Jump to content

Råd ønskes angående motorskifte i en Taule Grimsøy 26

Anders Helling

Recommended Posts

Hei alle.

Jeg har en Farymann diesel v2 24 hesters motor, som jeg forsåvidt har vært veldig fornøyd med.

Men etter jeg en gang kom i skade for å kjøre med for mye vann i bunnen av båten, resulterte dette i vann i olja.

Jeg skiftet olje, startet noen sekunder, tappet oljen igjen, og gjentok dette noen ganger, og motoren startet og gikk fint.

Da dette ville vært for enkelt, viste det seg selvsagt at den lakk litt ved cylinderen. Jeg skrudde motoren ut og leverte den til verksted som sa at motoren var sprukket i begge cykinderene, pluss gåen topp. I og med at det ikke lages deler til denne motoren lenger, betraktet han den som søppel. Jeg trenger med andre ord en ny motor i min 26 fot Taule Grimsøy.

Har noen i forumet byttet motor i en tilsvarende, eller lignende båt?

Det jeg virkelig ville sette pris på, var om noen kunne anbefale en, eller flere motortyper som passer noenlunde i

festene til båten, og eventuelt hvem som selger. (jeg bor på sørlandet, Lillesand)

Ville også sette pris på om noen kunne fortelle hva en passende ny motor vil koste, og hvor den eventuelt kan kjøpes.

Fabrikkoverhalte motorer har jeg også hørt om. Kan noen fortelle meg hvem som selger? Tipper dette er mer passelig for vår lommebok!? Selges de med garanti?

Kan man bruke isittende propell/aksling ved skifte av motor?

Hvis noen kan svare på noen av spørsmålene, eller dele erfaringer, ville det vært veldig kjærkomment!

Vh. Anders

Ta en titt hos www.telemark-trade.no mye motor for pengene.

Jeg valgte 20 hesteren komplett motor med gir for kr 41.900,- Du bør kanskje gå opp et hakk eller to i størrelse.

Venter bare på at vinteren er over, da setter jeg igang. Ut med Yanmar 12hk 1 syl. og inn med TD power 20hk 3syl.

Jeg må bytte propell også.

Redigert av Bøljan (see edit history)

Hei,

min situasjon ligner litt på din, men er mindre prekær: Jeg har en 8-10hk SABB G som det ikke er noe akutt problem med. Jeg har hatt kjøleproblem, men sist vinter forlenget jeg kjølesløyfen, og økte dermed kapasiteten slik at motoren n går på ca 60 grader. I sommer begynte den imidlertid å lekke olje, ganske mye, men jeg kan ikke finne ut hvor. Så til våren er det å få motoren ut og gjennomsett. Alt dette er forsåvidt ikke noe dramatisk, men imens blir båt og motor eldre og tidspunkt for en utskifting nærmer seg. Volvo og Yanmar vil begge komme på ca 100 000 ferdig montert, Nanni ca 90 000 og Vetus ca 80 000. Det er alt sammen mer enn hva hele båten er verd idag, tror snautt jeg ville fått 70 000 selv etter å ha oppgrdert den for ca 70 000 de siste fire årene.

Jeg opplever det som at jeg blir invitert til å male meg stadig lenger inne, tapt ved å skifte båt blir etterhvert ulidelig stort. Nå er jeg fornøyd med båten, men jeg er snart pensjonsist og mine barn vil ha noe med mere fart enn 6 knop.

Så på samme måte som deg ser jeg etter noe som kan få prisen på en forbedring ned.

Sålenge jeg ikke har særlig motorkompetanse selv, kvir jeg meg for å kjøpe via Finn, der er de alle nymalte, "men det er utenpå", som det heter i sangen. En shortmotor som en kan få til biler har jeg ikke sett er å oppdrive.

Skal bli spennende å se hvordan det går med dine valg, fint hvis du kan fortelle om de valg du opplever og hvorfor du velger de alternativene du gjør, pluss at jeg gleder meg til å følge utskiftningsarbeidet når du kommer så langt.

Ser den med at snart ingen tør å kjøpe en brukt, "overhalt" motor. Årsaken til dette er at det er mange mange som selger noe som ikke er "overhalt"

men overmalt. Etter mange år i bransjen har jeg sett mye rart her også. Har mange "suvernier" fra slike.

Begrepet overhalt missbrukes også, ser ikke ut som det er så mange som vet hva en overhalt motor er.

Disse ødelegger jo for alle som selger en "ærlig motor" som er reparert/overhalt.

La farymannen hvile i fred, her er det lite å bøte på.

Skaff deg en brukt anekjent motor, fortrinnsvis i fra et verksted/ forhandler. Ikke se deg blind på om motoren er overhalt eller ikke, få heller servicehistorikk og timetall. Kjøp heller ikke motorer som er eldre enn slutten av 90 tallet.

Synest selv det er greiest og prøve bruktmotorer som står i båt, slik at de kan testes i sitt rette element. Starter de greit og har riktig temp og trykk under ( hard ) drift så er motoren antakelig i god stand. stoler mere på det enn selgerens udokumenterte påstander & fagre løfter.

Noen momenter angående "overhalte " motorer:

En normalt fritidskjørt motor som er 10 år gammel har ca 500-1000 timer på telleren. da skulle det være totalt meningsløst og bytte alle lagere , stempler og God name it.. Er dette gjort så er det antakelig fordi motoren har totalhavarert/ rast fullstendig. Ser ikke det som noe pluss at motorer med lite gangtid er overhalte, så sant ikke den er utbedret på anekjent verksted der årsaken til havariet er dokumentert, samt grundig rapport på hva som er gjort under oppygging. Dette er ofte svært kostbart ( og som ofte ikke lønnsomt mht videresalg)

Kjenner du noen kyndige kan du ta monteringsjobben selv, man trenger ikke allverdens kunnskap for og gjøre dette, men det er greit å få noen råd og vink underveis.

Alternativt koster det ofte 15-30K og sette jobben bort til proffer.

Veldig enig med hanto1! Om du skulle få Faryman igang igjen for endel lapper, hva blir det neste?

Sats på noe nyere og noe som du vet at deler er lett å få tak i.

Jeg for min del valgte en Kinamotor, noen her på forumet var ikke helt enig i det. Men saken er den at det faktisk er en kubota motor.

Ref en annen tråd her på BP: Hvem lager hvem og hvilken motor? Der kom det jo tydelig fram at ......"Hvem er far eller mor til lillegutten" Her var det faktisk forbindelser i alle ledd hele veien...Per eller Pål :lol:

Det å bytte motor selv er ikke all verden, selv med 10 tommeltotter og en bunt gulerøtter er det fullt mulig å få det til, og skulle du stå fast så finnes mye bra hjelp her på BP :thumbsup:

Samtidig som det er mange penger å spare på det.

Perkins 4.108 er en meget god motor som jeg tror passer bra i denne båten som er litt "sirompa"

Sabb er også en meget bra og slitesterk motor, men egner seg best i trebåt. I plastbåt blir den for hard,tung og lite komfortabel med tanke på gange og vibrasjon.

Vet om flere som har byttet ut både 22hk og 30hk sabb i plastbåt til fordel for 3 og 4 syl. motorer pga av støy og vibrasjon.

Redigert av Bøljan (see edit history)

Ja, Taule 26 er en god båt, men som du sier litt "sirompa". Perkins 4.108 passer bra i denne båten, men den er i alle fall stor nok.

Jeg hadde selv denne motoren i Tresfjord 28. Tresfjorden kunne godt hatt større motor fordi båten hadde fartspotensiale.Tror max turtall på denne var ca 3300 omdr. Jeg marsjet på 2800 omdr., og fikk ca 8 knop på det. Kameraten min som hadde samme motoren i Taulen marsjet på ca 2000 omdr. Da gikk han 6 knop. Han mente han ikke fikk noe igjen for å gi på mer. Den gravde seg bare ned. I Taule 26 så var denne motoren mer enn stor nok fordi denne ikke har noe særlig mer fartspotensiale.

Fordelen med denne motoren i Taulen blir da at du ikke blir fristet til "å tyne" den slik jeg gjorde i Tresfjorden.

Perkins er gode motorer, 107/108 grei sak, billige deler. Men startmotor er ikke kurant på alle, da det er brukt mye ulikt.

Pleier å bygge om dette på disse, og andre Perkinser.

Etter min erfaring er Mitsubishi også veldig kurant, brukt av Sabb, Sole og noe også Vetus.

Har noen slike til rep/overhaling nå, kurant med deler. Disse er basert på industrimotorer og er meget slitesterke, og de er reparerbare, i motsettning til grønne og grå, om de er litt eldre.

Mange har gjerne gått 10 - 12000 timer, etter benkekjøring er motordata innenfor fabrikkens normer.

Drøye priser dere opererer med syns jeg.Under 45 000... Og det med kina motorer er vel så som så. Blokka er den samme, stort sett. Så velger de forskjellige levrandørene hvordan de mariniserer maskinen. Broren min kjøpte ny motor nå nyligv 3 syl 16 hk med gir, sånn klem flens sak som man bare boltet rundt eks aksling. Den oppga han bare mål på før kjøp. Hentet motor i bergen, husker ikke merke, men ett kina merke tror jeg det er. Litt treverk og en talje, den var ikke tung. ( + - 100 kg ). bolte på, med ett ekstra ledd i giret ( kardang ? ) som tok opp litt skevheter, hvis man ikke treffer 100% på graden. Vi brukte en laser til dette, langs med aksling for og nestemme graden, så justerte vi vinkel på motor med labbene.

Plugg and play kabler og deksler som viser alt man kan tenke seg av tempratuerer og trykk osv.. litt egeninnsats, og litt dugnad. Som dere forstår av hvordan jeg skriver, finns jeg ikke motorkyndig. Men dette motorbyttet var gjort på 1 dag. Av 2 brødre. Det som gjenstår er montering av deksler/panel får temperatur målere etc..under 45 000.. Garanti etter norsk lov. Lykke til uansett hva du går for. Men i en taule, så kommer du vel ganske enkelt til motor, så det kan vel ikke være sore problemet og bytte selv? Om man sparer 25-40 000.

Redigert av stian83 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...