Jump to content

Volvo Flygmotor 041-D har tatt kvelden - Reparere eller bytte?

Bergen dørk

Recommended Posts

Dette er et kjent problem og jeg antar at samtlige pumper til Ardic med den gamle typen trykkutjevner vil få en lekkasje her. Det er lagt ut et forslag om å lime igjen toppen av pumpen, og da blir den selvfølgelig tett, men resultatet er da at pumpeslagene forplanter seg til forbrenningen slik at denne pulserer kraftig og flammen kan i noen tilfelle "blåse" ut og varmeren går i ny startfase. Løsningen er å bytte til en annen type trykkutjevner med et monteringssett som jeg har utviklet og stort sett har på lager. Det er noe forskjell på plasseringen av pumpen på varmerne slik at typebetegnelse på varmeren bør oppgis ved bestilling.

• 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Som "headingen" viser gjelder dette en 041-D, som bruker doseringspumpe hvor brennstoffmengde er regulert av slaglengden i pumpen. Denne må ikke forveksles med 04-D, som hadde en membranpumpe og en dyse som regulerte brennstoffmengde. 04-D kan nok fungere bra med en pumpe fra Biltema, men ikke de  etterfølgende varmere fra 041-D og nyere. Jeg har testet ut de pumpene som jeg har funnet hos andre fabrikat av varmere, men ikke funnet noen som gir riktig mengde for luftvarmere på den frekvensen Ardic bruker. Til Ardic 091-D (vannvarmer), har jeg funnet en løsning.

Redigert av I.M.S. (see edit history)

De eg har liggende hadde slik stor membranpumpe. Ikke di små. Synes det virker godt eg da. Kanskje ikke noe lurt likevel da. De er ikke montert i båt pr dags dato. Prøvde en slik liten tikkepumpe som lekket så tettet eg trykkutgjevner og da ble forbrenningen pulserende. Pumpa fra biltema så brenner den gjevnt men kanskje den gir for mye ? Ble litt usikker på modelbetegnelsen der da..'

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Står en Ardic i båten hos meg og. Lakk i pumpa, så jeg prøvde med ei pumpe fra Mikuni varmer. Den gav nok for lite, så det var såvidt jeg kunne merke varme i lufta. Limte originalpumpa, da varmer den litt mer, men det er fremdeles en lekkasje. Denne gang fra selve dieseldysa. Jeg satser nok på å bytte til Eber D4 med nye isolerte slanger. Originalslanger er ikke isolerte...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...