Jump to content

KOMPASS-SPRIT

rogeri

Recommended Posts

Har jo også hørt om slike historier,men i min søken etter dette fludiumet sålangt,har jeg bragt i erfaring at dette er å annse som kvikksølvholdig spesialavfall tilsatt div.olje!

Så jeg regner med at de sjøfolkene du henviser til i det minste fikk en skikkelig "rasertarm" etter endt fest,noe de sikkert kan bekrefte (hvis de ennu lever?)

Så spørs det vel om de klarte å holde stø kurs uten avdrift......????? :smiley:

Jeg har et steingammelt livbåtkompass, montert i teakkasse med lokk og orginalt var det lærhengsler. Dette husker jeg som guttunge at bestefaren min fikk renset og etterfylt med 60% ren HB ,og det var HB,Jeg husker godt denne episoden . De hadde 92% sprit som ble tynnet ut med destilert vann for det skulle ikke sterkere saker på disse kompassene fordi det ville løse opp et hvit belegg som er inne i kompasset. Jeg husker det så godt fordi jeg fikk en dråpe av det sterkeste på tunga, og den opplevelsen glømmer jeg aldri.

Vidre sa de at det skulle være en luftboble inne i kompasset for å ta tempratursvingninger. Når jeg ser på den idag er kompasset helt klart og luftbobla ca. 2.5 cm i diameter.

Når jag tenker meg om så skjedde dette for ca. 35 år siden. :drink:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Jeg har også et sånn gammelt kompass i messingholder som jeg tenkte å pusse opp. Det er fult av groms så jeg må opne det for å rense det. så for å komme tilbake til seriøsiteten i første inlegg : er det "vanlig sprit" eller en spesiell sak som må fylles på ? :drink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja la oss bli seriøse igjen,selv om en del pussige historier om emnet bare er av det gode..!

Jeg var i dag i kontakt med en hyggelig kar på Bergen Nautik (de driver med kompasser).

Han anbefalte meg å etterfylle med ca.50% vanlig sprit siden dette er et NEPTUN kompass med mulighet for påfylling.Spriten er riktignok tilsatt en del andre stoffer også,men for å etterfylle var dette tilstrekkelig.(obs. ikke white-sprit,eller rødsprit, da skades kompass-rosen)

Først fyller man opp til det er fullt,og setter troppen på.Deretter plasserer man det i fryseboksen slik at spriten avtar da i volum og du kan fylle på mere.Men som han sa:En liten luftblære er ikke skadelig.

Disse nyere "kulekompassene" inneholder div. oljer av ymse slag !

:yesnod:

Kompass sprit bestilles på apoteket ..gjorde det da jeg hadde skøyten ..måtte bestilles  ...teknisk sprit heter den

<{POST_SNAPBACK}>

Da kan en gjerne bruke vanlig "drikkesprit." Teknisk sprit er den samme spriten men er tilsatt brekkningsmiddler (bitrex) slik at det ikke kan drikkes. Kjøper du ei flaske med 60% og ei sprøyte til å bruke når du skal fylle opp er det lett å erstatte den spriten som har fordampet.

Kjøper du ei heilflaske får du også en real fest på kjøpet... :lol:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Sprit og teknisk sprit til spesielle formål får man kjøpt på Arcus, som er det gamle Vinmonopolet.

Man må sende inn en begrunnet søknad, men det er ikke noe problem å få tillatelse.

Vi brukte teknisk sprit til å rengjøre lese/skrivehodene på harddisker, og på dette søknadsskjemaet kunne en også sette opp sprit.

Du kan vel ikke gjøre dette så ofte for å vedlikeholde ett kompass vil jeg tro! :drink:

MVH Kai

Jeg var for lenge siden med på å ødelegge et plastkompass på en håndholdt radiopeiler ved å etterfylle med sprit. Vi hadde jo hørt om kompassprit, så vi regnet med at det var det som skulle fylles på. Dette var imidlertid et mer "moderne" kompass i plastmateriale som var fylt med en slags olje. Spriten gjorde hele plasten ugjennomsiktig og kompasset ubrukelig...

Dette er nok ikke relevant for det kompasset vi diskuterer her, men kun ment som en advarsel til andre.

Far Out

:diving:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...