Jump to content

Hvem eier sjøen? Avstand til land

Guest Tobby

Recommended Posts

Hei,

Er det noen lover eller regler og hvordan blir det praktisert rundt utsetting av bøyer i norske fjorder?

Kan jeg f.eks slenge en flytebrygge 50m fra en kommunal holme og feste båten min til den?

Hvor nærme land er folk "grunneier"?

Hva er reglende for "åpen sjø" og hva er definisjonen på slike plasser(dybde?)

Kan man kjøpe "sjøtomt"?

Jeg spør siden jeg har bobåt i stavanger og lurer på om jeg kan kjøpe en liten flytebrygge og lure til i en fjord og sette båten min ved gratis.

Muligvis en tåplig ide...

Eventuelt hvordan er lovverket for å ankre på samme sted, er det fortsatt 3mnd så kan jeg jo ankre båten min på nytt noen meter unna hver 3mnd.

Jepp, jeg ser også etter smytthull.

Redigert av Tobby (see edit history)

Ser ut som at privat grunn dekker rundt 10-30meter ut i sjøen etter forskjellige målenheter og utforbi er det allemanssrett, men styrt av kommunen.

Det ser ut som det enten er fritt frem eller må søkes om godkjenning for sikkerhet avhengig av hvor man plasserer det.

http://www.batliv.co...82816&cat=12347

I prinsippet så ser det da ut som jeg fritt kan lage min egen flyteholme så lenge den er godkjent av kommunen for ferdsel og ikke på privat grunn + ikke stenge ferdsel til privat sjøgrunn.

Fant søknadskjema:

http://www.stavanger.havn.no/doc//Soknadsskjema%20tiltak%20i%20sj%C3%B8.pdf

Redigert av Tobby (see edit history)

Vi var tre båter i følge som tok en badestopp bortenfor Daftø, rett sør for Strømstad for noen år siden. Vi la oss rundt et par hundre meter fra land. Da dukket det opp en hytteboer og knyttet neven til oss og ba oss komme oss vekk. -Her kan dere inte bada, sa han.Han var rett ilsk, som svenskene sier. Har merket av i kartet; ILSK SVENSKE. Det hører med til historien at vi badet oss ferdig og så på svensken som heller litt komisk.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har tidligere nevnt at vi har en gladgutt med trebåt i vika der vi har brygga og naustene våre. Jeg husker ikke hvor mange ganger den har slitt seg. Den har også ligget halvegs nedsunket rett forran vårt båtopptrekk.. Den er som dere skjønner sterkt uønsket. Grunneieren sier at han ikke kan nekte han å legge ut båten på utlegg utenfor mælbakken.. så han har nok lov til dette. En brygge har nok andre bestemmelser, hvis ikke hadde det nok spredd seg raskere enn et middels smittsomt virus med små brygger rundt om

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Trenger vel ikke å søke noen plass for å ha "båten" liggende for anker?

Nei, det trenger du normalt ikke. Sålenge du ikke blir liggende lenger enn 2 (eller var det 3) døgn. Dette er det samme som for telting i utmark.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Noen av oss husker sikkert husbåten" Marie" og saken mellom eieren og Bærum kommune. Kommunen forsøkte forgjeves å nekte husbåten å ankre opp i Holtekilen, da den ikke var "en båt", noe den vitterlig var, dog med et noe ukonvensjonelt utseende :giggle: Men jeg tror at "Marie" vant denne tvisten, og eieren bor stadig i husbåten. Jeg så den isommer ved Sætre, med diverse lettbåter, vannski og kanoer på slep. :wink:

Saken ble omtalt i div. båtblader og aviser dengang, så det lar seg sikkert gjøre å undersøke hva løsningen ble til slutt. Men Tobby har ikke dette problemet, da det ikke er noen tvil om at dette er en nydelig båt, og som sådan kan ankre opp i "ingenmannsland" etter samme prinsipp som "Marie" :clap:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Ref. innlegg 8 - forutsatt at du ikke er til sjenanse eller til fare for skipsfarten eller trafikken i området. De fleste kystområdene våre er definert som havneområdet eller områder med begrenset ferdsel og/eller bruk, og dermed underlagt en eller annen form for regulering i form av lover, forskrifter og vedtekter. Det er dermed ikke fritt fram når det gjelder bruk av vannet, ref. f.eks. bruk av vannscootere, oppankring i nærheten av undervannsinstallasjoner (kabler, rørledninger, pumpeinstallasjoner, vanninntak etc.), militære områder, oppdrettsanlegg eller annen akvakultur +++. Oppankring av f.eks. husbåt eller fartøy rett utenfor hestedybden eller marbakken (10-30 m som nevnes i innlegg 4) utfor bebodd eiendom regnes som sjenanse for beboeren hvor objektet (husbåten/båten) i hovedsak kan bortvises. I allemannsretten på land er denne avstanden regulert til 150 m, og det må antas at samme avstanden vil bli brukt som mal ved oppankring av en eller annen flytende farkost som er til sjenanse for beboerene i området.

Ser ut som at privat grunn dekker rundt 10-30meter ut i sjøen etter forskjellige målenheter og utforbi er det allemanssrett, men styrt av kommunen.....

Tror nok allemannsretten også gjelder også innenfor marbakken og inn på land.... Sålenge vilkårene for fri ferdsel er oppfylt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

-Her kan dere inte bada, sa han.Han var rett ilsk, som svenskene sier.

Fikk «Her kan ni inte sjunka, ge er i väg!» på Långøn utenfor Strömstad. Illsken gumma .... Hadde mista propellakselen og tatt inn en god del vann, og ville inntil en brygge med fin sandbunn hvor båten evt. kunne «stå» på kjølen ... men akk ... gjestfritt folkeslag dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...