Jump to content

Volvo Flygmotor 041-D har tatt kvelden - Reparere eller bytte?

Bergen dørk

Recommended Posts

Upassende nok, siden båten ligger ute hele året, har min Volvo Flygmotor 041-D (Ardic) tatt kvelden. Først ved at den startet opp og gikk en liten stund før den ga seg, og nå er det ingen respons. Den får strøm og glødepluggen (som var full av sot) ble rengjort. Ble levert orginalt med båten, dvs den er 25 år.

Har 2 spørsmål:

1. Er det noen vits å bruke penger på en reparasjon (selv om jeg ikke er sikker på hva som er galt) på en så gammel dieselvarmer?

2. Kan eksisterende slanger, som så langt jeg kan bedømme er ok, benyttes på en ny dieselvarmer, eks Eberspacher D4 Airtronic, eller er krav her så endret at jeg både vil tape effekt og få en større risiko i bruken? Er slanger, dimensjoner og "isolering" mye endret med årene?

Dere skjønner jeg har lite peiling, men kanskje dere som kjenner denne gamle varmeren har noen tips eller råd?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Renses med vatpind / spids nål tror du er igang med nr 4:

Prøve nr. 4 - Fotomodstand/fotocelle

Tag den ud og rens den med en vatpind. Er den tilsodet, er kedlen det også, men rensning hjælper.

Starter varmeren, men går ud umiddelbart efter, kan årsagen være fotomodstanden. Prøv af forbinde (luse) de to kabler til fotocellen lige når varmeren har startet. Fortsætter varmeren, er fotomodstanden defekt. Man kan også afmonteres et af de blå-blå/hvide kabler på styreenheden, ben 6 eller 7. Starter varmeren, er fotocellen defekt.

Fotomodstandens funktion er at slukke glødestiften, når varmeren er gået i gang. Kan den ikke det, stoppes varmeren af det indbyggede sikkerhedssystem.

En fotomodstand varer desværre ikke evigt.

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Den del virker lidt løs på toppen (fra fødslen:-) - men skal give et "klik" når du trykker den ind. Samtidig må du gøre op med dig selv om du fornæmmer at der nu eller tidligere har været tale om overophedning. Best bet er at er den først "gået" havde du nok slet ikke kunne starte som du skriver i indlæg #1. Ardic 041D kræver *utrolig* meget strøm i startfasen - der *skal* være min 12V på gløderøret. Start motor / batterilader !!!! Bliver gløderøret varmt under startforsøg ? Starter pumpen nogenside, klik, klik, klik ? Kommer der diesel frem til varmeren ? - også vær opmærksom på at der under forgæves forsøg kan opbygges ekstra diesel i brandkammer hvilket kan give ekstra eksos om du får den igang. Og går den igang lad den da køre et par timer for fuld power. Ønsker du at forfølge problematikken vedr sikringen er det varenr 696976 fra mmc.dk om den ikke går at skaffe i Norge. Du skal under alle tilfælde sikre dig den er ok til 041D!

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Det du snakker om er sikkert termosikringen.

Den kan du bare skru til igjen med de to skruene som den er festet med.

Jeg har nesten tilsvarende varmer og har etterhvert skrudd mye mer enn jeg liker på den. Jeg synes den er helt gull med tanke på alderen så jeg vil gjerne beholde den, men det er klart at etter såpass mange år, er det mye som kan være galt. Hos meg, var det bla blåst hull i varmeveksleren. Akkurat den er ikke så dyr. Det er fødepumpen og viftemotoren som koster mest... Viftemotoren koster aller mest, men ellers, så er det koksing som er det største problemet og HER er en ypperlig tråd om hvordan demontere og gjøre rent varmeren. Riktignok en 04D og ikke en 041D, men de er kanskje ikke så ulike.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

OK, men den skal ikke være mulig å ta ut; den skal sitte fast?

Siste gang den virket startet den opp, kjørte kanskje 15 minutt og stoppet deretter. Før dette har den alltid virket. Etter dette har jeg ikke fått den igang igjen, dvs den starter ikke i det hele tatt og jeg må dobbelsjekke dette med klikkelyd, dvs om det er en slik. Har ikke hørt det, tror jeg, men jeg starter dieselvarmer når motor er i gang og da er det jo ikke så mye annet en hører fra motorrommet. Jeg bør vel imidlertid starte opp, starte dieselvarmer (som lyser i styringspanelet) og deretter slå av motor og sjekke litt varmeren, dvs for lyder mv.

Redigert: Svaret var ment til BMF. Takk til deg også RSL. Har fått mange gode råd nå.

mvh Bergen Dørk

Hvis den har gått problemfritt frem til en gang da den gikk i et kvarter før den stoppet og så aldri startet igjen, tipper jeg at termovernet har slått ut. Da er det bare å trykke inn den lille sorte knappen på brenneren og så prøve på nytt.

Den starter gjerne med at viften starter og tømmer luft ut av kammeret.... så begynner fødepumpen å "klikke" og da skal glødepluggen bli varm (Send ned et barn du ikke er glad i for å holde på denne om det er trangt å komme til). I omtrent samme øyeblikk skal faanskapet begynne å ryke og så hører du om alt er vellykket en litt annen "brumming" i eksosen og at hastigheten på viften øker. Da er varmeren i gang og så lenge viften får gå fritt, skal den gå i en uendelighet.

Er det kokset i forbindelse med viften, vil hastigheten på viften svinge og du ender opp med at viften ikke går fort nok og da blir brenneren for varm og termostaten slår ut --- pumpen stopper ---- viften fortsetter så godt den kan en stund for å tømme kammeret for diesel og ekshaust.. Ryker bra nå også....

RSL

Vel, RSL, jeg er velsignet med 4 barn og er like glad i alle, men hva med svigermor?

Kan allikevel denne termosikringen blitt ødelagt? Jeg kan ta i den og dra pinnen rett ut og det er akkurat som om den er gått i stykker....,men jeg er usikker. Skal følge opp rådene.

mvh Bergen Dørk

Hos meg føles også "pinnen" løs ut..... om det er noen trøst.

Jeg tror den skal være sånn.

For å være ærlig, så tror jeg du skal glemme akkurat termosikringen om du kan få f--skapet til å forsøke å starte. (At viften starter når du trigger termostaten inne)

Dette sier jeg utifra at du selv sier at flammevakten er nedsotet. Da er det mer som er sotet ned inne i maskinen.

Fra tråden jeg linket til har på baatplassen ser du hvor kokset hans var. Dette er ingenting imot hva jeg har fått til å brenne godt som fy, men om du åpner og det ser slik ut som på bildet under, er det bare å krype til korset, ,kjøpe inn et par kasser pils til garasjen og rigge seg til... Tross alt, er det ikke så mye du skulle ha sagt i Juletilbredelsene uansett, så dere har begge best av at du holder på med ditt.

dsc00020.jpg

Start med å trykke inn termosikringen.

Om viften starter ved neste forsøk, men du ikke får tenning, prøver du å rengjøre glødestift og flammevakt.

Om viften ikke starter umiddelbart etter forsøk på start, er det kokset i systemet og du må åpne....

(PS... Popnaglene du tar ut, kan du erstatte med parkerskruer når du setter det sammen igjen så lenge de er syrefaste)

Vel, RSL, jeg er velsignet med 4 barn og er like glad i alle, men hva med svigermor?

Kan allikevel denne termosikringen blitt ødelagt? Jeg kan ta i den og dra pinnen rett ut og det er akkurat som om den er gått i stykker....,men jeg er usikker. Skal følge opp rådene.

svigermødre er perfekte om de er små nok. Jeg har samlet på meg to og begge passer bedre hos Arnardo enn i et motorrom.

Om du skulle være i tvil, så skal pinnen trykkes INN.

Men det er vanskelig å føle om den er trykket inn eller ikke. Pinnen har lang vandrlng uavhengig av om den er slått ut eller ikke. Er den slått ut, kan man om man er en følsom mann (som meg), føle at man "klikker" over et lite hakk, men dette klikket er borte etter et forsøk, så det er ingen mulighet i etterkant å kjenne om termostaten er aktivert eller ikke.

Mitt tips, er å anta at akkurat denne delen er i orden og bare satse på at når du trykket på denne første gangen, så ble den aktivert igjen. Etter det virker den lealaus og du klarer ikke få den til å slå ut igjen uten å bruke høy varme. (Det holder ikke å dra i knappen)

RSL

• 2 år senere...

Hei,

Eg tar opp denne tråden då eg har nylig gått til anskaffelse av ein båt med ein slik varmer. Den starter og går som ein drøm, varme gir den også. Men mitt problem er at den på ein eller annen måte drar eksos med inn med varmluften, og etter kort tid er det "disig" ombord. Er da noen som har vært borti den problematikken på desse varmerne?

Fare for at brennkammeret er sprukket og at eksosen kommer inn der.

Ta en sjekk på eksosslangen er dette ok, er nok brennkammeret kaputt.

Jeg ville Isåfall kvittet meg med den og kjøpt ny.

Gir den gamle Ardicen nok varme, bør du klare deg med en D2 varmer fra Eber. Den er ikke så dyr, uansett er livet ditt mer verdt.

Kullosforgiftning er ikke til å spøke med.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hei,

Eg tar opp denne tråden då eg har nylig gått til anskaffelse av ein båt med ein slik varmer. Den starter og går som ein drøm, varme gir den også. Men mitt problem er at den på ein eller annen måte drar eksos med inn med varmluften, og etter kort tid er det "disig" ombord. Er da noen som har vært borti den problematikken på desse varmerne?

Hadde innsnevringer på rørene fra varmer på en slik, og da fikk jeg en dis av smeltet plast - svarte ytterbelegget på slangene ble flytende, og det luktet ikke særskilt bra.

Eksosen er også absolutt verdt å sjekke, slangen kan bli sprø som kjeks etter mange års tjeneste!

Har funnet synderen. Det drypper diesel fra dieselpumpa i apparatet, se bilder. Det er desse dråpene som renner langs bunnen av boksen og inn i varmluftslangen (denne hadde eit lite hull) - som igjen har ført til opplevelsen av eksos inn med varmluft.

bilde

bilde

Er det mulig å få tak i en erstatter til denne pumpa? Apparatet forøvrig ser ut til å være i god stand, og trist å vrake dette pga. en sånn relativt liten sak. Kanskje noen har en slik liggande?

Redigert av Vår Sommer Ro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...