Ask Startet 27.November.2012 Link til dette innlegget Startet 27.November.2012 Hei Eg har tenkt å kjøpa meg nokre torskeruser. Eg ser at det blir solgt ruser med ringar av syrefast stål og av plastmaterialer. Har det nokon praktisk betydning kva materiale ringane er laga av? Ask Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Har aldri sett noe annet enn plastringer, skit fiske Nå skal jeg ut og dra ruser Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
lnjk Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Har det nokon praktisk betydning kva materiale ringane er laga av? Ask Ja, vil tro det. Har forskjellig erfaring med syrefast. Noe holder år etter år, noe blir "oppspist" innen samme tid. Kanskje plastbelagt syrefast er mere holdbar. Plastringer må være "uknuselige" samt ikke så myke at de ikke holder formen. Har ingen erfaring med slike. Her i nabolaget brukes lite "kjøperuser" da de er altfor lett bygget. De som lager selv bruker ofte varmgalvanisert "rusestreng". Tror den er vel 7mm som sveises med 309/316 tråd. Man bruker plastduk surret rundt strengen og kaldgalvanisering på sveisen. Tipper det er impregneringen i "fellingetråden" som gjør plast duk nødvendig på slike. Sitér dette innlegget Link to post
Bestyreren Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Brukar stålringer og har svært gode erfaringar. Sjekk ut www.norsk-fletteri.no. Prisliste ligg i bunn og ruser er på side 19. De med stålring der brukar eg og har gjort det de siste 10 åra uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Uansett hva du velger så er d moro når det blir litt fangst, Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
littmild Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Mine har plastringer, aldri hatt noe problem med de, ligger fint på bunnen og mister ikke fasong. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
hanto1 Svart 28.November.2012 Link til dette innlegget Svart 28.November.2012 Anbefaler og bendsle undersiden av jurene/ringene med tau slik at tråden ikke slites når rusene ligger ute i dårlig vær.Hvis tråden sliter et par steder kan busen dra seg rundt på glatte jurer og alt ligger i en pølse. Når jeg laget torskeruser brukte jeg noe vi kalte "danskejurer" disse hadde hakk rundt hele ytterkanten slik at tråden ikke ble sltt. Fikk ei europris ruse forleden, denne fisker faktisk veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Når vi lagde ruser brukte vi vannrør. Av sort plast... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.