Jump to content

Hva gjør du med bunnstoffet du skraper av båten


ok67

Recommended Posts

Dagens oppslag i Adressa:

http://www.adressa.no/nyheter/article432306.ece

 

I korte trekk: Mange småbåthavner er miljøbomber som følge av at avskapet/avpusset bunnstoff havner i sjøen. I følge NGU bør dette samles opp og levers inn som spesialavfall. Dette kan enkelt gjøres ved at det legges en presenning under båten når man skraper som samler opp restene.

Link to post
Share on other sites

Skraper ikke av bunnstoff. Bruker selvpolerende. Flekker litt det ene året og påfører et tynt strøk det neste året. Nå inneholder bunnstoffet ikke lenger tinn og bly, bare kobber. Kobber er giftig, men tross alt mindre miljøfientlig enn bly og tinn. Giftfrie bunnstoff? Har ikke vært en stor sukksess til nå, eller tar jeg feil?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm.

 

skraper ikke, stoffer rett over det gamle.

 

Men stimer jo grundig først, og ser jo at det forsvinner en del.

 

Andre på slippen skraper jo også.

 

Aldri sett noen med pressening ol. Mellom hver slipping (2 ganger i uka) spyles plassen ren, og dette følger da hellingen ned i sjøen.

 

Rett bortenfor (100-150meter) har vi en liten badestrand der ungene (og vi voksne en gang i blandt) kjøler kroppen. :cryin:

 

Hmm. Er ihvertfall ikke plaget med hverken groe eller rur, hverken på ryggen, eller under føttene :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Miljøbomber? Hvorfor det? Er det ikke sirkulasjon i vannet? Løser ikke giftstoffene seg opp? Hvor store mengder gift er det tale om da, EGENTLIG? Er alt marint liv dødt i en gitt radius fra alle landets båtopplagsplasser?

 

Skal nevne at i min båthavn foregår det et omfattende rovfiske på både pale og edlere fiskeslag. Så jeg har ikke mye tro på miljøfanatiske overdramatiseringer, nei.

 

Datteren min på snart 8 tok en 1 1/2 kilos flott lyr i fjor sommer, rett utenfor landsettingsplassen, der alle båtene høytryksspyles ved opptak. Altså samme sted hvor det meste av giften skulle være konsentrert. Lyren gikk i Skibskatten, siden Quindebestet allerede hadde laget annet for til middagsserveringen.

 

Kattjævelen er snart 14 år gammel, og holder nok ut en stund til ... har i alle fall ikke sett noen tegn til forgiftning. Men så henter Skibskatten seg også daglige vitamintilskudd i skogen .. :lol::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

For 7 år siden skrapet jeg av alt bunnstoff på en 21-foter som stod i opplag i hagen. I fjor kom den første lille grønne plante til syne på den 10 kvadratmeter sorte flekken i hagen. En løvetann. Ikke ble den særlig stor. Den døde.

 

I år får jeg skjerpe meg, kjøpe et lass jord og jevne litt ut. Begrave giftpølen så og si. Hadde aldri trodd at det skulle bli slik. Burde vel ha luktet lunta den første sommeren da plenen ble gul og daua. Burde vel i alle fall ha skjønt tegninga i de påfølgende åra. Når ikke engang ugras gror, er det noe som er alvorlig galt.

 

Får legge til at dette var mange lag bunnstoff og fra en tid der det meste av tinn, arsenikk og bly var tillatt.

 

Ellers er det slik at i båthavna vår er absolutt alt liv på bunnen totalt og fullsendig utryddet. Masse småfisk i vannet derimot. Ved siste mudring ble det masse bråk fordi mudderet var giftig spesialavfall som man ikke fikk lov å dumpe på dypt vann. Ikke fikk man lov å deponere det på land heller. Tror de endte med å dumpe det likevel. Neste gang de mudrer, kan jeg jo tipse dem om Astors dumpingplass i Dramstadbukta, for der får man nå tydeligvis tillatelse til å dume så mye dritt man bare vil. :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med malingsfjerning på bygninger samles avfallet opp (kjemikalierester og gammel tørr maling opp og kjøres til vanlig avfallsplass (Grønnmo) Dette er tillatt.

 

Maling (rester) som ikke er tørr eller brukt må leveres som spesialavfall.

 

 

Jeg antar tørt (brukt) bunnstoff kommer inn under vanlig avfall, slik som brukt maling.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Miljøbomber?  Hvorfor det?  Er det ikke sirkulasjon i vannet?  Løser ikke giftstoffene seg opp?  Hvor store mengder gift er det tale om da, EGENTLIG?  Er alt marint liv dødt i en gitt radius fra alle landets båtopplagsplasser?

 

Skal nevne at i min båthavn foregår det et omfattende rovfiske på både pale og edlere fiskeslag.  Så jeg har ikke mye tro på miljøfanatiske overdramatiseringer, nei. 

 

Datteren min på snart 8 tok en 1 1/2 kilos flott lyr i fjor sommer, rett utenfor landsettingsplassen, der alle båtene høytryksspyles ved opptak.  Altså samme sted hvor det meste av giften skulle være konsentrert.  Lyren gikk i Skibskatten, siden Quindebestet allerede hadde laget annet for til middagsserveringen.

 

Kattjævelen er snart 14 år gammel, og holder nok ut en stund til ... har i alle fall ikke sett noen tegn til forgiftning.  Men så henter Skibskatten seg også daglige vitamintilskudd i skogen ..  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Giftstoffer av denne typen gjør KUN det, løser seg opp. Det vil si at de blandes ut med vann og fortynnes, men det brytes ikke ned og blir derfor ikke "borte". Hvis det er grei gjennomstrømning så blir nok ikke konsentrasjonen på stedet så høy at forbipasserende fisk dør. Men bunnfisk som flyndre, som i stor grad holder seg på samme sted, ville jeg aldri spist dersom den var fisket på ett slikt sted. Problemet er at slik behandling av miljøgifter bidrar til å forurense havet ikke bare på rett utenfor brygga. Jeg drev tidligere med dykkertjenester som vedlikehold av moringer ol. i havner. Det er ofte ganske dødt ett godt stykke ut fra båthavner der det foregår oppussing på land.
Link to post
Share on other sites

Veldig godt mulig jeg nå tar feil, men jeg vil anta at det nok kunne være grunnlag for noen år siden å samle opp avfall for levering til nærmeste deponi, men slik som bunnstoffet i dag fremstår uten giftstoffer så kan der vel ikke være noe særlig giftstoffer igjen som kan utgjøre miljøfare ?

Link to post
Share on other sites

I min båthavn er slippen laget slik at ved splyling på denne og tilstøtende opplagsplass blir alt vann silt gjennom samlekasser før vannet renner til sjøen. Samlekassene samler alle partikler over en viss størrelse (inkludert bunnstoff) slik at dette kan tas hånd om. Dermed går ingenting til sjøen. Dette ser ut til å fungere utmerket.

Oso

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hadde en aha-opplevelse på slippen nå i helgen. I fjor skiftet jeg selvpolerende bunnstoff til SeaJet. Vet ikke hvilken type som var på fra før. Jeg kom rett og slett til å spyle av SeaJet-stoffet jeg la på i fjor. Pga. lysforholdene så alt mørkeblått ut i når det var fuktig. Altså vanskelig å se forskjell på hva som er skitt og bunnstoff.

 

Det opprinnelige stoffet var lysere blått i fargen og dette kom godt frem når båten tørket. Jeg er temmelig sikker på at det fortsatt var SeaJet igjen på skroget, da jeg hadde et par mindre "helligdager" igjen som bedreftet dette, samt vannlinjen hvor jeg hadde to strøk. SeaJet var utrolig lett å spyle av.

 

Dette forteller meg:

 

1. SeaJet er antakelig et godt selvpolerende bunnstoff.

2. Må smøre båten på nytt hvert år. Hadde håpet på flikking etter vasking.

3. Ingen oppsamling av spylevann på slippen. Alt bunnstoffet går i sjøen, både det jeg sliter ved gange og det jeg spyler av.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...