steinar kvarme Startet 20.November.2012 Link til dette innlegget Startet 20.November.2012 Me skal lage ei flytebrygge til våren som skal ha utriggere og plass til 4 båter. Me skal bruke betongklosser som moring. for att desse betongklossane skal vera håndterlige uten lekter og kran kan dei ikkje vega meir enn 400 kg. me må derfor seriekoble minst 3 slike klosser for att me skal få nok vekt på kvar moring. hvordan seriekobler man disse på ein god måte? Me har tenkt og bruke flytebrygga som "arbeidsplattform" Dette er 2 strekkmetall brygger på 1.2x12meter Tenkte og montere disse ved siden av kvarandre med 1 meter mellomrom slik att man kan fire ned lodda i "midten" med eit lite tårn og vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Hei Eg slapp ned lodda og dykka ned og knytte dei saman. Utfordringa er å unngå at lodda kjem for langt frå kvarandre. Syt for at mest mogeleg er klart før de slepp ned lodda. Eg brukte lastestropper til å knyta saman lodda. Elles er det norske ordet ile eit mykje betre ord enn "moring":-) Ask Sitér dette innlegget Link to post
steinar kvarme Svart 20.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 :) Ja me kallar det for ile her på vestlandet. Men ser att det er Moring som er det mest brukte ordet på internett når mann søker rundt. du skriv att du knyter stroppene fast, men i kva ? er det boltet fast braketter på lodda ? skal desse vera syrefast eventuelt? kan braketten festast med ekspansjonsbolter. Det er slike ting eg lurer på. Kva bruker man og korleis skal dette festes. skal prøve å lage nokre skisser av hvordan eg tenker dett kanskje må vera, men hadde blitt glad om nokon hadde sittet på fasitsvaret sjølvsagt :) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Jeg kan opplyse om at Moring heter 早上 på Kinesisk. De er 1,3 milliarder mennesker og da har de sikkert et enda bedre ord enn ile. RSL (Beklager... klarte ikke dy meg nå heller. ) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
egilwh Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Skal dere støpe moringene/lodda? I så tilfelle støper dere inn festene i form av galvaniserte øyebolter med en skikkelig forankring inne i betongen. Tror ikke jeg ville satset på ekspansjonsbolter, da heller bore gjennomgående hull for bolter med muttere på baksiden. Når det gjelder hvordan knyte dem sammen, så tenker jeg at dersom første kloss festes i enden av det tauet som skal brukes med galvaniserte kraftige klemmer, de følgende to klossene kan tres inn på tauet før de senkes en og en. De vil da havne tett på den første, og de vil gjøre jobben med den samlede vekten på tauet..... tror jeg. Har ikke gjort det før, men ville prøvd det på denne måten selv. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 eg ville valg stålfri løsning. Set inn eit plastrøyr når de skal støype ilane. Tre trossa igjennom og knyt. Har de mulighet for å dykke slik ask foreslpr, så er det best. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ask Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Hei Minst mogeleg metall i festedelene. Bruk gjerne skrapjern i betongen. Då blir lodda tyngre. Då eg støypte lodda hadde eg forma slik at sida som skulle ligga mot botnen var opp. Før betongen størkna stakk eg flate steinar ned i betongen, slik at dei stakk delvis opp. Dette for at lodda skulle festa seg betre til botnen. Eg brukte nokre endar av dreneringsrøyr, forma dei i u-form, og hadde nederste enden i loddet. (På motsett sida av sida eg nemnte ovanfor.) Ask Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Jeg har støpt noen iler i oljefat. Det har fungert utmerket, og har holdt godt. Første gangen brukte jeg syrefast kjetting som løkke, og andre gangen brukte jeg en tykk nylon-trosse. Den med syrefast kjetting har lagt ute siden 1990, og den med nylon ble lagt ut i 2005. Begge holder enda. Skar av toppen på oljefatet, og slo hull slik at jeg kunne stikke gjennom armeringsjern (32mm) og fylte fatet med armeringskapp. Løkken går rundt armeringen i bunn. Da var det bare å plassere fatet på henger, og stikke innom nermeste betongblanderi og levere den der. Bilene kommer stort sett tilbake med en slant igjen, og de fyllte opp fatet for en hundrelapp. Så var det bare å hente det etterpå. Vekten på en slik ile blir ca 700 kilo, og trekker men fra de 200 literne med vann som fortrenges, ender man på ca 500 kg. Sist gang jeg la ut ile, laget jeg 2 stk, og slapp de ned ved siden av hverandre. Begge ble festet til blåsetauet slik at det ble en slags Y. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
steinar kvarme Svart 21.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Me var først tenkt å støupe desse lodda. Men så dukket det opp ein gratis løsning. eit bygg i sentrum her blir ombygd, og i den forbindelsen blir det saget ut nye opninger i 30cm tykk betong. desse klossane er 650x800x300mm og veg oppunder 400kg Mne som sagt så dukker det opp ei ny utfordring når klossene er "ferdiglaget" Hvordan fester man trosser til disse. Eg og har tru på att ei stålfri løsning er det beste til seriekobling. Men kva er beste alternativet? Kan nevna att me har 43mm trosser som skal brukast til forankring/bryggefeste. Legger ved ei skisse av korleis me hadde tenkt det om me skulle støypa sjølv. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Da vi la ut loddene 500-750kg Bygde vi en ramme av treverk og la mellom to båter. i den ramma hadde vi tre jernrør der vi tok tauet i dobbelt 8 tall. Vi kune fire ned loddene fint med håndmakt. vi støpte inn drensrør i loddene som vi tredde tauene igjennom Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Borer lett hull i 30cm blokk for trossa. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
steinar kvarme Svart 21.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Det du beskriver blir i prisippet slik me kjem til å gjera dette og. berre att me bruker desse 2 flytebryggene til arbeidsplattform, og att me har ein stor 12v vinsj som blir brukt til nedfiring. MEN det som er utfordringen her er hvordan seriekobler man ferdig støypte lodd på ein langvarig måte ? Sitér dette innlegget Link to post
steinar kvarme Svart 21.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Borer lett hull i 30cm blokk for trossa. Hmmm. Blir 2 ting som ikkje blir heilt som eg hadde tenkt då. Eit betonghull som ikkje er "polstra" vil nok ganske fort gnage av tauet. borer man hull i lodda vertikalt (30cm tykke) vil jo tauet bli liggende mellom ila og bunnen, er nok og ein lite ønskelig situasjon slik eg ser det Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Du må ha et rør som er glatt som tauet går igjennom hvis ikke blir det nok fort oppspist om det gnager på en skarp kant Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
steinar kvarme Svart 21.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Har eit spørmål til om bryggeprosjektet. Hvordan fester man ein Daumann på 70-80 kg til trossa, slik som vist på skissa ? Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Har eit spørmål til om bryggeprosjektet. Hvordan fester man ein Daumann på 70-80 kg til trossa, slik som vist på skissa ? Hvis det ikke er flettet trosse, er det vel bare å spleise inn en løkke til daumannen. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
steinar kvarme Svart 21.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Du må ha et rør som er glatt som tauet går igjennom hvis ikke blir det nok fort oppspist om det gnager på en skarp kant Ja det er det eg tenker også. Trur kanskje att dette med å bruke "ferdige" betongklosser er ei dårleg løysing. att me må støypa slik som me hadde tenkt frå starten av. Då kan ein støypa inn drensrøyr til gjennomføringer til trossene og man får ei metalløs løysning Sitér dette innlegget Link to post
steinar kvarme Svart 21.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Hvis det ikke er flettet trosse, er det vel bare å spleise inn en løkke til daumannen. Ja så enkelt er det faktisk. Takk for det tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 En ile eller ilestein er vel steinen man brukte for å holde garnet nede... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 enig, jeg har aldri tidligere hørt uttrykket Ile bli brukt om fortøyningslodd slik som her. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mons Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Hei Ville brukt de ferdige loddene. Bor hull og sett inn en 16 - 20 mm syrefast ekspansjonsbolt med syrefast øyemutter. Fest første loddet i øyemutteren med et godt tau eller flatstropp som er litt lenger enn dybden på stedet. Fest den andre enden av tauet i tilsvarende ring på lodd nr 2. I samme ringen fester du passe langt tau til lodd tre og derfra og opp til brygga evt via daumannen. Den syrefaste bolten vil ikke korrodere eller slites sålenge den ikke kommer i kontakt med annet metall. Med noen meter tau mellom hvert lodd vil de to innerste i ekstremvær virke som daumann på det ytterste og du har en svært sterk fortøyning. På de to ytterste loddene vil det antakelig gå år mellom hver gang det er bevegelse i tauene, og du kan stort sett se bort fra slitasje. På loddet nærmest brygga vil du få bevegelse hele tiden. Her bruker du tau inn i øyet og knytter det så stramt at det ikke kan bevege seg. Da vil det ikke bli noen slitende bevegelse - bare bøying av tauet. Verste slitasjepunktet er hvis du har daumann som hele tiden beveger seg og tauet ligger mot kanten av det innerste loddet. Sørg for å ha så langt tau på daumannen at den legger seg på bunnen før tauet mellom loddet og brygga blir vannrett og gnager mot kanten. Sett gjerne en tykk slange på det innerste tauet akkurat der det går over kanten på loddet. Fest enden av tauet til brygga og trekk ut til du må senke det første loddet. Senk det med strekk utover slik at tauet blir stramt. Fortsett med lodd to og tre på samme måten. Når du laster ombord loddene er det en fordel om du kan henge de rett under vannflata slik at du slipper unna en tredjedel av vekten når du skal håndtere de på flåta. Jernstenger og annet utstikk ville jeg ikke brydd meg om med en slik fortøyning. Tror det gir lite gevinst i forhold til problemene og farene det skaper under utlegging. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Det er mange som kutter til solide slangebiter og trer innpå tauet, slik at det ikkje kjem i kontakt med betong. Eg ville vurdert det uansett kva trossa skal igjennom. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
steinar kvarme Svart 22.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Hei Ville brukt de ferdige loddene. Bor hull og sett inn en 16 - 20 mm syrefast ekspansjonsbolt med syrefast øyemutter. Fest første loddet i øyemutteren med et godt tau eller flatstropp som er litt lenger enn dybden på stedet. Fest den andre enden av tauet i tilsvarende ring på lodd nr 2. I samme ringen fester du passe langt tau til lodd tre og derfra og opp til brygga evt via daumannen. Den syrefaste bolten vil ikke korrodere eller slites sålenge den ikke kommer i kontakt med annet metall. Med noen meter tau mellom hvert lodd vil de to innerste i ekstremvær virke som daumann på det ytterste og du har en svært sterk fortøyning. På de to ytterste loddene vil det antakelig gå år mellom hver gang det er bevegelse i tauene, og du kan stort sett se bort fra slitasje. På loddet nærmest brygga vil du få bevegelse hele tiden. Her bruker du tau inn i øyet og knytter det så stramt at det ikke kan bevege seg. Da vil det ikke bli noen slitende bevegelse - bare bøying av tauet. Verste slitasjepunktet er hvis du har daumann som hele tiden beveger seg og tauet ligger mot kanten av det innerste loddet. Sørg for å ha så langt tau på daumannen at den legger seg på bunnen før tauet mellom loddet og brygga blir vannrett og gnager mot kanten. Sett gjerne en tykk slange på det innerste tauet akkurat der det går over kanten på loddet. Fest enden av tauet til brygga og trekk ut til du må senke det første loddet. Senk det med strekk utover slik at tauet blir stramt. Fortsett med lodd to og tre på samme måten. Når du laster ombord loddene er det en fordel om du kan henge de rett under vannflata slik at du slipper unna en tredjedel av vekten når du skal håndtere de på flåta. Jernstenger og annet utstikk ville jeg ikke brydd meg om med en slik fortøyning. Tror det gir lite gevinst i forhold til problemene og farene det skaper under utlegging. Lykke til Mons Her var det mange kloke ord. Ser att det du beskriver er ein god løsning om man skal bruke ferdige betongklosser. Er det ein god ide å sette ekspansjonsbolten i framkant av loddet ? Tenker att disse tykke trossene våre ikkje kan "knytast fast i kvart lodd. Dette vil medføre att me må bruka nokon ekstremt store øyemutrer/sjakler for å få plass til 2 stk 43mm trosse. Men att trossa må vera ei lengd som blir tredd igjennom lodda/øyemutter slik att lodda blir liggende butt i butt når desse er senket ned med vinsj. Skal prøve å lage ei skisse av kva eg meinar. Sitér dette innlegget Link to post
steinar kvarme Svart 22.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Slik ser eg da for meg å montera dette. Med trossa som glir igjennom øyebolten under nedfiring. Trossa må sjølvsagt vera ganske stram for att dette skal gå bra. Så me må forankre brygga til land under arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 enig, jeg har aldri tidligere hørt uttrykket Ile bli brukt om fortøyningslodd slik som her. Om eg ikkje hugsar feil skriv Snorre om skip som låg for ile. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.