluns i baugen. Jeg synes den er stygg og sitter veldig utsatt til. Nedfellbar baugproell er ganske dyrt og komplisert. Dersom det er rimelig plass til en propell i vanlig tunnel vill jeg uten tvil valgt det. Tror den ikke bremser merkbart. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
alidal Svart 25.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2013 Noen som testet Exturn skikkelig nå, og hvor stort fartstap blir det i virkeligheten med en slik? Blir vel fartstap med tunellthruster også? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.