maggi74 Startet 22.November.2012 Link til dette innlegget Startet 22.November.2012 Hei Har diverse problemer med denne motoren jeg akkurat har kjøpt.Det oppstod da jeg skulle ut på en prøvetur,startet motoren men oljetrykket lot vente på seg og kom aldri Har tatt moteren ut og sjekket relief valve som ser grei ut,oljepumpa er på slitasje grensa,men er det nok til at jeg får 0 trykk altså ingenting.Trodde trykket ville gradvis synke med økt slitasje på pumpe.Trykket var ikke unormalt før dette skjedde. Har noen vært bort i lignende problem? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Kanskje dumt spørsmål men det må jo stilles.........hvordan måler du trykket? Har dobbel og trippelsjekket at måleutsyr som du bruker fungerer? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
maggi74 Svart 22.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Ingen spørsmål er dumme,bare dumme svar. Jeg har satt instrument rett på trykk giver utgang, siden tok jeg av manometeret ,kom ikke en dråpe. Har tatt brennstoffventilene ut og tørna motoren på starter. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Hvordan vet du at pumpa er på slitasjegrensen? har den vært ute? Har du prøvd å kinne motoren uten oljefilter? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 22.November.2012 Link til dette innlegget Svart 22.November.2012 Det er ikke uvanlig at det tar tid før det blir trykk i disse motorene. Har du lest denne tråden? https://baatplassen.n...6/#entry1342376 At du ikke får oljetrykk overhodet, er det selvsagt litt bekymringsverdig. Men jeg syns det er litt merkelig at trykket forsvinner fra en gang til neste, spesielt hvis du hadde bra trykk før. Kan det tenkes at det f.eks har satt seg noe smuss i løpet til oljetrykksgiveren, og på den måten hinder oljestrømmen? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
maggi74 Svart 23.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Har hatt pumpa ute og målt med bladføler.Jeg har blåst med luftpistol inn i hvor giveren sitter,hørtes greit ut.ja,jeg tok filter av nada olje .tok ut pumpa etter å ha kinnet på starteren en god stund og det var ikke spor av olje i pumpa,har ikke sjekket termostat,men den skel vel ikke påvirke flødet gjennom motor?. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Det hender at oljepumper må primes for at de skal starte å virke. Dersom oljepumpen sitter høyere enn nivået i sumpen er dette normalt. Noen motorer har mulighet til å drive oljepumpen med en drill for å prime, høyere pumpeturtall hjelper, trykksetting av veivhuset eller overfylling av olje kan hjelpe, fylle olje "baklengs" fra oljefilter-adapteren kan funke. Ha iallefall oljefilteret demontert eller løst til du får frem olje. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Oljetrykksføler på Mercruiser-utgavene av disse er hvertfall dårlige greier. Heldigvis passer universalgiver fra Biltema, og den er bedre. Mener å ha hørt om et par tilfeller der o-ringen i innfesting av pickup-rør har sendt falskluft i system. Har ikke vært borti det sjøl, faktisk aldri vært av med bunnpanna. Men det kan jo være en potensiell forklaring, hvertfall. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
GeirFrode Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Oljetrykksføler på Mercruiser-utgavene av disse er hvertfall dårlige greier. Heldigvis passer universalgiver fra Biltema, og den er bedre. Nå har jeg BMW sin D219 motor, altså 165 hestern. Men regner med at delene er like. Har du noen link eller delenummer på den givern? Maggi74: Hva slags olje har du på motoren? Jeg har opplevd på mine motorer at jeg bør bruke minst 15W/40 eller 20W/50 olje. Ved siste oljeskift brukte jeg Biltemas 20W/50 olje. Tror forrige eier brukte ren 30 eller 40 olje for å ha et nogenlunde trykk. Bruker jeg tynnere olje, tar det mye lengre tid før trykket kommer. Anbefaler også å fylle opp oljefilter før det monteres. Sitér dette innlegget Link to post
maggi74 Svart 23.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Takk for gode tips ,skal sette på litt tykkere olje,har 15W/40, og prøve å prime systemet. Trykkgiveren ser ut til å funke ved ohm måling og o-ringen på sugesida er tett. Da er det bare å bli svart på nevene,igjen Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Har du noen link eller delenummer på den givern? På min Mercruiser D3.0L 5-cyl turbodiesel var det byttet oljegiver grunnet lekkasje to år før jeg overtok båten. Original Mercruiser-giver ble erstattet med ny tilsvarende fra merkeverksted. Dette holdt i tre år, så ble det ny lekkasje. Jeg kjøpte en ny original giver i Norge, nesten 600kr. Etter nye to år sprakk bakelitten ved innstøpinga på denne, og jeg fikk lekkasje på nytt. Da kjøpte jeg en universal oljegiver på Biltema som hadde falset metall i stedet for bakelitt, og denne har holdt i mange år nå. Men jeg finner den ikke på websida til Biltema lenger, når jeg leter nå. Hvilken som helst oljegiver med passer, bare du har rett overgang og ikke kjøper en som er fysisk større enn den du bytter ut. Det er jo bare ei fjærbelastet kule inni giveren uansett. Om du klipper av ringterminal på kabel og setter på kabelsko i stedet, passer sikkert Volvo-giveren som ligger i Biltemautvalget i dag. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
GeirFrode Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Hvilken som helst oljegiver med passer, bare du har rett overgang og ikke kjøper en som er fysisk større enn den du bytter ut. Det er jo bare ei fjærbelastet kule inni giveren uansett. Om du klipper av ringterminal på kabel og setter på kabelsko i stedet, passer sikkert Volvo-giveren som ligger i Biltemautvalget i dag. Jeg mistenker at jeg samme feil på en giver som deg. Det drypper olje fra området der giveren sitter. Men jeg klarer ikke å se hvor det kommer fra. Det er litt trangt der. Angående giver, så bør vel den passe med instrumentet. Men jeg tror det er VDO i panelet mitt, selv om det står BMW sin logo i de. Burde være mulig å finne noe uoriginalt som passer der ja. Takker for tips. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Vet ikke hvordan det er lagt opp på Mercruiser, men på BMW motorene er det to utganger fra giveren. En til oljelampen og en til instrumentet. Er det to utganger på Biltemagiveren også? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
MT. Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 (redigert) Den jeg satte inn fra Biltema så ut likt den på bildet, unntatt bare en terminal. Men jeg er usikker på om jeg har to givere, eller om dette var trykkføleren og at oljelampa dermed styres fra oljetrykksføler. Har egentlig størst tro på det første, men så mye har jeg tross alt ikke skrudd på motoren. Kan ikke huske at jeg har lagt merke til annen føler noe sted, men kan selvsagt sjekke neste gang jeg er i båten. Edit: På Mercruiser brukes også oljelampa (samt buzzer) til å si fra om lavt nivå på trimolje. Er det sånn på BMW også? Redigert 23.November.2012 av ModeraTore (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
DieselDahl Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Tror du trenger en av disse: http://www.maritim.no/vdo-givere?list=1:name::20 Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Beklager! Jeg har rotet litt her. Det er oljetemp føler som jeg mistenker at lekker på min motor. Det er den som sitter på oljefilteradapteret så vidt jeg kan skjønne. Sitér dette innlegget Link to post
maggi74 Svart 24.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Da var oljetrykket på plass 2 bar ved kinning.Det var priming som skulle til,kjørte olje i pluggen på toppen av varmeveksleren.Takk igjen for gode tips. :smiley: . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.