Kaptein13 Startet 27.November.2012 Del på Facebook Startet 27.November.2012 Hei, jeg er en 16 år gammel gutt fra Tønsberg. Planen er å seile en Maxi 68 til Tvedestrand til sommeren. Hva slags rute bør jeg seile? Nærme land eller langt ut? Hva slags utstyr trenger jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 27.November.2012 Del på Facebook Svart 27.November.2012 Hvor lang tid har du tenkt å bruke? Du klarer det på ett (langt) døgn med optimale forhold (vind fra nordvest eller rett øst) hvis du tar raskeste veien, starter tidlig og holder på til du er fremme. Det er ca. 70 nautiske mil fra start til mål, så med en optimistisk snittfart på 5 knop så tar det 14 timer. Da går du rett ut Tønsbergfjorden, holder ca. 200 grader ut mellom Bonden og Sydostgrunnen og så setter du kurs rett mot innseglingen til Tvedestrand. Merk at du neppe klarer å holde 5 knops snittfart hele veien, så du kommer trolig til å bruke lenger tid enn 14 timer. Med mindre du vil ha en nattseilas bør du derfor dele opp turen i flere etapper. Hvis du vil slappe av og kose deg med nye havner på veien, så kan du f.eks gjøre noe ala dette: Dag 1: Tønsberg til Nevlunghavn: Gå rett ut Tønsbergfjorden, innenfor Svenner fyr, deretter utenfor Rakkebåene og så rett til Nevlunghavn. (ca. 32-33 NM) Dag 2: Nevlunghavn til Risør: Ut fra Nevlunghavn, gå på innsiden av Jomfruland og videre til Risør. (27-29 NM) Alternativt stopper du i Portør, som er litt kortere. Dag 3: Risør via Lyngør til Tvedestrand: Gå ut fra Risør og vend sørover mot Lyngør. Hold 0,5 til 1 NM ut fra land før Lyngør. Etter Lyngør går du rett til innseglingen til Tvedestrand og videre inn. (ca. 20 NM) Det burde bli en passe avslappende tur med mye å se på veien. Av utstyr trenger du mobil med nok batteri, mat/drikke, solkrem, drivstoff, seil, redningsvester og passe bekledning. Det er absolutt minimum. Lån med deg plugger til skroggjennomføringer, nødraketter og røyk hvis du ikke har dette, og ta med en jolle hvis du vil ha ekstra trygghet. Har du eller en annen ombord VHF-sertifikat så ta med en håndholdt VHF så dere kan kontakte båter rundt dere hvis dere får problemer. Du går uansett langs "motorveien" hvor det kommer til å være endel båter i nærheten. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
littmild Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 (redigert) Om du har mulighet til det vil jeg absolutt anbefale å bruke litt tid på turen. Ruta som Popeye70 beskriver ovenfor er en fin tur, selv ville jeg gått fra Nevlunghavn til Jomfruland, og så rett derfra til Tvedestrand(evt. innom Risør om man vil korte ned distansene enda mer). Kikk litt i sjøkart(på gulesider.no f.eks.) i løpet av vinteren, det er gøy å planlegge tur når det ellers er kaldt og trist ute. Man er selvfølgelig alltid avhengig av vær og vind, så noen beslutninger må tas på sparket, men det er jo litt av kosen med båtlivet, man trenger ikke alltid gjøre som planlagt. Hvis været er rolig er det utrolig hyggelig å tøffe for motor om natten, og oppleve soloppgangen tørke en fuktig cockpit, med riktig timing er du fremme i neste havn i det bakeren åpner så du får kjøpt frokost. Døgnrytme trenger du uansett ikke før skolen begynner igjen i August! Du har god tid frem til sommeren til å ta VHF-sertifikat, det koster ikke stort, og er kjekt å ha senere i livet også. Kjøp/lån en bærbar VHF-radio, det er hundre ganger så effektivt som mobiltelefon i en nødsituasjon. Mobiltelefonen kan ikke regnes som sikkerhetsutstyr, og den gir en falsk trygghetsfølelse for mange. Dersom du i hovedsak skal gå om dagen ville jeg også investert i et røyksignal, som det blir nevnt ovenfor går du en trafikkert strekning, og et røyksignal har stor sjans for å bli oppdaget ved en evt. nødsituasjon. Ellers er jeg enig i resten av minimums-utstyrslista over. Husk for all del snacks og "kosemat" til deg selv og mannskap, det holder humøret på topp, selv spiser jeg enorme mengder spekepølse når jeg er på seiltur, og potetgull, nøtter, osv, er også bra snacks som man kan ha i cockpit. Poenget er at det er viktig å kose seg. Redigert 28.November.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Goodwill Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 Jeg gikk samme ruta i sommer, og opplevde det som en fin tur. Vær oppmerksom på at det om sommeren ofte blåser fra sørvest, solgangsvind og slikt, slik at du fort vil ha motvind. Tungt å seile i og tungt å gå for motor i med en ikke så stor båt (og ditto motor?). Det er også noen åpne strekk underveis hvor det kan bli ruskete vær som holder deg i havn, bl.a Rakkebåene, Langesundsfjorden og Portør-Risør. Sørg for å ha god tid, rikelig med sikkerhetsutrusning og hyggelig mannskap, og kos deg med turen! Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 (redigert) Kos deg med denne artige lesningen fra Goodwill, så lenge: https://baatplassen.no/i/topic/94008-goodwills-hentetraad-mamba-29-fra-toensberg-til-arendal/ Redigert 28.November.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 Hehe - takk for den, Fargo! Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 Etter at littmild postet historen om han som seilte ut i verden med en Leisure 22, tror jeg de fleste prosjekter er gjennomførbare med mindre seilbåter forutsatt at både båten og skipperen er forberedt. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 En norsk Maxi 68 har jo seilt til Mikronesia (http://www.sydhav.no/terje/seilasen.htm), så jeg tipper Kaptein13 kommer seg fra Tønsberg til Tvedestrand. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Free Lillehammer Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 En norsk Maxi 68 har jo seilt til Mikronesia (http://www.sydhav.no/terje/seilasen.htm), så jeg tipper Kaptein13 kommer seg fra Tønsberg til Tvedestrand. Herregud for en historie! Blir noe sedat over dagens "ungdom" som seiler i noen-og-tredve-fotere over til Skagen... Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 Og så kan du unngå solgangsbrisen som du får midt i trynet. Den dør gjerne om kvelden. En vindstille periode, så kommer nattbrisen. Denne 'renner' ut fjordene og oppleves som fralandsvind på det strekket du skal gå. Vinden startere ofte sånn ved ettiden om natten og løyer utpå morrakvisten. Og noen ganger er det verken solgangs- eller nattbris. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 Når man først snakker om små båter og langseiling, er vel Sven Yrvind "inger over, ingen ved siden". Har seilt jorda rundt ørten ganger i selvbygde båter på 17-19 fot, driver nå og bygger en 10 fots (!) jordomseiler. http://www.yrvind.com Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 Og jeg som syntes Europajolla ble trang i voksen alder... Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 Yrvinds seilaser er imponerende og inspirerende, men neppe noe jeg ville forsøkt selv. Man må ofre så mye, og selv om jeg hardnakket påstår at det ikke er størrelsen som bestemmer kosen, så er det greit med LITT plass å boltre seg på. :) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Jernbåten Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 Jepp, minimumskravet mitt er at jeg skal kunne stå oppreist og dra på meg buksa. 1,82 uten sko. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 Jepp, minimumskravet mitt er at jeg skal kunne stå oppreist og dra på meg buksa. 1,82 uten sko. Det var en lang bukse . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Popeye70 Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 Min favoritt innen "mini-seilere" er fremdeles Evgenij Gvozdev: http://www.mitchellyachts.co.uk/photos/said.html http://parusa.narod.ru/bib/papers/gvozdev/index.htm Første jordomseiling var i en 5,5 meter lang båt. Neste var i en 3,6 meter båt. Han omkom forøvrig på havet på sin tredje jordomseiling. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Free Lillehammer Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 Vi er vel her i klassen for kokonger. Antar at klassens dødsrate er forholdsvis høy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.