Astor Startet 18.November.2012 Link til dette innlegget Startet 18.November.2012 (redigert) Jeg har et Foscam WI-FI kamera som krangler i oppsettet. Virker fint trådløst når jeg er koblet opp mot samme router, men så fort jeg kobler meg opp på en annen router er det ingen respons. Kameratet er dreibart og svært anvendlig som inspeksjonskamera fra heimen. Noe med oppsettet jeg ikke får til. Men så begynner jeg å bli en aldrene mann også. Jeg har satt det opp mot Ice-routeren min, men skulle gjerne sett det hjemfra med min D-link-router. Det er dette kamera jeg bruker: http://foscam.us/pro...CFQR2cAodH14Axg Redigert 18.November.2012 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Popeye70 Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 (redigert) Jeg regner med at du har en WiFi Router R90 eller en Gateway D-35. Begge disse har innebygget brannmur som blokkerer for all trafikk utenfra, dvs fra all trafikk som ikke kommer fra en maskin direkte tilkoblet boksen via kabel eller trådløst nett. Maskinen din hjemme er på "utsiden", og får dermed ikke tilgang til ressurser som er på "innsiden". Du må inn i oppsettet på Ice-boksen din og aktivere "Port Forwarding". Det du da gjør er å fortelle Ice-boksen at trafikk som kommer utenfra på en gitt nettverksport skal leveres videre inn til en spesifisert enhet på spesifisert nettverksport. Tenk på dette slik: Det ringer på døra, og butleren din åpner. Vedkommende som står utenfor sier "Jeg vil snakke med Arne som sitter i stua". Det "Port Forwarding" gjør er å sørge for at butleren din vet at Arne er i huset, og hvor i huset ditt han befinner seg. Dermed kan alt som kommer fra vedkommende på trappa bli rutet inn til Arne som sitter i stua, og bare til Arne som sitter i stua. Hverken Per på do eller Geir på kjøkkenet, ei heller den andre Arne som sitter i kjelleren vil kunne delta i praten mellom gjesten på utsiden og Arne i stua. Hvis du ikke setter opp "Port Forwarding" vil ikke butleren din vite hvor i huset Arne er, og vil avvise gjesten uten videre seremoni. Manualene til både R90 og D-35 ligger på Ice.net sine hjemmesider. Du får laste de ned og se hva du får til. Det er sikkert noen andre her inne som har disse boksene og kan hjelpe deg - jeg har aldri gjort dette på disse boksene, jeg er bare en generell nettverksmann (jobber som IT-konsulent) og kjenner ikke disse boksene spesielt. Lykke til! Redigert 18.November.2012 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Windy37GM Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 Den siden du linker til (foscam.us/****) , spruter det med advarsler fra Microsoft defender + Panda klanite til og kverka en Trojaner. Pass på!! mh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Astor Svart 19.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2012 Mange takk begge to. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Grindøy Svart 19.November.2012 Link til dette innlegget Svart 19.November.2012 Et lite tillegg til Popeye, det er best med fast ip når du port forwarder, veldig ofte så er ikke disse billige trådløs ruterne konsekvente når de leverer ut adresser. (Går bra så lenge den har strøm, et brudd og vips så reservasjons tabellen borte og kameraet får ny ip, portforwarding peker da til intet) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 19.November.2012 Link til dette innlegget Svart 19.November.2012 Litt mer informasjon... For å få tilgang til kameraet i båten må du gjennom flere steg: Sette fast IP-adresse på kameraet i båten, så port forwarding alltid vil fungere. Port Forwarding åpner for tilgang gjennom routeren fra ICE.net. Port Forwarding kan også kalles «virtual server» eller «port mapping» hos enkelte utstyrsleverandører. Dynamisk DNS så du kan finne nettverket i båten når du sitter hjemme (eller andre steder) 1. Sette fast IP-adresse på kameraet i båten For å være sikker på at port forwarding alltid vil fungere må du sette fast IP-adresse på kameraet ditt. Det er en forutsetning for at port forwarding skal fungere skikkelig. Uten fast IP-adresse kan kameraet ditt få varierende IP-adresse, og ettersom port forwarding baserer seg på kjente IP-adresser så slutter dette å fungere hvis kameraet endrer IP-adresse. Hvordan du setter opp dette regner jeg med står i manualen som fulgte med kameraet. 2. Port forwarding Du finner litt mer informasjon om hva som må gjøres på din router for å få et Foscam-kamera til å fungere (det er pkt 5 som er mest interessant) på denne adressen: http://foscam.us/blog/index.php?p=28. Den porten som nevnes i guiden (port 8090) må du konfigurere under port forwarding på routeren din. I tillegg til port forwarding som sørger for at trafikk utenfra slipper inn gjennom routeren din og videre inn til webkameraet ditt må du sørge for at du kan få tak i båtens nettverk når du sitter hjemme. 3. Dynamisk DNS Alle maskiner har en IP-adresse, og denne er unik for alle maskiner på internett. Routeren din fra ICE.net får høyst sannsynlig tildelt en IP-adresse automatisk fra ICE.net når du kobler til. Problemet med denne adressen er at du ikke vet hvilken adresse routeren blir tildelt, og dermed vet du heller ikke hvordan du skal få tak i nettet i båten. En måte å ordne dette på er å bruke en Dyn-DNS-tjeneste. Begge routere fra ICE.net støtter dette. Før du kan aktivere dette må du registrerer deg hos tjenesteleverandøren. Etter at registrering er gjennomført og du har konfigurert routeren din vil denne hver gang den skrus på, og deretter regelmessig, oppdatere tjenesteleverandørens DNS, så du til enhver tid kan finne nettet i båten på en predefinert adresse, f.eks. http://astor.dyndns.org:8090 eller noe sånt. Andre ting du må huske på Sett et godt passord på kameraet. Når du aktiverer port forwarding på routeren din kan hvem som helst prøve å få tilgang til kameraet, så det bør sikres med et langt og godt passord. Jeg anbefaler en passordfrase (f.eks. «SkikkeligVanskeligPassord») fremfor et mer kryptisk passord («1ToeFTPW!»). En passordfrase er vanskelig å gjette, men enkelt for deg å huske. Etter at alt er satt opp og fungerer hjemmefra ber du en nabo eller slektning et annet sted i verden prøve å få tilgang. Gi ut adressen til kameraet (f.eks. http://astor.dyndns.org:8090) og la de koble til og se om de får tilgang til mer enn de skulle. Du vil absolutt ikke at uvedkommende skal kunne endre på noe. Hvis kameraet har en «gjestemodus» som lar andre sjekke kameraet så pass på at innstillingene ikke lar de endre på noe. Tenk også gjennom om du vil at andre skal kunne sjekke kameraet. Plutselig står du i bare nettoen og pusser tenna for åpent kamera neste sommer fordi du har glemt å skru av kameraet for natten. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Free Lillehammer Svart 19.November.2012 Link til dette innlegget Svart 19.November.2012 Suverent! Har tidligere kommentert at supporten på BP langt overgår ulike helpdesker. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2012 Flott! Tar det i morgen. Nå skal de små grå få svi. Mange takk! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sjøtunga Svart 19.November.2012 Link til dette innlegget Svart 19.November.2012 1. Sette fast IP-adresse på kameraet i båten For å være sikker på at port forwarding alltid vil fungere må du sette fast IP-adresse på kameraet ditt. Det er en forutsetning for at port forwarding skal fungere skikkelig. Uten fast IP-adresse kan kameraet ditt få varierende IP-adresse, og ettersom port forwarding baserer seg på kjente IP-adresser så slutter dette å fungere hvis kameraet endrer IP-adresse. Hvordan du setter opp dette regner jeg med står i manualen som fulgte med kameraet. En liten kommentar til dette: Enda bedre enn å sette fast IP-adresse på kameraet er å konfigurere routeren til å tilordne fast IP-adresse til kameraet basert på kameraets MAC-adresse. Dette klarer de fleste routere i dag, og normalt gjøres det ved å huke av på en dertil egnet checkbox for det allerede tilkoblede kameraet i adminstratorgrensesnittet til routeren. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Popeye70 Svart 19.November.2012 Link til dette innlegget Svart 19.November.2012 Smak og behag, Sjøtunga. Selv foretrekker jeg å sette en fast adresse direkte på kameraet, så slipper jeg eventuelle problemer hvis det skjer noe med routeren og den får hikke eller i verste fall må byttes. Når jeg setter opp mindre nett hjemme eller hos andre så legger jeg faste adresser på de enhetene som skal stå fast og nås av andre internt eller eksternt (typisk kan det være NAS, printer, kamera), og så lar jeg alle vanlige enheter (PC, Mac, iPad/iPhone, tablets, osv) få automatisk tildelt IP-adresse. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Sjøtunga Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Smak og behag, Sjøtunga. Joda, det er vel tildels det. Men jeg tror likevel de fleste vil synes det er mest bekvemt å gjøre disse tilpasningene på ett sted (i routeren) istedet for på hver enkelt enhet Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Windy37GM Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 En liten kommentar til dette: Enda bedre enn å sette fast IP-adresse på kameraet er å konfigurere routeren til å tilordne fast IP-adresse til kameraet basert på kameraets MAC-adresse. Dette klarer de fleste routere i dag, og normalt gjøres det ved å huke av på en dertil egnet checkbox for det allerede tilkoblede kameraet i adminstratorgrensesnittet til routeren. Som så mangt, ikke enig :-) Må du resette konfig pga et eller annet, erre pån igjen. Har akkurat overtatt en kunde fra en annne levcerandør med servere og skrivere med reservasjoner. Bare styr og greier :-) Fast IP ruler! mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjøtunga Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Ja, det kan fort bli litt andre vurderinger i bedriftsnett med servere. Bl a burde man da normalt konfigurere en av serverne, og ikke routeren som som lokal DHCP-server Har man faste IP-adresser i et privatnett, så bør man iallfall huske nettkonfigurasjonen på den gamle routeren om den tar kvelden noen gang, ellers kan det bli litt "styr og greier" der også. For alle routere er ikke default satt opp med samme LAN konfigurasjon. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Hosse Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Prøver å vekke opp denne tråden igjen. Jeg har omtrent samme oppsett. En Foscam camera med WLAN og et ICE modem D35. Jeg har også registrert meg på både dyn.com og NO-IP.com uten å ha fått dette til. Jeg har også lagt til all dyn.com info i modemet og i kamera, men det er umulig å nå dette fra utsiden av nettverket. Port 8090 er satt på kamera, og port 8090 er peket om til kamerats IP. Alt virker intent på IPadressen og port 8090 men ikke fra utsiden. Som jeg skjønt det er det flere ting jeg kan gjøre med DYN.com:1. Sette en fast IP på routeren, sånn at jeg kan administrere den fra hvor som helst? 2. Sette en fast URL til både router og kamera som kan nåes fra utsiden?Inne på DYN.com har jeg betalt for å være VIP og jeg har satt opp flere forsøk på "hosts", men er usikker på hvordan oppsettet skal være..Har en følelese av at mitt oppsett i DYN.com er feil. Finner ingen "forward" funksjon her. Sender med bilde på min konto, hvis noen skulle være kjent der.. https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49567/my_services_dyn_com.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.