Guest Kaptein Fredrik Startet 23.November.2012 Link til dette innlegget Startet 23.November.2012 Hallo. Dette er første gangen jeg poster ny tråd med telefonen, håper det ikke blir for mye feil. Jeg har en motor som har bråket og vibrert mye. Etter nærmere inspeksjon så har jeg kommet frem til at det er egentlig bare en stor skjevhet i monteringen ett eller annet sted. Akslingene er kontrollert og den er så og si rett, ca. en halv mm kast helt ved akselflensen. Forrige eier byttet motor i 1989 og da satte han inn en helt ny Sabb Mitsubishi M4.140, han byttet også pakkboksen osv. Hele akselen ligger nå inne i ett rør på en meter. Som en bonus har dem også boltet og støpt fast røret, noe som vil medføre at lyden forplanter seg greit inn i skroget. Jeg skal bruke mye tid på å kontrollere, justere og sentrere motoren og motorlabbene. Her er noen bilder av akselrøret som er malt hvitt: Hva mener dere om dette? Hvordan vil det bli å montere en Centaflex 127 fra Sleipner? Motoren er på 30 hk ut fra girkassa. Takk på forhånd Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Ja, eller liknende, men er det så umulig å rette denne ???? En halv mm. er jo j..... mye. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Du bør gjøre rein gearflensen. Sett sammen gear og klemflens. Mål åpning i posisjon kl12, 3, 6, og 9. Drei gearflensen 90 grader om gangen til du er tilbake til utgangspunktet og gjenta målingen for hver 90 grader.. Får du samme resultatet hele veien rundt, da er gearflensen ok. Gjør så det samme med klemflens på akslingen. Har du ulike verdier her, har du kast enten i aksling eller i klemflens. Det skal lite til før det blir støy. Sitér dette innlegget Link to post
M20B25 Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 (redigert) Bruk bladsøker til å utføre det som er forklart av Nemo. I min Nidelv 24 var det så store skjevheter i motorfeste-justeringene at jeg kunne SE akslingen hive på seg mens jeg kjørte, du kan jo tenke deg vibrasjonene... Justerte den inn, null vibrasjoner. Kjør på med bladsøker så nøyaktig du kan. Og hjelper ikke dette, er jo akslingen skakk. Redigert 24.November.2012 av M20B25 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Takk for svar Når jeg hadde kjørt på tomgang inn mot havna så satte jeg i fri. Båten hadde fortsatt litt driv på seg, og da roterte akslingen. Jeg kunne høre helt klart forskjell på bråket ettersom akslingen roterte sakte. På det ene punktet var motor nesten lydløs. Det skal også sies at da kjørte jeg uten motorkassa. Jeg skal prøve med hundredels mm måler og sjekke skjevhet i gearflensen, nå mens motoren er demontert fra båten. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Jeg har en motor som har bråket og vibrert mye. Etter nærmere inspeksjon så har jeg kommet frem til at det er egentlig bare en stor skjevhet i monteringen ett eller annet sted. Akslingene er kontrollert og den er så og si rett, ca. en halv mm kast helt ved akselflensen. 0,5 mm er alt for mye, skal være under 0,1mm. Skal du få et bra resultat bør en begynne med stevnelageret og sjekke det så det ikke er utslitt. Eventuelt bytte den. Det neste er å ta ut akslen og klokke den, er den rett sett den inn. Lag til noe som gjør at akslen blir i senter på hylserøret, tre innpå pakkboksen(ikke monter og skru på aksel-flensen. Rett opp motoren mot aksel-flensen til 0,1 mm eller bedre. Ta bort opplagringen i hylse-røret sjekk at akslingen er i senter)og monter pakkboksen Nå kan du tilpasse og sette på en Centaflex 127 og få glede av den. Jeg satte på en annen Centa kopling i våres og er fornøyd. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.