Kire Startet 25.November.2012 Del på Facebook Startet 25.November.2012 Da er kontrakt skrevet og nye båten er reg i skipsregisteret. Forruten overdragelses dokument til NIS-NOR, så lurer jeg på om det er andre ting å passe på/huske på Heftelser sjekker jeg vel med Brønnøysund`? er det bare å søke på reg nr som ved bil? VHF må vel også omregistreres på meg?/huske på Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 (redigert) Er det ikke en fordel at pengene blir overført i det båten blir registrert over på deg i skipsregisteret? Og ikke nødvendigvis når papirene fylles ut for å sendes inn... Kanskje de vil ha flere papire, eller andre ting som drar ut i tid? Har det ikke vært saker på konkursbo at kjøpere må levere båter tilbake pga at båten ikke har blitt overført på nye eiere enda, selv om båtene var betalt? Selger kan vel fortsatt også belåne båten i den perioden fra du betaler og båten er overfort på papiret til deg? Når båten er registrert i skipsregisteret trodde jeg det var normalt å betale til en mellomkonto (eller hva det heter) som blir opprettet for akkurat dette kjøpet. Redigert 25.November.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Kire Svart 25.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2012 Båten/mellomlegget er ikke betalt enda og gjøres ikke før papirene er registrert i skipsregisteret. Jeg sitter også på ALLE papirene nå! Dette er også en privathandel, så ingen konkurs uro her :-) Tenkte om det var andre spesifikke ting å passe på, men er vel ikke det da Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Heftelser sjekker jeg vel med Brønnøysund`? er det bare å søke på reg nr som ved bil? Skal du sjekke om noen har pant i båten sjekker du registeret til NIS-NOR http://www.nis-nor.n...tuelleData.aspx, Søk på navn eller kjenningsignal. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Ikke noe spesielt annet å tenke på enn å sjekke heftelser. Det kan naturligvis bli en diskusjon rundt dette med registreringen i forhold til overføring av kjøpesum. Kjøper ønsker å sikre båten registrert på seg før kjøpesum overføres mens selger ønsker kjøpesum på konto før han "slipper" båten til omregistrering på ny eier. Kan vel ordnes ved mellommann/advokat eller bankforbindelse om diskusjon oppstår. Poenget er å sikre begges interresser i saken slik at svindelmulighet ikke er tilstede. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Har det noensinne skjed at to private signerer kontrakt, og så springer selger å tar opp lån og panter båten før papirene er kommet in til NIS/NOR ? RIng NIS/NOR og varsle at båten er under kjøp og at ingen skal få lov å pante noe nytt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kire Svart 26.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2012 Har snakket med NIS/NOR nå og den er fri for heftelser og bare å sette igang sier de blir litt skræmt av enkelte storyer her inne vettu, så trør forsiktig...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.