Ask Startet 24.November.2012 Link til dette innlegget Startet 24.November.2012 Hei Me kjøpte nytt storsegl i sommar, og det er kanskje på tide å montera eit bomuthal. Bommen har tre innvendige tau til reving. Det er ein ledig blokk på akterenden av bommen. Det er òg ei ledig klemma under bommen i framkant. Er det eitkvart eg bør vera merksam på, eller er det berre å ta ei trekkefjør, og trekka eit tau gjennom bommen? Riggen er av merket Z-spars, og riggen står på båten. Eg er takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Det er bare å trekke. Kanskje du kan bruke et av de andre tauene som trekketråd? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
RSL Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Jeg har ikke kjennskap til Z-Spars men på min Selden-bom, er det en blokk inne i bommen, slik at det blir utveksling på bomuthalet. Det går en Wire som er festet i endestykket bak, via en blokk midt i bommen og bak igjen til trinse på bakstykket og frem til akterliket på storseilet. Storseilfallet er på samme vis, festet i forkant, så rundt blokken midt i bommen og så frem igjen til trinse i forkant av bommen. Uten denne blokken ikke i bommen, er det sikkert bare å trekke et Dynematau via de trinsene du nevner. Det blir nok litt tyngre å stramme uthalet i sterk vind uten utveksling, men du har kanskje vinsj på masten som kan hjelpe til. Eller kanskje du skal ha uthalet tilbake til cocpit og stramme derfra for alt jeg vet. Er det ikke blokk inne i bommen, er jeg ikke sikker på om jeg hadde tatt meg bryet med å mekke til et. Er det lett å få av endestykket bak, kan du jo lyse inn i bommen og sjekke. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Eureka Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Byttet bomuthalet mitt i går. I skarvenriggen min er det ikke utveksling i bommen. La ut noen bilder om det i prosjekttråden min. Siden jeg byttet uthalet, trakk jeg inn en line da jeg tok ut det gamle. Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Hei Ask, Jeg har Z-Spars bom på båten min både med rev liner og uthal inni bommen.Rev line er tredd på en dobbel skive i bommen.Uthal derimot går direkte gjennom bommen. Foran på babord side på bommen er en trinse med en form for clutch under.Uthalet skal føres over denne og bakover i bommen og under og oppover trinsen i aft end på babord side. Dersom ikke du har rev line i bommen, er det en enkel sak å fikse det gjennom,bruk av en elektriker trekkfjør dersom bommen må stå på båten. Dersom bommen kan løses fra båten,Fest en kort lengde med for eksempel sykkelkjetting på den nye lina,endereis bomen og la den gli ned i bommen med rotasjonen. Dersom du har revline i bommen må du stramme denne skikkelig tett før du begynner å tre uthalen,dette for ålage skikkelig plass. Lykke til,du kan sikkert flere banneord når du er ferdig!:-) Sitér dette innlegget Link to post
storken28 Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Hei, Siste ord i nest siste lije skulle stå "gravitesion" ikke rotasjion. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Eller Gravitasjon som er et mer benyttet ord og som ofte er årsaken til at kvinners brystet blir lengre med årene. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Ask Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Hei Ask, Jeg har Z-Spars bom på båten min både med rev liner og uthal inni bommen.Rev line er tredd på en dobbel skive i bommen.Uthal derimot går direkte gjennom bommen. Foran på babord side på bommen er en trinse med en form for clutch under.Uthalet skal føres over denne og bakover i bommen og under og oppover trinsen i aft end på babord side. Lykke til,du kan sikkert flere banneord når du er ferdig!:-) Mange takk for alle svar. Storken 28 Dette med dobbelt skive forstod eg ikkje. Kan du forklara det nærare. Det er ei ledig skiva i kvar ende av bommen. I framkant og under bommen er de ein låsemekanisme for linene. Revelinene går gjennom ei blokk nede ved masterota, slik at dei kan stramast med mastevinsjane. Eg tenker å montera ei blokk til uthalet óg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
andreasroe Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Hadde samme problem selv når revetau skulle trees på nytt. Bommen er lang og trang å få tau inn i på grunn av vinkelen inn til trinsene. For oss uten elektrikere i omgangskretsen var det vanskelig å finne noe å tre med som er lengre enn bommen. Løsningen min (etter mye annet knot) ble veldig enkel da det gikk opp for meg at manntauene (rekkewire) er som lagt for å tre gjennom bommen. Tok kun få minutt, i tillegg til tiden å demontere/montere wire'n Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Forstår ikke dette helt jeg, nytt storseil og nå montere uthal, men hadde du ikke uthal til det gamle seilet. Kan du ikke bare bruke det gamle eller bruke det til å trekke et nytt friskt tau til nytt uthal. Hvordan fikk du brukt det gamle seilet om du ikke hadde uthal ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Turkatamaraner har vanligvis ikke uthal. Jeg har ihverfall ikke. Savner det ikke heller. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.