Jump to content

Bmw d636, får ikke opp smøroljetrykk.

maggi74

Recommended Posts

Hei

Har diverse problemer med denne motoren jeg akkurat har kjøpt.Det oppstod da jeg skulle ut på en prøvetur,startet motoren men oljetrykket lot vente på seg og kom aldri :confused: Har tatt moteren ut og sjekket relief valve som ser grei ut,oljepumpa er på slitasje grensa,men er det nok til at jeg får 0 trykk altså ingenting.Trodde trykket ville gradvis synke med økt slitasje på pumpe.Trykket var ikke unormalt før dette skjedde.

Har noen vært bort i lignende problem?

Det er ikke uvanlig at det tar tid før det blir trykk i disse motorene. Har du lest denne tråden?

https://baatplassen.n...6/#entry1342376

At du ikke får oljetrykk overhodet, er det selvsagt litt bekymringsverdig.

Men jeg syns det er litt merkelig at trykket forsvinner fra en gang til neste, spesielt hvis du hadde bra trykk før.

Kan det tenkes at det f.eks har satt seg noe smuss i løpet til oljetrykksgiveren, og på den måten hinder oljestrømmen?

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Det hender at oljepumper må primes for at de skal starte å virke. Dersom oljepumpen sitter høyere enn nivået i sumpen er dette normalt. Noen motorer har mulighet til å drive oljepumpen med en drill for å prime, høyere pumpeturtall hjelper, trykksetting av veivhuset eller overfylling av olje kan hjelpe, fylle olje "baklengs" fra oljefilter-adapteren kan funke. Ha iallefall oljefilteret demontert eller løst til du får frem olje.

Oljetrykksføler på Mercruiser-utgavene av disse er hvertfall dårlige greier. Heldigvis passer universalgiver fra Biltema, og den er bedre.

Mener å ha hørt om et par tilfeller der o-ringen i innfesting av pickup-rør har sendt falskluft i system. Har ikke vært borti det sjøl, faktisk aldri vært av med bunnpanna. Men det kan jo være en potensiell forklaring, hvertfall.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Oljetrykksføler på Mercruiser-utgavene av disse er hvertfall dårlige greier. Heldigvis passer universalgiver fra Biltema, og den er bedre.

Nå har jeg BMW sin D219 motor, altså 165 hestern. Men regner med at delene er like. Har du noen link eller delenummer på den givern?

Maggi74:

Hva slags olje har du på motoren? Jeg har opplevd på mine motorer at jeg bør bruke minst 15W/40 eller 20W/50 olje. Ved siste oljeskift brukte jeg Biltemas 20W/50 olje. Tror forrige eier brukte ren 30 eller 40 olje for å ha et nogenlunde trykk. Bruker jeg tynnere olje, tar det mye lengre tid før trykket kommer. Anbefaler også å fylle opp oljefilter før det monteres.

Har du noen link eller delenummer på den givern?

På min Mercruiser D3.0L 5-cyl turbodiesel var det byttet oljegiver grunnet lekkasje to år før jeg overtok båten. Original Mercruiser-giver ble erstattet med ny tilsvarende fra merkeverksted.

Dette holdt i tre år, så ble det ny lekkasje. Jeg kjøpte en ny original giver i Norge, nesten 600kr.

Etter nye to år sprakk bakelitten ved innstøpinga på denne, og jeg fikk lekkasje på nytt. Da kjøpte jeg en universal oljegiver på Biltema som hadde falset metall i stedet for bakelitt, og denne har holdt i mange år nå. Men jeg finner den ikke på websida til Biltema lenger, når jeg leter nå.

Hvilken som helst oljegiver med passer, bare du har rett overgang og ikke kjøper en som er fysisk større enn den du bytter ut. Det er jo bare ei fjærbelastet kule inni giveren uansett. Om du klipper av ringterminal på kabel og setter på kabelsko i stedet, passer sikkert Volvo-giveren som ligger i Biltemautvalget i dag.

baatplassen.no

Hvilken som helst oljegiver med passer, bare du har rett overgang og ikke kjøper en som er fysisk større enn den du bytter ut. Det er jo bare ei fjærbelastet kule inni giveren uansett. Om du klipper av ringterminal på kabel og setter på kabelsko i stedet, passer sikkert Volvo-giveren som ligger i Biltemautvalget i dag.

Jeg mistenker at jeg samme feil på en giver som deg. Det drypper olje fra området der giveren sitter. Men jeg klarer ikke å se hvor det kommer fra. Det er litt trangt der.

Angående giver, så bør vel den passe med instrumentet. Men jeg tror det er VDO i panelet mitt, selv om det står BMW sin logo i de. Burde være mulig å finne noe uoriginalt som passer der ja.

Takker for tips.

035919561.jpg

Den jeg satte inn fra Biltema så ut likt den på bildet, unntatt bare en terminal.

Men jeg er usikker på om jeg har to givere, eller om dette var trykkføleren og at oljelampa dermed styres fra oljetrykksføler. Har egentlig størst tro på det første, men så mye har jeg tross alt ikke skrudd på motoren. Kan ikke huske at jeg har lagt merke til annen føler noe sted, men kan selvsagt sjekke neste gang jeg er i båten.

:lol:

Edit:

På Mercruiser brukes også oljelampa (samt buzzer) til å si fra om lavt nivå på trimolje. Er det sånn på BMW også?

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...