Jump to content

Heve fartsgrense for båtfolk under 16

Smartrib330

Recommended Posts

Det er så dumt at hvis man er under 16 år kan man bare kjøre 10 knop. Det som er så merkelig er at man kan kjøre 10 hk. Hvorfor kan man ikke kjøre mer når nesten ingen av dagens ungdom kjører snekke. Si man hadde kommet i en gummibåt på 11 fot så hadde den gått fortere enn 10 knop, men hadde du fylt hele båten med sand sekker og den hadde holdt ti knop hadde den vært lovlig. Hvorfor ha den knops grensa?

Redigert av Smartrib330 (see edit history)

Skal sei meg enig i at ansvarsbeviste ungdommer burde kunne kkørt fortere dersom de hadde opplæring i båt og sjøvett. Feks ved å ta båtførerbeviset. Men då får man førerrett til store båter, og da er man kanskje ikkje moden nok i 13-14 års alderen. Så då må man kanskje lage eit ungdomsbevis som gir begrenset bruk av stor båt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg syns det godt kunne vært mulig å ta båtførerprøven fra alder 14 år, med samme begrensinger på størrelse og motor som i dag(8m/10hk?), men satt farten til 20 knop. Hadde man satt krav om samme praktiske delen som til ICC i tillegg ville det blitt enda sikrere. Så kunne man fått tilsendt det "ubegrensede" ICC sertifikatet når man fylte 16. Desverre tror jeg neppe det vil skje. Var lovbryter i noen år jeg før jeg fylte 16, ødela ofte litt av kosen på sjøen å være redd for å bli "tatt", men jeg fikk masse erfaring i båt som var gull verdt å ha den dagen jeg fylte 16 å kunne kjøre større og raskere båt.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Har selv gått "klassene" som barn og ungdom med ulovlig kjøring før nådde 16 år. God erfaring, men selvsagt også til stor sjenanse mtp nabobåter...( det forstår jeg nå!)

Enig med tanken på et "mellom klasse" på sjøen. MC-sertifikatet har en slik inndeling; lettsykkel fra16 med ordentlig opplæring, mellomklasse 18-21(20 ved 2 års erfaring) , og ubegrenset etter 21(20 med 2 års erfaring). Felles for dem er at du MÅ ha ordentlig opplæring. Det gjelder også moped, som er den minste klassen for 2 hjulinger, men er ikke opplæringsmessig i nærheten av opplæringen til lett-mc eller større. Skal ikke starte opp en opplæringsdiskusjon på sjøen, men at opplæring er viktig er udiskutabelt. Hva/Hvordan kan diskuteres, men jeg er for at det blir tilrettelagt for noe praksis.

Jeg tenker at step by step er viktig. Det handler om å lære seg den tekniske delen av å kjøre, samtidig bygge opp erfaring til å forstå hvor du kjører enten det er miljø eller bølger. Det klarer du ikke sikkert nok i høy hastighet, så starte i det sakte er fornuftig så "eleven" får tid til å absorbere og forstå det som skjer/har skjedd og kan gjøre noe med det før det er for sent.Ville du likt en "løs 10 åring" med 10 foter with i 20 knop ukontrollert mot din båt når ungene leker på badeplatformen? Så derfor er vekt/hk ratio viktig mht hastighet.

At det er fornuftig å starte med småbåter (8-10 fot) og liten motor(2-6 hk) i starten, alt avhengig av forholdet mellom båt/hk så farten ikke er for stor. Jeg tenker også at som startfart er 10 knop fin maksgrense (sammenlignet med moped). Og for dem som har hatt den erfaringen med saktegående (moped) , kan det være allright som 14 åring med båtførerbeviset (litt teori og erfaring er god miks å lære videre på) å kunne kjøre en raskere båt(sammenlignet lettsykkel og mellomklasse i MC). Da deler jeg synet med en 20 knopsgrense til fylte 16. Da kan de kjøre vanlige lettbåter rib etc med litt motor, og kjøre i litt avstand fra havna. Er mer redd for den 16 åringen som med 0 erfaring starter med en 12-15 foter med hhv 40-150 hk for første gang... 16 åringen som sikkert synes det er flaut å da skulle starte med en 10 foter med 3-5 hk og 8-10 knops fart. Kanskje så flaut at han heller ville tatt sjansen på å kontrollere familiens skjærgårdsjeep 15 fot med 100 hk...han/hun har jo lov, men forstår de selv hva de gir seg ut på?

Gi de muligheter/lov SAMMEN med opplæring og krav er min konklusjon.

Hm! Er redd et meget stort flertall av motorbåtkjørere ikke forstår det egentlige problemet: Uforutsigbarhet.

Jo nærmere en båt er, jo mer skummelt er det om båten med ett gjør en sving - og f. eks. kommer rett mot en (ganske guffent i en kajak eller lav robåt) Og uforutsibare svinger gjøres nettopp i trange farvann; de er jo trange for dem som kjører fort også, oppleves kanskje som enda trangere, faktisk!

Når avstanden til en båt er mindre enn hundre meter, og dens fart er oppe i 8-10 knop eller mer, kan en båt være nesten hvor som helst om noen få sekunder.

En båt som kjører på stødig kurs i en rett lei, kan nokså sikkert antas å skulle rett videre i nettopp den leia, og stor fart føles ikke så truende for den som er utenfor kursen; den virker forutsigbar. Men sikker kan man aldri være, og det er nok av praktiske eksempler på at de svinger rett mot en, selv om det så ut som de ville passere rett forbi.

Er farvannet litt trangt (f. eks. under hundre meter bredt) er det med den farten vanskelig å vite om båtføreren har god nok oversikt til å unngå sjananse/fare ,(i tillegg til at de fleste båter i den farten lager sjenerende bølger helt til lands; kanskje særlig ved land!) Kjører han derimot 2-3 knop, er det lett å anta at han kjører langsomt for å være aktsom - i tillegg til at den lave farten representerer liten fare eller skadepotensiale (men en del såkalte "båter" har ikke styringsfart når de går så langsomt!)

Er farvannet svært trangt, under 50 meter bredt, skal det enda mindre fart enn 8-10 knop før det er vanskelig å forutsi hvor båten er om få sekunder.

Det er naturlig å anta at en ungdom i en liten båt kjører mer "hit og dit" nokså planløst, enn en familie på tur i motorbåten sin.

Jeg har ingen tro på at motorbåtfolk kommer til å ta inn over seg dette! Utgangpunktet for dem er at man helst vil kjøre så fort som båten kan greie - og finner på allverdens unnskyldninger for at dette burde "være lov".

Men her er det ikke spørsmål om hva som er tillatt, men om hvordan andre opplever det!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...