Jump to content

Ny butikk overtar for Nautisk

Bitteliten

Recommended Posts

Fant dette på en gruppe på fb

Nautisk Forlag har lagt ned sin fritidsbåtavdeling, men nøkkelpersonell derfra har startet opp på egenhånd! Nettbutikk først, fysisk butikk er på trappene. Planlegger du langtur er det greit å vite at du handler med folk som selv har en jordomseiling på baken, i tillegg til solid maritim utdannelse og lang fartstid i bransjen. Anbefales :)

http://www.nautiskfritid.no/

I den nye dubeditt-tiden, farter mange på sjøen i den tro at det holder med noe greier på mobilen (har truffet folk som navigerer utelukkende med Gule sider).

For alle som skal lenger av sted enn til nærmeste fiskegrunne, bør det være obligatorisk å ha løpende oppdaterte papirkart, etc. Forstår folk det, er det grunnlag for nye Nautisk.

Jag har gjort det til en vane å kjøpe papirkart (på lokale bokhandlere) når jeg er på tur og skal inn i nye områder der jeg ikke har kart fra før.

Men jeg har oppdaget at jeg sjeldnere og sjeldnere tar disse frem. Sesongen 2012 tror jeg faktisk ikke det har vært papirkart i Cokpit en eneste gang :lipseal: .

Skyldes at kartplotter + Ipad + smarttelefon er det jeg benytter i praksis. Før tok jeg alltid opp kart og la på luka før start av tur, men det er en vane jeg rett og slett ubevisst har lagt av meg :blush:

Men jeg har handlet endel bøker på Nautisk, og kommer til å handle flere på nye Nautisk :thumbsup::yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

For alle som skal lenger av sted enn til nærmeste fiskegrunne, bør det være obligatorisk å ha løpende oppdaterte papirkart, etc. Forstår folk det, er det grunnlag for nye Nautisk.

Godt ideal, men å kjøpe fullpriskart for hele verden ville for min være en utgift så stor at det fører til utsettelse av hele turen. Skal forsøke å holde oss med noenlunde oppdaterte papirkart uansett, men å klaske bankkortet i bordet hos Nautisk for å løse floka er nok ganske uoppnåelig for mange langturprosjekter.

Eit godt poeng, Euklid.

Har verkeleg folk som reiser til Karibia eller rundt jorda detaljerte papirkart over heile ruta? Det må jo koste mange, mange titals tusen kroner.

Det må jo vere langt rimelegare (og praktisk) å kjøpe ein solid kartplottar med digitale kart, og ha ein iPad og eit par PC-ar som backup. Det skal jo ein del til for at *alt* streikar på same tid. Det einaste eg kan tenke meg vert problematisk er om båten vert råka av lynnedslag som slår ut all elektronikk om bord, eller om GPS-nettverket vert nedlagt. Begge deler er jo heilt usannsynleg. Så kan ein eventuelt ha nokre grove overseglingskart og ein sekstant som backup-backup.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Det jeg har sett for meg at kan skje er at elanlegget i båten kneler totalt midt ute på havet. Skulle dette skje (og det ikke lar seg gjøre å reparere, igjen skal det mye til) fyrer jeg opp generator og lader iPadene rett fra denne.

Total kostnad digitale kart og tre iPader (i tilfelle to tar kvelden) til en hel jordomseiling er ca 12000.

Siden dette handler om kartsalg i Norge, en litt annen vinkling: foreldrene mine har daycruiser de tøffer rundt i lokale farvann med; plotteren har alt de trenger, i tillegg kjøpte pappa for en del år tilbake kart for 600 kroner som dekker alle områder som kommer til å bli aktuelle.

Jeg vil gjerne at butikker som Nautisk skal gjøre det bra, men jeg skjønner at det ikke er et enkelt marked.

Teksten min i første innlegg er klippet rett ut av en facebook gruppe for langturseilere. Det er nok derfor fokuset er på langtur :smiley:

Jeg kjøpte papirkart for hele verden fra British Admiralty i fjor. Ikke båtsportkart akkurat, men flotte oversiktskart. Kom på 7000 om jeg husker rett. Detaljkart kommer vi til å ha elektronisk, eventuelt kjøpe lokalt.

5ysa3ydy.jpg

Mener pris per kart var rundt 400 kroner

Jeg tenker at vi kommer til å holde bestikk på papirkart.

Tanken om å lade ipad rett fra generator er sikkert god den, men fylles båten med vann kortsluttes alt. Derfor vil siste backup hos oss være trauste batteri gpser i vanntett pose, batterier, blyant og papirkart. Sekstant blir med for å ha noe å gjøre i stilla. Ipader har en trndens til ikke å tåle tropisk båtklima

At kartkostnaden velter langturprosjekter tviler jeg på. Tror nok drift og vedlikehold av båten er største løende kostnad

På dagens motorbåt har vi to 12"plottere. Papirkart har alltid vært hovednavigasjonshjelpemiddel. Og det vil det bære fremover. Jeg synes ikke så liten skjerm som 12" gir god nok oversikt i 30 knop. 25" så funker det greit er min erfaring. Papirkart byttes hvert 3.-4.år. Da er de utslitt. Brukerhovedkartserien som brettes til to ganger i Norge. Skjärgårdkort i Sverige

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg forstår ikke helt hvorfor det fokuseres så inn til de grader på langturseiling her? Er det ikke bra med en butikk som selger alle typer kart, inkludert detaljkart for Koster for de som skal på helgetur dit?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eit godt poeng, Euklid. Har verkeleg folk som reiser til Karibia eller rundt jorda detaljerte papirkart over heile ruta?

Det tror jeg det færreste har og de som nå har handlet bruker de skjelden/aldri.

PC med kart + en backupPC+ håndholdt nødGPS + plotter/radar rekker i massevis for de fleste.

Vi har endel kart ombord men jeg er jammen ikke sikker på hvor kona har lagt de, har ikke vært tatt i av meg ihvertfall siden sist og sist var når jeg kjøpte de.

Godt er det ihvertfall å ha en nautisk butikk på nett for kart kan være kjekt å ha om ting svikter.

For meg er det en selvfølge med papirkartene liggende på kartbordet. Nå er ikke "fartsområdet" mitt det største, så papirkart er ingen stor utgift, det er definitivt billigere enn å seile båten i senk. Er stadig nede å titter litt i kartet selv om jeg har plotter i cockpit, selv i kjente farvann, kan ikke se for meg noen annen måte. Hvis majoriteten av båtfolk(folk i båt?) innså at nintendo er til å spille supermario på, og at navigering foregår i kart, ville nok denne butikken hatt driftsgrunnlag i masser, la oss bare håpe at de har så det holder, kjempebra initiativ!

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...