Jump to content

Trenger hjelp til å finne rett daviter til Rodman 44

Hansa666

Recommended Posts

Hei!

Ja, da er " ny" båten hentet etter en skikkelig husketur fra Tønsberg til Bergen forrige helg.... Fikk seriøs tung sjø, spesielt fra Egersund til Stavanger, det berømte Jærens Rev... Med 1000 RPM og 18 knop i bølgene ble det en minnerik tur på alle måter, MEN Rodman har i hvert fall vist seg å være en skikkelig sjøbåt som jeg nå vet tåler 5 meter krappe bølger fra alle retninger.... :pray: REM påpekte at den hadde et høyt forskip, vel, det takker jeg skaperen for i dag... :thumbsup:

MEN over til mitt spørsmål... har kjøpt en RIB som muligens var et bomkjøp... Den hadde dobbelt bunn, styrekonsoll og en 10 HK på hekken. Lengden er 3 meter og vekten ca 100 kg. Jeg jakter på en daviter løsning hvor båten ligger i en krybbe som jeg kan skyve ut i sjøen. Får nemlig ikke opp RIBèn alene uten en slik løsning. Har lett på nettet, men finner ingen ting, noen som har et forslag her til hvor jeg kan hendvende meg??

Let på nettet og du skal finne. Finnes en del å velge i faktisk, sjøl om jeg synes det meste er noe rukkel. Med så tung jolle du synes å ha tror jeg du kommer til kort uansett krybbeløsning, hvis du ikke supplerer med en winch da. Sjøkua har en slik løsning som han hevder funker bra.

Sjøl har jeg en ILAS løsning med sammenfellbare davitere med teleskop. Funker bra på mi jolle , men den er ikke mer enn 2,80 med 15Hk. Har modifisert en del, og haler da greit opp jolla alene uten hjelp av winch. Koster 20 bærumstiere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Så den som AQ sendte, så veldig bra ut, men kan vel vinke farvel til å kunne bruke plattformen til annet enn stueplass for gummibåten.. Har sett på de til marinesenteret, de ligner mer på slike jeg ønsker. Skal ringe dem, da de koster en ca 12 til 13 bergensdollar :saint: Det som er surt er at an må lage en luke på undersiden for å kunne få et godt nok feste... Blir dette for mye hessel, blir det å selge for så kjøpe ny uten ratt konsoll. Blir nok en del gnål fra barna, men alternativet er horisontal retning i sommer med knekt rygg.. :lol:

Redigert av Hansa666 (see edit history)

Jeg har prøvd TG daviter og har nå modifisert ILAS.

Tg hadde jeg på en Bavaria 33 sport og hadde platformen vært lavere så hadde det funket bra.

Jeg hadde en jolle som veide 130 kg og da måtte vi være 3 for å få den opp. Nesten håpløst.

Nå har jeg Ilas med vinch og modifisert den ene daviten med ruller fra bilhenger. Da drar jeg opp Grand 340 gold line med 20 hk. Totalvekt 230 kg og den tar vi opp greit når vi er 2 personer.

Den løsningen hadde lett dradd opp en jolle på 150 kg og en mann. Jolla ligger ca 70 cm over vannet og jo nærmere vannet man kommer jo letere vil det gå for da blir vinkelen mindre.

Har du lav platforn 30-50 cm over vannet så vil du greit ta opp jolla di med TG davits.

Er platformen høyere så er ILAS og atv vinch løsningen.

Hvis din båt har samme platformhøyde og løsning som en 2003 model som ligger på Finn så ser det for meg ut som TG vil funke bra hvis du klarer å skaffe da.

Tror jeg ville foretrekke noen snapp fester for å fjerne bøylen, i steden for og først å skru inn disse feste boltene, jeg ser for meg å fjerne bøylen hver gang jeg har gummibåten i vannet.

En løsning hadde vært et snapfeste slik som Weaver bruker, da skyver du bare rammen på plass, eller så kunne denne festebolten vært frest med et bajonett feste, da kunne du bare satt de ned og vrid 90 grader og de hadde vært på plass.

Men igjen, en veldig fin løsning som jeg skal vurdere til våren.

• 1 år senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei. Løfter opp denne tråden, da jeg fant den ultimate krybbeløsning for båten. Kjøpte en H30 fra Hurley marine, og denne fungerer rett og slett fantastisk bra :):):)

http://hurleymarine.com/shop/dinghy-davit-boat/h3o/

Har festet den med 4 franske skruer da det er knapt med belastning, du kan enkelt fjerne hele krybben på noen sekunder, samt du vinsjer den enkelt opp. Fatter ikke at en båtsjappe har startet importen av denne, da man skal lete lenge for å finne en enklere løsning. Har en RIB på 180 kg som jeg vinsjer rett opp, vrir båten på plass og stropper den fast.

Vi er flere som har kjøpt denne og felles nevneren er at alle er strålende fornøyd :):)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...