Jump to content

Bukh DV20, stoppspolen får spenning når ladelampe slukker


PCP

Recommended Posts

Først tror jeg du bør endre emnetittelen før tråden blir stengt. Les reglene før du poster :thumbsup:

 

Deretter må du opplyse om hvordan dette problemet arter seg. Forstår jeg deg riktig så stopper motor så snart du øker turtall, eller stopper du den med stoppknappen??

Har den stoppknapp eller er det nøkkelen som brukes til å stopp?

Har den egen startknapp eller startes motor med nøkkel?

Har du koblingsskjema som du kan legge ut her?

Har du foretatt reprasjoner i det siste på el-anlegget?

 

Idet hele tatt, gi mest mulig opplysninger om det du vet. Det kan jo hende noen har lik motor og kan hjelpe deg, men om de leser spørsmålet ditt her i kveld er en annen ting.

 

Er ganske sikker på at dette er bare en liten filleting som er galt, men selv en lege kan neppe gi hjelp over telfonen hvis man bare sier man har vondt i hodet uten at han får en bakgrunn å basere seg på. Han ville ganske sikkert kalle deg inn hvis du ikke kunne fortelle noe mer.

Slik er det også feil på el-anlegg, uten noe koblingsskjema, bilder, eller en som kjenner anlegget fra før, blir det bare gjetninger så prøv med litt mer utfyllende opplysninger. :smiley:

Link to post

Det kan jo virke som stopperen får strømmen fra D+ på dynamo. Da må motoren være i gang før strøm til stopperen kommer frem. Siden den stopper så snart ladingen kommer igang kan det være at stoppsolenoiden er styrt av et rele. Dette releet kan henge fast i på-posisjon, slik at når ladingen starter sender releet strøm til solenoidet som stopper motoren.

Hvis du følger + kabel fra stoppsolenoidet og ser om den ender i et rele, så kan det være releet som henger. Men solenoidet trenger ikke være relestyrt heller. Kan hende det er direktestyrt med en kabel rett fra stoppknapp eller nøkkel.

Jeg trodde ikke stopperen var styrt av D+ på dynamo, men det er vel en mulighet for det.

Som sagt, flere opplysninger hadde vært en fordel.

Link to post

Mulig Kaptein Fredrik er inne på noe.

 

Men trådstarter skriver at motor går og ladelampe slukker når ledning på stopperen fjernes. Da regner jeg med stoppen bruker strøm for å stoppe. Og for å bekrefte det er det bare å koble på en prøvelampe på denne ledningen, snu å dreie på nøkkel, uten motor i gang, og sjekke om lampen lyser. Er det ikke lys, så start opp og se om det lyser når ladingen starter. Hvis det er mulig å se stoppsolenoidets bevegelser trengs vel ikke prøvelampe en gang.

Jeg har fremdeles sterk tro på at dette er noe som er styrt fra D+, og at det er ett rele som ikke kobler ut. Men det er jo mange andre muligheter også når det er så lite opplysninger. Synd ikke trådstarter fikk lagt ut diagrammet, da hadde alt vært enklere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...