Jump to content

Montere fleksibel akselkobling på en Sabb Mitsubishi M4.140?


Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Hallo.

 

Dette er første gangen jeg poster ny tråd med telefonen, håper det ikke blir for mye feil.

 

Jeg har en motor som har bråket og vibrert mye. Etter nærmere inspeksjon så har jeg kommet frem til at det er egentlig bare en stor skjevhet i monteringen ett eller annet sted. Akslingene er kontrollert og den er så og si rett, ca. en halv mm kast helt ved akselflensen.

 

Forrige eier byttet motor i 1989 og da satte han inn en helt ny Sabb Mitsubishi M4.140, han byttet også pakkboksen osv. Hele akselen ligger nå inne i ett rør på en meter. Som en bonus har dem også boltet og støpt fast røret, noe som vil medføre at lyden forplanter seg greit inn i skroget.

 

Jeg skal bruke mye tid på å kontrollere, justere og sentrere motoren og motorlabbene.

 

Her er noen bilder av akselrøret som er malt hvitt:

p1070004.jpg

 

p1070005.jpg

 

p1070006.jpg

 

Hva mener dere om dette? Hvordan vil det bli å montere en Centaflex 127 fra Sleipner?

 

Motoren er på 30 hk ut fra girkassa.

 

Takk på forhånd

 

Mvh

Kaptein Fredrik

 

 

Link to post

Du bør gjøre rein gearflensen. Sett sammen gear og klemflens. Mål åpning i posisjon kl12, 3, 6, og 9. Drei gearflensen 90 grader om gangen til du er tilbake til utgangspunktet og gjenta målingen for hver 90 grader..

Får du samme resultatet hele veien rundt, da er gearflensen ok.

Gjør så det samme med klemflens på akslingen. Har du ulike verdier her, har du kast enten i aksling eller i klemflens. Det skal lite til før det blir støy.

Link to post

Bruk bladsøker til å utføre det som er forklart av Nemo.

I min Nidelv 24 var det så store skjevheter i motorfeste-justeringene at jeg kunne SE akslingen hive på seg mens jeg kjørte, du kan jo tenke deg vibrasjonene... Justerte den inn, null vibrasjoner.

 

Kjør på med bladsøker så nøyaktig du kan. Og hjelper ikke dette, er jo akslingen skakk.

Redigert av M20B25 (see edit history)
Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Takk for svar :thumbsup:

 

Når jeg hadde kjørt på tomgang inn mot havna så satte jeg i fri. Båten hadde fortsatt litt driv på seg, og da roterte akslingen. Jeg kunne høre helt klart forskjell på bråket ettersom akslingen roterte sakte. På det ene punktet var motor nesten lydløs. Det skal også sies at da kjørte jeg uten motorkassa. Jeg skal prøve med hundredels mm måler og sjekke skjevhet i gearflensen, nå mens motoren er demontert fra båten.

Link to post

 

Jeg har en motor som har bråket og vibrert mye. Etter nærmere inspeksjon så har jeg kommet frem til at det er egentlig bare en stor skjevhet i monteringen ett eller annet sted. Akslingene er kontrollert og den er så og si rett, ca. en halv mm kast helt ved akselflensen.

 

0,5 mm er alt for mye, skal være under 0,1mm.

 

Skal du få et bra resultat bør en begynne med stevnelageret og sjekke det så det ikke er utslitt. Eventuelt bytte den.

Det neste er å ta ut akslen og klokke den, er den rett sett den inn.

Lag til noe som gjør at akslen blir i senter på hylserøret, tre innpå pakkboksen(ikke monter og skru på aksel-flensen.

Rett opp motoren mot aksel-flensen til 0,1 mm eller bedre.

Ta bort opplagringen i hylse-røret sjekk at akslingen er i senter)og monter pakkboksen

Nå kan du tilpasse og sette på en Centaflex 127 og få glede av den.

 

Jeg satte på en annen Centa kopling i våres og er fornøyd.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...