storken28 Startet 20.November.2012 Link til dette innlegget Startet 20.November.2012 Jeg har ein Alo28 som har blitt bunnskrapet og malt for to år siden.Vannlinja var ikke fysisk merket (innriset på forhand).Tidligere lå båten riktig i vannet. Med plassering av vannlinje på nytt der jeg trodde var riktig, virker det som båten ligger lavt i vannet bak og høgt fremme. Den enaste vekt plassering i båten som er forandret er motoren.Der er nå ein Yanmar 3ym20 isteden for 2gm20 den gamle. .3ym er 29kg. tyngere enn 2gm. mesteparten av denne tyngden er i forkant av motoren grunnet den 3dje sylinder. Forsøk på vekt kompensering framme i båten ser ikke ut til å hjelpe. Er der noen der ute som vet hva riktig avstand frå baugspiss (dekk til vann og det samme frå hekken(dekk) til vann skal være? Jeg blir glad for alle innspill da denne tilstanden vil, hvis det er feil, påvirke seilings eganskapene. Jeg lever i håpet. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Hvis båten ligger på vannet så er det beste å bruke sagmuggstrikset. Oppsøk marina med kran (evt. lastebil). Ved rolig vann kaster du sagmugg på vannet inntil vannlinja. Heis så båten opp av vannet. Sagmuggen markerer nå riktig vannlinje. Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 20.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Hei Mokkalasset, Båten er nå på land, så det er ikke mulig å bruke metoden du nevner. alikevel er det ingen problem å plassere "årets vannlinje" det vises tydelig på grunn av missfarging frå ein skitten havn (mye havn ligg i år). Mitt problem er, 1.hvis den faktiske vannlinje er riktig,har jeg feil mast logg når masten er oppsett.Jeg er blitt fotalt at med min masteprofil skal maste logg være maxs 12.5 cm. Hvis jeg forsøke å holde meg innenfor dette med den nåværende skrog trim (tungt bak) vil dette bli feil med hensyn til seil trim/forstag stramming. Derfor ønske jeg å få vite om jeg ha gjort ein feil med plassering av vannlinja eller ikke. Også overgangen bunnstoff/skrogside viser situasjionen tidlig.Er det feil påmålt kan det rettes på i løpet av vinteren og mitt probleme er løst. Håper flere kan svare på dette. Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 20.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Hei igjen, Er du Sogning,Askvoll traktene kanskje, det er ikke så langt ifrå bildet du viser? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.