Jump to content

Hvordan seriekobler man fleire moringer


steinar kvarme

Recommended Posts

Me skal lage ei flytebrygge til våren som skal ha utriggere og plass til 4 båter. Me skal bruke betongklosser som moring. for att desse betongklossane skal vera håndterlige uten lekter og kran kan dei ikkje vega meir enn 400 kg. me må derfor seriekoble minst 3 slike klosser for att me skal få nok vekt på kvar moring. hvordan seriekobler man disse på ein god måte?

Me har tenkt og bruke flytebrygga som "arbeidsplattform" Dette er 2 strekkmetall brygger på 1.2x12meter Tenkte og montere disse ved siden av kvarandre med 1 meter mellomrom slik att man kan fire ned lodda i "midten" med eit lite tårn og vinsj.

Link to post

:) Ja me kallar det for ile her på vestlandet. Men ser att det er Moring som er det mest brukte ordet på internett når mann søker rundt. du skriv att du knyter stroppene fast, men i kva ? er det boltet fast braketter på lodda ? skal desse vera syrefast eventuelt? kan braketten festast med ekspansjonsbolter. Det er slike ting eg lurer på. Kva bruker man og korleis skal dette festes. skal prøve å lage nokre skisser av hvordan eg tenker dett kanskje må vera, men hadde blitt glad om nokon hadde sittet på fasitsvaret sjølvsagt :)

Link to post

Skal dere støpe moringene/lodda? I så tilfelle støper dere inn festene i form av galvaniserte øyebolter med en skikkelig forankring inne i betongen. Tror ikke jeg ville satset på ekspansjonsbolter, da heller bore gjennomgående hull for bolter med muttere på baksiden.

 

Når det gjelder hvordan knyte dem sammen, så tenker jeg at dersom første kloss festes i enden av det tauet som skal brukes med galvaniserte kraftige klemmer, de følgende to klossene kan tres inn på tauet før de senkes en og en. De vil da havne tett på den første, og de vil gjøre jobben med den samlede vekten på tauet..... tror jeg. Har ikke gjort det før, men ville prøvd det på denne måten selv.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Hei

 

Minst mogeleg metall i festedelene. Bruk gjerne skrapjern i betongen. Då blir lodda tyngre. Då eg støypte lodda hadde eg forma slik at sida som skulle ligga mot botnen var opp. Før betongen størkna stakk eg flate steinar ned i betongen, slik at dei stakk delvis opp. Dette for at lodda skulle festa seg betre til botnen.

 

Eg brukte nokre endar av dreneringsrøyr, forma dei i u-form, og hadde nederste enden i loddet. (På motsett sida av sida eg nemnte ovanfor.)

 

Ask

Link to post

Jeg har støpt noen iler i oljefat. Det har fungert utmerket, og har holdt godt.

 

Første gangen brukte jeg syrefast kjetting som løkke, og andre gangen brukte jeg en tykk nylon-trosse.

Den med syrefast kjetting har lagt ute siden 1990, og den med nylon ble lagt ut i 2005. Begge holder enda.

 

Skar av toppen på oljefatet, og slo hull slik at jeg kunne stikke gjennom armeringsjern (32mm) og fylte fatet med armeringskapp. Løkken går rundt armeringen i bunn.

Da var det bare å plassere fatet på henger, og stikke innom nermeste betongblanderi og levere den der. Bilene kommer stort sett tilbake med en slant igjen, og de fyllte opp fatet for en hundrelapp.

Så var det bare å hente det etterpå.

 

Vekten på en slik ile blir ca 700 kilo, og trekker men fra de 200 literne med vann som fortrenges, ender man på ca 500 kg.

 

Sist gang jeg la ut ile, laget jeg 2 stk, og slapp de ned ved siden av hverandre. Begge ble festet til blåsetauet slik at det ble en slags Y.

moring.png

Mvh
Simon

Link to post

Me var først tenkt å støupe desse lodda. Men så dukket det opp ein gratis løsning. eit bygg i sentrum her blir ombygd, og i den forbindelsen blir det saget ut nye opninger i 30cm tykk betong. desse klossane er 650x800x300mm og veg oppunder 400kg Mne som sagt så dukker det opp ei ny utfordring når klossene er "ferdiglaget" Hvordan fester man trosser til disse. Eg og har tru på att ei stålfri løsning er det beste til seriekobling. Men kva er beste alternativet? Kan nevna att me har 43mm trosser som skal brukast til forankring/bryggefeste.

 

Legger ved ei skisse av korleis me hadde tenkt det om me skulle støypa sjølv.

ile.jpg

Link to post

Da vi la ut loddene 500-750kg Bygde vi en ramme av treverk og la mellom to båter. i den ramma hadde vi tre jernrør der vi tok tauet i dobbelt 8 tall. Vi kune fire ned loddene fint med håndmakt. vi støpte inn drensrør i loddene som vi tredde tauene igjennom

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Du må ha et rør som er glatt som tauet går igjennom hvis ikke blir det nok fort oppspist om det gnager på en skarp kant

Ja det er det eg tenker også. Trur kanskje att dette med å bruke "ferdige" betongklosser er ei dårleg løysing. att me må støypa slik som me hadde tenkt frå starten av. Då kan ein støypa inn drensrøyr til gjennomføringer til trossene og man får ei metalløs løysning
Link to post

Hei

Ville brukt de ferdige loddene. Bor hull og sett inn en 16 - 20 mm syrefast ekspansjonsbolt med syrefast øyemutter. Fest første loddet i øyemutteren med et godt tau eller flatstropp som er litt lenger enn dybden på stedet.

Fest den andre enden av tauet i tilsvarende ring på lodd nr 2. I samme ringen fester du passe langt tau til lodd tre og derfra og opp til brygga evt via daumannen.

 

Den syrefaste bolten vil ikke korrodere eller slites sålenge den ikke kommer i kontakt med annet metall.

 

Med noen meter tau mellom hvert lodd vil de to innerste i ekstremvær virke som daumann på det ytterste og du har en svært sterk fortøyning.

På de to ytterste loddene vil det antakelig gå år mellom hver gang det er bevegelse i tauene, og du kan stort sett se bort fra slitasje.

På loddet nærmest brygga vil du få bevegelse hele tiden. Her bruker du tau inn i øyet og knytter det så stramt at det ikke kan bevege seg. Da vil det ikke bli noen slitende bevegelse - bare bøying av tauet.

Verste slitasjepunktet er hvis du har daumann som hele tiden beveger seg og tauet ligger mot kanten av det innerste loddet. Sørg for å ha så langt tau på daumannen at den legger seg på bunnen før tauet mellom loddet og brygga blir vannrett og gnager mot kanten. Sett gjerne en tykk slange på det innerste tauet akkurat der det går over kanten på loddet.

 

Fest enden av tauet til brygga og trekk ut til du må senke det første loddet. Senk det med strekk utover slik at tauet blir stramt. Fortsett med lodd to og tre på samme måten.

 

Når du laster ombord loddene er det en fordel om du kan henge de rett under vannflata slik at du slipper unna en tredjedel av vekten når du skal håndtere de på flåta.

 

 

Jernstenger og annet utstikk ville jeg ikke brydd meg om med en slik fortøyning. Tror det gir lite gevinst i forhold til problemene og farene det skaper under utlegging.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post

Hei

Ville brukt de ferdige loddene. Bor hull og sett inn en 16 - 20 mm syrefast ekspansjonsbolt med syrefast øyemutter. Fest første loddet i øyemutteren med et godt tau eller flatstropp som er litt lenger enn dybden på stedet.

Fest den andre enden av tauet i tilsvarende ring på lodd nr 2. I samme ringen fester du passe langt tau til lodd tre og derfra og opp til brygga evt via daumannen.

 

Den syrefaste bolten vil ikke korrodere eller slites sålenge den ikke kommer i kontakt med annet metall.

 

Med noen meter tau mellom hvert lodd vil de to innerste i ekstremvær virke som daumann på det ytterste og du har en svært sterk fortøyning.

På de to ytterste loddene vil det antakelig gå år mellom hver gang det er bevegelse i tauene, og du kan stort sett se bort fra slitasje.

På loddet nærmest brygga vil du få bevegelse hele tiden. Her bruker du tau inn i øyet og knytter det så stramt at det ikke kan bevege seg. Da vil det ikke bli noen slitende bevegelse - bare bøying av tauet.

Verste slitasjepunktet er hvis du har daumann som hele tiden beveger seg og tauet ligger mot kanten av det innerste loddet. Sørg for å ha så langt tau på daumannen at den legger seg på bunnen før tauet mellom loddet og brygga blir vannrett og gnager mot kanten. Sett gjerne en tykk slange på det innerste tauet akkurat der det går over kanten på loddet.

 

Fest enden av tauet til brygga og trekk ut til du må senke det første loddet. Senk det med strekk utover slik at tauet blir stramt. Fortsett med lodd to og tre på samme måten.

 

Når du laster ombord loddene er det en fordel om du kan henge de rett under vannflata slik at du slipper unna en tredjedel av vekten når du skal håndtere de på flåta.

 

 

Jernstenger og annet utstikk ville jeg ikke brydd meg om med en slik fortøyning. Tror det gir lite gevinst i forhold til problemene og farene det skaper under utlegging.

 

Lykke til

 

Mons

 

Her var det mange kloke ord. Ser att det du beskriver er ein god løsning om man skal bruke ferdige betongklosser. Er det ein god ide å sette ekspansjonsbolten i framkant av loddet ? Tenker att disse tykke trossene våre ikkje kan "knytast fast i kvart lodd. Dette vil medføre att me må bruka nokon ekstremt store øyemutrer/sjakler for å få plass til 2 stk 43mm trosse. Men att trossa må vera ei lengd som blir tredd igjennom lodda/øyemutter slik att lodda blir liggende butt i butt når desse er senket ned med vinsj.

Skal prøve å lage ei skisse av kva eg meinar.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...