Nero II Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Hei, jeg har gått endel langs kysten med min 23 fots båt, og hovedpoenget jeg ønsker å formidle til deg er følgende: Har du dårlig tid og god råd, så frakt båten. har du god tid så ta turen! Februardager langs kysten er en opplevelse med de lange kveldene. Klart du må være forsiktig, klart du kan måtte ligge over. Men sjansene for at du får et minne for livet er like store. Pass på sikkerhetsutstyr, pass på at du holder deg varm og tørr, så er det tre dager fra Oslo til Kr.sand og 5 dager videre til bergen med maks klaff. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Ang stor henger og fjellet, Ask, er det en rimelig advarsel. Tok for gitt at lee i tilfelle kjører sørlandske. Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 (redigert) Har seilt for det meste alene, på kryss og tvers over Kattegat og Skagerak i hele sommer/høst. Har opplevd både kjedelig vindtstille og kuling, flere ganger. Kom til havn i Oslo for 1 mnd siden. Har selv planlagt tur til Vestlandet til sommeren. Utfra mine erfaringer i sommer/høst har jeg kommet til følgende: -Å seile alene uten autopilot er knallhardt, og på grensen til det uforsvarlige.over lange etapper. Min gummistrikk-autopilot var grei, men må passes på hele tiden. En liten endring i vindstyrke medførte endring på motpresset og førte til at jeg enten falt av eller gikk uønsket opp mot vinden. -Skagerak er mer krevende og seile i enn Atlanterhavet, både pga trafikk og en svært rotete kystlinje. Hold langt ute, utanskjærs. -Hold deg varm, og ha nok mat og drikke innen rekkevidde fra cockpit. -Nødutstyr vinterstid er noe helt annet: Ville ikke gått vintersid uten å være nesten permanent i overlevingsdrakt. -Planlegg nødhavner, også for vindskifte. Du klarer ikke å gå like bratt opp mot vinden i 2-3 meters bølger. -Jeg ville ikke gjort dette uten trening i å seile barskt og alene. Å reve storseil i liten kuling krever visse teknikker man MÅ ha øvd på. -En bærbar VHF festet til livvesten er ett must. -Det er generelt båndtvang. Bruk en sikkerhetsline hele tiden. Ikke for å være negativ og drepe seilgleden, men: Var jeg deg, ville jeg lånt/leid en tilhenger, evt også sjåfør. Redigert 22.November.2012 av Magne H (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
MT. Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Kjøpte selv en seilbåt(23 fot) i våres og seilte tur/retur Danmark uten noen seileerfaring Dette vil jeg gjerne lese om. Har du en egen tråd på dette? Tid, utstyr, forberedelser og ressursbruk er også interessant. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
littmild Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 (redigert) Dette vil jeg gjerne lese om. Har du en egen tråd på dette? Hadde ikke med meg kamera, så da forsvant lysten til å skrive om turen, men skrev en ørliten forberedelsestråd, og har nå lagt til en kort beskrivelse av turen der: https://baatplassen.n...ten-og-danmark/ Redigert 22.November.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
RSL Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 RSL har noen seriøse innvendinger. SÅ krevende er det likevel ikke å seile en Elan 210 rundt Lindesnes. Fin trening på de minst krevende strekkene (Oslo > Kristiansand). Det var absolutt ikke for å være negativ jeg skrev som jeg skrev. Men å fortelle en uten seilerfaring at dette er pease of cake er å gå litt langt, selv om jeg selv sikkert ikke hadde orket å vente. Hva jeg velger å utsette meg selv for og hva jeg anbefaler andre å gjøre er ofte helt motstridende. Om man bare ser glamouren i turen, er det fort gjort å glemme at man til tider må på dass selv om man er alene på havet. (Om det skulle bli et tema, så ikke forsøk å gjøre det over pushpit i sjøgang, da er det bedre å drite på en avis på dørken i cocpit å så kaste den på hav etterpå) Hold deg ombord for en hver pris om du drar avgårde og forsøk få med deg minst en til. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
littmild Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Du har et godt poeng når du påpeker at det er forskjell på hva man utsetter seg selv for og hva man anbefaler til andre, det er kanskje lett å glemme når man blir mer erfaren og "tøffere", situasjoner som er dagligdagse for en vant seiler kan virke skumle for en som mangler erfaring, jeg mangler erfaring selv, så det vet jeg veldig godt, men vet også at det sjeldent er grunn til bekymring, selv om jeg føler meg bekymret. I båten hos meg har jeg en pøs som er merket "Drite/pisse bøtte", til bruk i cockpit. Avis-trikset har jeg ikke hørt om, ser for meg at det kan bli litt grisete når båten krenger godt. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
RSL Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 I båten hos meg har jeg en pøs som er merket "Drite/pisse bøtte", til bruk i cockpit. Avis-trikset har jeg ikke hørt om, ser for meg at det kan bli litt grisete når båten krenger godt. Med nok sjø og litt lett bedervet mat, så kommer spygattene i cocpit til sin rett. Slipp ut, splæsj og borte er det ved neste bråttsjø hehe... Kødd tilside... det jeg mener er at siden man egentlig ikke vet hvordan trådstarter takler stress og "skumle" situasjoner, er det skummelt å gi råd utfra hvordan man selv vet man ville taklet situasjonen. Noen blir helt RÅ og bare tar kontroll, andre igjen blir analytiske og tar det viktigste først i en krisesituasjon, noen får panikk og hopper på hav, mens noen setter seg ned og griner. Det å hylgrine og ta det viktigste først, lar seg greit kombinere, men panikk og handlingslammelse kan bli skummelt. Men nå er vi over på Worst Case igjen... antagelig går det helt greit, men jeg liker ikke å nikke ja til tur for en jeg ikke kjenner når vi mennesker er så forskjellige som vi er. Hvordan takler trådstarter en broach som kommer uventet i skumringen og langt fra land? Noen gliser, andre griner. Noe som taler FOR tur nå i steden for å vente til tidlig vår, er at det er varmere i vannet enda enn det kommer til å være rett etter at isen er smeltet. Men jeg synes vel at trådstarter skulle hatt et par timer i båten for seil før han la ut på en slik seilas. En helg eller to i Oslo, ville sikkert vært nok for han til å avgjøre om dette var noe han ville gjøre eller ikke. Komme fredag, seile avgårde i grålysningen og så seile helt til det blir mørkt. finne seg et sted å overnatte og så seile samme distansen tilbake på søndag. Da får han testet ut dette i farvann hvor veldig lite kan gå galt og klarer helt sikkert selv å bedømme om dette er noe han vil begi seg utpå eller ikke. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
lee Svart 22.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Har saumfart yr for dei neste ti dagane, og det ser ikkje optimistisk ut. Ikkje ein dag utan krafig vind ein eller annan plass langs kysten. Slik eg ser det er tida i ferd med å renna ut då det truleg vil legga seg is i deler av indre Oslofjord i.l.a. desember. Båten ligg nå trygt i opplag på land, og båtselgar har til og med antyda at han kan få tilgong til hengar til våren. Masse bra innlegg i denne tråden ,men det ser ut som om båten blir liggande i Oslo til våren, så får eg heller sjå etter andre seilaktiviteter framover. Nokon som kan anbefala seilkurs på vestlandet som går på denne årstida? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Sikkert klokt valg å vente. Tror det kunne blitt en strabasiøs tur alene i en så liten båt. Hvor på Vestlandet holder du til? Sitér dette innlegget Link to post
lee Svart 22.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Heimehavn er Leirvik-Stord, men vekependlar til arbeid i Stavanger og Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Ser det blir sagt her at du kan trekke den med vanlig personbil, det er bare tull. Båten veier 1610 kg, da må du ha en henger som har egenvekt kanskje 500 kg og tillatt totalvekt opp til 3000 kg. Da må du ha en enorm personbil for å ha lov til å trekke den. Men det finnes, ja Uten å ha sjekka båt typen så er det ikke noe problem å dra den båten med med en henger som har tilatt totalvekt på 2000 kg disse hengerne har en egenvekt på mellom 345 og 390 kg Ihht målebrevet på denne båten er egenvekten/måletrim 990kg. Hvis vi legger til litt ekstravekt bør det gå bra med en rimelig normal personbil. Selvfølgelig kan ikke båten være fullt av alt mulig. Total lengde man kan trekke med personbil er 18,75 meter så det bør gå bra. Men uten BE vil jeg se den bilen det er lovlig med! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
glalaks Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Det kan gå med bare B lappen.. Finn en henger med maks totalvekt på Ca 1500 kilo, med egenvekt på 350-400 kilo. Da er det plass til 100-200 kilo last i båten. Så en bil med maks tillat totalvekt på opptil 2000 kilo. Som at lov til å trekke 1500 kilo eller mer. Så klart mye lettere med BE lappen;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Free Lillehammer Svart 26.November.2012 Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 Sikkert ingen dum avgjørelse, lee. Mange i tråden har pekt på hvor mye mer krevende det kan være å være på sjøen det aktuelle strekket om vinteren enn om sommeren. Dessuten stemmer det at du må utstyre deg med det nødvendige sikkerhetsutstyret selv om planen var å bare gå i ok vær. Det slår raskt om på denne årstiden. Langs sørlandskysten kan det godt være bra vær flere dager i strekk også om vinteren. Det kan samtidig være vær som ikke er ok for mindre seilbåter, flere dager i strekk om det skulle slå om. Resultatet ville bli en seilas med veldig mye rykk og napp. Sikkert krevende å turnere sammen med resten av det løpende livet. Lykke til med den nye båten! Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 26.November.2012 Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 Uten autopilo, uten varme, uten seilerfaring, kun påhengsmotor og med korte dager og stor sannsynlighet for perioder med dårlig vær, ville jeg ikke vurdert en slik tur overhode på denne årstiden. Du har fått mange gode råd, og det å ta båten hjem på henger er nok desidert det smarteste og ikke minst sikreste. Hadde det vært vår, med lys og lengere dager ville jeg vurdert det, men selv da ville et minimum av sikkerhetsutstyr vært påkrevet. Autopilot , varme og VHF ville vært basic og gjerne kartplotter. Ingenting gjør en så hjelpesløs som kulde og våte klær. Kroppen tappes for utrolig raskt for energi, en blir sliten og de første feilvurderingene begynner å dukke opp. Er en alene og har har naturkreftene mot seg da kan det fort bli kritisk og direkte farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.