osa Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 .........Jeg har i den senere tid forsøkt meg i det skjulte med konas maskin som er en Janome Jeans beregnet til å sy flere lag dongeri, men hver gang brekker nålen når dukes skal faldes og det blir to lag. Dette skjer selv med høykvalitets nåler. Stort sett all ny kalesjeduk i lerret er i dag er ferdig impregnert fra produsenten og i min uendelige visdom har jeg funnet ut at det er kanskje innpregneringen som legger seg på nålen og virker som lim. Har andre samme erfaringen, og er det noen som har en god løsning på hva som kan gjøres med dette? Jeg har sydd kalesje med både 4 og 6 doblinger og ikke minst kraftig glidelås......og har da brukt Janome Easy Jeans 22. Da jeg kjøpte denne ble jeg godt instruert av selgeren i forskjellige nåler og bruksområder. Dette var for 4-5 år siden så alt er selvfølgelig glemt forlengst :) men nålene jeg brukte var/er merket med "Janome needle 16 og 15X1" , litt kraftigere og sterkere enn vanlige nåler... Sitér dette innlegget Link to post
KnutK Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Kes; Om du bruker lærnåler vil disse gå gjennom det meste. Jeg sydde gjennom 5 lag med kalesjestoff med min Singer K99 uten problem. Disse nålen er ikke runde, men 3kantede og skjærer seg inn i stoffet på en helt annen måte Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Selv har jeg Janome Jem Gold, som er en av de minste maskinene til Janome. Har ikke prøvd den på annet enn å lappe dongeribukser. Men siden mitt moderlige opphav var Janomeforhandler i 15 år, så har jeg en helt grei "maskinpark" til disposisjon. Snakket litt med henne om deres erfaringer og hun bekreftet at Easy Jeans er en kraftig maskin. Generelt kan en si at Easy Jeans er den kraftigste av de enkle maskinene. Janome har andre, større og mere avanserte maskiner mtp søm-utvalget, som er like kraftig eller kraftigere. Men de er dyrere fordi det ellers er mere avanserte. For de av dere som har koner som har Janomemaskiner, som er større og dyrere enn Easy Jeans, så kan det godt hende de er av vel så kraftig type som Easy Jeans,og trygt man brukes til kraftig kalesjestoff mm. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Jeg skal forsøke å få tak i noen trekantnåler slik som beskrevet i innlegg # 52. Takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 26.November.2012 Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 På grunn av denne tråden har altså Treskolten handlet inn symaskin til GubbeKlubben, og han har spurt i hele kveld om han skal sy noe til meg. Hva blir det neste, rosa blomster på kjeledressen? :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
CB. Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 (redigert) Jeg kunne godt ønske meg et rosa sjerf, det begynner å bli kaldt nu brrrr Redigert 27.November.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
egilwh Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 (redigert) På grunn av denne tråden har altså Treskolten handlet inn symaskin til GubbeKlubben, og han har spurt i hele kveld om han skal sy noe til meg. Hva blir det neste, rosa blomster på kjeledressen? :) Pass deg nå, ellers får du en overraskelse! Men, har altså handlet en Singer 201K. En eier og bare damekjørt, må jo være bra det? Har såvidt testet på litt skai vi hadde liggende, og det gikk strålende med helt vanlig tråd og en nål som fulgte med. Skal komme meg til en sybutikk og handle kraftigere nål og tråd, så skal vi teste litt mer. Har jo symerket fra speider'n, så det skal vel gå greit...... Ja, også må jeg huske på rosa tråd! Redigert 27.November.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
mateco Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 .................. Takk for tipset Lars !! En slik har jeg faktisk vært på jakt etter lenge, men hadde problemer med hva jeg skulle benevne søket med ...... Googla på Håndsymaskin og amerikansk ! Siden hos Grenland Stein & Sølv AS dukket opp, og jaggu var den der http://www.grenstho.no/220/801/Art-503500-Handsymaskin-Amerikansk-modell-Trehandtak-Leveres-med-to-naler-og-trad.aspx Har nå bestilt "Amerikansk Symaskin" til kr. 145,- med ekstra hvite tråd-ruller og ekstra nåler til den nette sum av totalt kr. 283,- Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
puddingen Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Nydelig den der Singer`n Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Da får jeg vel komme ut av syskapet jeg også! Har etter en del hjelp fra hun som administrerer slike ting fått i gang en nyere Singer med skinn-nål og sterk tråd! Syns det ble relativt greit...... (hvorfor legger bildene seg 90 grader mot babord?) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 (hvorfor legger bildene seg 90 grader mot babord?) Sidevind! :) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Erik Svart 29.November.2012 Link til dette innlegget Svart 29.November.2012 GENIALT !!! Og der kom det en ting til på "to do" lista mi Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
alidal Svart 29.November.2012 Link til dette innlegget Svart 29.November.2012 Skjermer jo veldig bra for innsyn! I nedre kant sydde jeg inn en rest av tynn blyline fra et ankertau. Da hoder den seg på plass også.. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 29.November.2012 Link til dette innlegget Svart 29.November.2012 Jeg liker ikke å sove med lukene skalka, så jeg henger opp håndkle, men dette var jo bare lekkert, må få laget meg en sånn Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
mateco Svart 29.November.2012 Link til dette innlegget Svart 29.November.2012 ...........................Siden hos Grenland Stein & Sølv AS dukket opp, og jaggu var den der http://www.grenstho....er-og-trad.aspx Har nå bestilt "Amerikansk Symaskin" til kr. 145,- med ekstra hvite tråd-ruller og ekstra nåler til den nette sum av totalt kr. 283,- Bjørn Dette gikk kjapt !! Da er min nye "symaskin" ankommet: Kraftig tråd og skumle store nåler!! To ekstra trådsneller med hvit tråd (Den lille kallesjen jeg har er lys beige) samt ekstra nåler. Totalt kr. 320,- inkludert frakt rett i postkassa ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mix Svart 29.November.2012 Link til dette innlegget Svart 29.November.2012 Totalt kr. 320,- inkludert frakt rett i postkassa ! Rådyrt ! Fikk min fra Ebay US for kr. 150.- med 2 ekstra spoler levert postkassa ! Ei krone her, ei krone der. Har du allerede testkjørt den ? Ser plasteret allerede er kommet frem. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 29.November.2012 Link til dette innlegget Svart 29.November.2012 .... Fikk min fra Ebay US for kr. 150.- med 2 ekstra spoler levert postkassa ! Ei krone her, ei krone der. Har du allerede testkjørt den ? Ser plasteret allerede er kommet frem. Ja den var ikke billig ! Men har savna en slik leeeeenge etter at kallesjen revna i noen sømmer ! Greit å kunne gjøre reparasjonen på plass. Kjerringa under duken for å tre undertråd og meg på utsiden for å stikke nål ! Når det gjelder plasteret så kjenner du sikkert til uttrykket "Bedre føre var enn ettersnar..." Vel, tenkte jeg skulle være lur å ligge i forkant ...... Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
littmild Svart 29.November.2012 Link til dette innlegget Svart 29.November.2012 Fikk min fra Ebay US for kr. 150.- med 2 ekstra spoler levert postkassa ! Bruktvare eller "storselger"? Om siste er tilfelle, har du link til annonse/selger? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
alidal Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 (redigert) Her er en type. Har ikke anelse hvordan kvaliteten er..... Var i alle fall billig! Redigert 30.November.2012 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 (redigert) Hvor kjøper man stoff og utstyr som glidelåser som duger ? Kona har visst en symaskin på loftet, og jeg vurderer å få byttet glidelås i lazybaggen(Og den er noen meter) samt at jeg må få laget meg slik inngang som Alidal har. Redigert 30.November.2012 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
egilwh Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 (redigert) Her er en type. Har ikke anelse hvordan kvaliteten er..... Var i alle fall billig! Jøss, er det bare for nålen, eller for hele verktøyet? Red: Jeg bestilte en slik en + ekstra trådsneller. Alt inklusive frakt levert på døren = 157,- Ingen oppkrav eller forhåndsbetaling, faktura leveres med pakken. Skal melde tilbake.... Redigert 30.November.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
alidal Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Hvor kjøper man stoff og utstyr som glidelåser som duger ? Hos seilmaker eller kalesjemaker.. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Bruktvare eller "storselger"? Ny vare. Søk på sewing awl på ebay.com Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Hva med denne. Til en fornuftig pris for en som skal sy litt og ikke mye. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38312623 Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
KnutK Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 (redigert) Hvor kjøper man stoff og utstyr som glidelåser som duger ? http://www.lorentzen.no Redigert 30.November.2012 av KnutK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.