Jump to content

Din aller første båt

Smartrib330

Recommended Posts

Fikk min første båt til 8års dagen av min far, Ryds 12 foter med 4hk johnson. Denne båten hadde jeg gjennom nesten hele ungdomen, dog med 20 til 30 hestere :giggle: Hadde eg aldri turd i dag... Brukte konfirmasjonspengene på ny motor, og alt eg tjente frem til eg var 16 på bensin. :smiley:

Kjørt jolle på egenhånd fra ca 5 års alderen på båtferier og helgeturer, men første egne båt var en KMW 320 Dromedille med Yamaha 9,9 i ca 1987-88 da jeg var 12-13 år.

Neste båt var en rød Hurricane 370 med Yamaha 30hk 3-syl. Dette var sommeren jeg fylte 16, men inntil bursdagen målbevisst det litt katt og mus med den lokale sheriffen ;)

Det var tider det :)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Ca 70 mod Alicraft 16 med 40 hk Eivinrude. Båten ble kløpt i 1981, motoren holdt i 1 mnd så knakk svinghjulsakslingen. Ny 60 hk Johnsen ble montert. Den ble brukt som vannskibåt på stransefjorden i Valdres i mange år. Vi klarte med kreativitet å dra opp 3 mann på en ski fra øya utenfor Fagernes Hotell, det var ingen som trodde vi skulle klare det. Båten er fortsatt i familiens eie men har stort sett stått på en låve siste 10-12 årene.

Da jeg var 13 kjøpte jeg meg en hjemmestøpt jolle på 11 fot. Den var helt ny, og var veldig bred. Dermed ble den kalt breiflabben. Det var ikke motoren, en 3, 5 HK Yamaha malt med blågrønn hammerslag maling. Den gikk bare av og til. Året etter var jeg lei og gikk og kjøpte meg en 5 HK Yamaha, på avbetaling. Den gikk bedre :thumbsup:

Combijolle i mahogny som min far kjøpte i 61. Ei flott jolle som henger i taket på garasjen og venter på generasjon 4!

Var i sommer på Korsika, Byen Propriano, sydvest på øya for lokalkjente. Der fantes det en forretning med litt båtutstyr,dykkerutstuyr og maritime klær. Og hva finnes midt i lokalet? En kombijolle med skilt fra Grubernes Sprængstoffabriker, forløper til Dyno.

Se ellers https://baatplassen.no/i/topic/64311-noen-som-kjenner-combijolla/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...