Kotnes Startet 21.November.2012 Link til dette innlegget Startet 21.November.2012 (redigert) Har solgt en bayliner 2858 fly fra 1996 som vi har hatt i fem år og vært meget godt fornøyd med og kjøpt en Sun 33 fly fra 2006 med volvo D-6 310 hk og DPH drev. Noen som har en slik båt(sun) og ønsker å dele erfaringer på godt og vondt med meg så kom med innspill. Har ikke fått kjørt den så mye enda da høstværet kom og jeg parkerte den i boblehavn for vinteren. Merket at den er veldig retningsstabil og har knapt merkbar planingsterskel. Virker som 310 hk i denne båten er en passe stor motor da jeg synes pådraget er bra og den jobber lett og uanstrengt selv med fire røslige karer ombord på guttetur til aker brygge. Var vel ca 7-8 nm på hele helga så kan ikke si annet at jeg ser frem mot sommeren og lengre turer. Likte veldig godt tilgjengeligheten i motorrommet og til alt man trenger tilgang til. Skulle vel ønsket at luka opp til flyet var noe større(noe de har endret på på nyere modeller) men får vel leve med den slik den er. På flyet er det tre stoler i kjøreretning og en liten sofa bak. En stol skal vekk og den lille sofaen bak skal forlenges til vinkelsofa(de nyere har dette) Dette fordi vi bare er to pers og tre små bikkjer på tur så da får fruen en fin solsofa som vi hadde på flyet i baylinern. Ellers har båten det vi trenger av utstyr som vinsj-baugpropell-varmer og andre nødvendigheter. Denne båten her er nok en overgangsmodell da den er levert med den nye og lengre badeplattformen som de nyere har så den er vel egentlig 34 fot. Skal kjøpe ny kartplotter og vhf radio og intervallpusserstyring for tre pussermotorer som skal monteres i vinter. Vil skryte av forrige eier som har pussa og gnidd på denne båten både utvendig og innvendig så alt ser ut som nytt. Var ikke mye å tenke på da du kan gå med hvite sokker i kjølsvinet og ikke få en flekk på de. Men som sagt så tar jeg ris og ros av denne båttypen fra tidligere og nåværende eiere av Sun 33. Det ble da et utrolig lite bilde her da. Redigert 21.November.2012 av Kotnes (see edit history) Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Compromise Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 (redigert) Her er et annet bilde hvor du ser båten din. Er vel ikke stort som må gjøres på den kan jeg tenke meg Redigert 21.November.2012 av Skipet 5 (see edit history) Sitér dette innlegget /per Link to post
Trophy Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Gratulerer og velkommen etter :thumbsup: deilig med større bad tenker eg Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kotnes Svart 21.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Taker for det bildet skipet 5. Er det resten av A-laget som ligger bortenfor. Mener å huske det var det dere ble kalt. Hei trophy. Long time now see. Du har byttet du og ser jeg. Noe større enn min. Jeg vil ikke ha større da jeg liker å rote litt innimellom holmer og skjær det ikke nytter med større båt. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Trophy Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 (redigert) Du har byttet du og ser jeg. Noe større enn min. Jeg vil ikke ha større da jeg liker å rote litt innimellom holmer og skjær det ikke nytter med større båt. Var den størrelsen vi tenkte på vi og, men så dukket denne opp til en god pris og så fikk eg den inn i 4 m båtplassen.... Redigert 21.November.2012 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Scand Baltic Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 (redigert) Gratulerer. Vi har hatt vår SUN i tre sesonger nå, en 2005 modell, og den fungerer veldig bra for oss. Vi er kun to voksne og ett barn, så vi har det veldig romslig. Motoren passer båten godt. Krefter i massevis. Har hatt litt div. med drevet. Føre vi kjøpte båten var styresylindre og tiltsylindre byttet .Etter at vi kjøpte båten har jeg byttet styresylindre igjen.... samt styreslanger og slangene til tilten. Motoren har det nye lokket til sjøvannsfilteret, nye løpehjul (stål) til reima og nå har jeg også byttet ut eksosbendet til den nye typen med sink. Da skal det meste av det som har vært svakheter være byttet. Sjekk ut hva som er gjort med din. Ellers er det som du sier omtrent ingen planingsterskel Båten er hard i litt sjø siden forskipet er veldig bredt langt frem. Dette går utover sjøegenskapene, men du får mer plass ombord. Det er en bobåt, ikke speedbåt, og det merkes. Har også montert intervallbryter til pusserne, satt inn en kraftig lader, eget batteri foran til thrusteren. Byttet også skilledioden til en med tre utganger for å skille thrusterbatteriet fra startbatteriet. Viktig at det ikke er andre forbrukere koblet sammen med startbatteriet til en CR motor. Lagde også en skikkelig u sofa oppe på fly for å virkelig kunne utnytte plassen der oppe. Det er faktisk brukbar plass der. Kunne med fordel ha vært plass til et større kjøleskap. 60 l. er ikke all verden. Dette er litt jeg kom på i farta. Begynner å kjenne båten nå, så er det noe jeg kan bidra med er det bare å spørre. Lykke til Redigert 21.November.2012 av Scand Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 21.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Hei Scand Baltic Har problemer med at drevet tilter seg fremover under kjøring så jeg må passe på og tilte litt ut med jevne mellomrom ellers går alarmen når drevet har gått helt inn. Slanger og slikt er byttet. Vet ikke om eksosbend er byttet men det er det eneste som ikke er grønt på motor så mulig byttet. Har hørt mye om at de orginale har tæret bort men det er vel forsent å reklamere når motor er 6 år. Må vel betale selv. Lokket til sjøvannspumpa mi er svart. Muligens ikke byttet. Er det problemer med løpehjulene også siden du har byttet til stål? Kjøpte du orginale volvodeler her i landet eller fant du på nettet? Vil gjerne se den løsningen du har på flyet ditt ang sofaen. Var skeptisk til å kjøpe båt med volvomotor da jeg er veldig bortskjemt med mercruiser 4,2 L 320 hk i min forrige båt. Aldrig noe tull med den. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Kotnes Svart 21.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Stor fin båt du har Trophy. Liker linjene på den. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Scand Baltic Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Hei igjen. Høres ut som om du mister trykket på trimsylindrene. Hvis det er selve sylindrene som lekker, vil du nok se olje på vannet ved bruk. Hvis ikke kan det være pumpa. Eksosbendet er svart uansett, så da må du nesten løsne gummislangen på toppen og titte nedi (med båten på land). Da vil du se om det er tæring. Det er hovedsaklig nyere eksosbend som har vært værst. Mitt var det ikke mye på, men bedre føre var. Jobben med å bytte det var gjort på to timer. Motor måtte løsnes og flyttes frem, men med den supre tilkomsten i motorrommet gikk det lett. Løpehjulene har heller ikke vært noe stort problem så vidt meg bekjent, men har opplevd at løpehjulet på en 44 motor jeg hadde gikk, så igjen, heller føre var. Nå er jeg av den oppfatning at hvis det har kommet noen oppgraderinger, så bytter jeg ting føre det går i stykker(innen rimelighetens grenser. Man bytter jo ikke styresylindrene føre de evnt. begynner å lekke). Ellers har motor og utstyr ellers oppført seg eksemplarisk. Har snart passert 600 motortimer. Kjøper alt av VP deler her til lands og bruker originaldeler hele veien. Skal se om jeg kan finne noen bilder av sofaen over helga. Sveiset en ramme av 25mm. rustfrie polerte rør, lagde setebunn og seterygg av de brunmalte finèr forskalingsplatene og fikk de trekt med grå niroxx. Fungerer veldig bra og vi har fått en fly du kan kose deg på, ikke bare en utvendig førerplass. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 23.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 (redigert) Hei Scand Baltic Jeg får ikke noe oljesøl rundt drev så det må være innvendig i sylinderne lekkasjen er.. Spent på bilder av sofaen. Du kan jo maile til meg på fordcortina@online.no Håper flere med SUN melder seg her for innfo og erfaringer. Redigert 23.November.2012 av Kotnes (see edit history) Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.