Jump to content

Interiør LED lamper 12V, 2100K lysvarme, hvor skaffe ?

mateco

Recommended Posts

Finnes det led-lamper som erstatter lamper som har en pol i hver ende lik de som ble brukt som kupelys i biler? Vi har slike om bord i Astor og kunne tenke oss å bytte disse mot led, men i samme varme tone. Kunne tenke meg å montere demper også. Kan vel monteres ved sikringspanelet?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Før du bestiller slike, må du sjekke lengden. De finnes i hvert fall i 3 dimensjoner. Jeg har tenkt å bytte ut 6 slike i båten, men har ikke sjekket lengden ennå. Etter det blir det å sjekke hos DealExtreme. De sender fraktfritt og ligger vel på rundt 2 - 3$ pr. stykk. Kjøpte nettopp 6 slike der til $3,20 pr. stykk som lyser helt nydelig warm white med 120 - 150 lm og bker 1,8W.

kelvin_dx.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mateco, jeg er klar over at det finnes led som tåler 8-30V, men den 10 pack'en med led fra Jula er beregnet på en 230V/12V omformer.

Fjerner du omformeren og kobler de direkte på nettet ombord med 14V kan du få problemer med enkelte typer led.

.....

Jeg tester selvfølgelig alle potensielle LED-lys hjemme før jeg vurderer evt. installasjon i båten.

Så også med den nevnte 10 packen fra Jula.

http://www.jula.no/spotlys-led-cosa-45-10-pakning-423263

Disse er altså oppgitt med fargetemp på 2700K, og er drevet med 12VDC fra en 230AC/12VDC -omformer.

Strømforsyningen fra omformeren ble klippet og lysene tilkoblet min Mascot 12DC forsyner med trinnløs variabel spenningsutgang. Lampene ble testet grundig innenfor spenningsområdet 8 - 16 V, og jeg kan bekrefte at lampene fungerte helt OK.

I forhold til nominell lystyrke ved 12V så ble selvfølgelig styrken noe sterkere ved 16V og noe svakere ved 8 V.

Her et bilde der disse lampene blir sammenlignet med 230V LED pæren som er testet i innlegg #32.

http://www.jula.no/pare-led-e14-60-lm-420579

På denne pæra som er, oppgitt med 2100K 60lm, er Plastkubbelen er fjernet for å måle diodenes tilgangsspenning (11.4VDC).

ltest-10.jpg

På bildet over vises tydelig forskjell i fargtemperaturen. Spottene 2700K og Pæra med 2100K.

Et bildet lyver noe når man bruker Auto lukker/tid ved fotografering. Under vises et bilde der blenderåpning er justert for et mere korrekt fremtoning i halvmørket:

ltest-12.jpg

Til tross for oppgitte 2700 K på spottene, så synes jeg de blir altfor Hvitt-lys.

Men det er kanskje mulig å bruke de inndirekte slik at de reflekterer en farget bakgrunn som igjen kan kaste et varmere lys mot selve interiøret?

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Lumens sine 6w/2700K/Ra90 i alle downlights her

De er meget gode. Har en hel haug av dem. Bytter rom for rom over til LED. Sparepærer skal ut av mitt hus.

Har også kjøpt noen Philips LED pærer med E27 sokkel, 2700 K og lysutbytte som ei 75W glødepære for bruk i Louis Poulsen lampa mi og noen større spotter. Fullt dimbare.

Flott tråd for de som skal innvestere i ledbelysning. I båten har jeg alle lys i led. her syntes jeg og fruen at lysen var ganske så varme i fargen og da valget skulle tas for spotter i vår nye leilighet valgte vi led 230/12v 2900K i alle spotter. Dette valget angrer jeg sterkt på. Alle spotter blir alt for hvitt i lys uansett om de blir dimmet ned eller opp. Fargene rundt i de forskjellige rommene blir liksom dødt. Ikke kan pærene skiftes ut heller da spott og pære henger sammen, skal disse byttes koster det meg ca 3 båtpenger pr stykk montert, og jeg som har 30 stykker :cryin:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Ikke kan pærene skiftes ut heller da spott og pære henger sammen, skal disse byttes koster det meg ca 3 båtpenger pr stykk montert, og jeg som har 30 stykker :cryin:

Høres ut som om du har hatt en "håndkverker" i huset. Du skal ikke ta alt de sier for god fisk.

Mine LED spots koster 299 pr. stk. komplett. Standard GU10 sokkel. 6W, 2700K, Ra 90%.

Å bytte LED pæra tar meg 30 sekunder. Bytte av hele spotten tar kanskje 5 minutter.

• 2 uker senere...
kjøpte noen pærer fra sparelys.no. å steike tid hvor de bråker. Surrer som en flusverm. Har også arbeidsledys på båten, når de er i bruk så kan du bare slå av radioen, de gir vanvittige med forstyrrelser. Nei utviklinga er nok ikke helt i boks enda.

Jaha? Bruker selv mengder av LED på hytta og har begynt utskiftingen i båten. Har ikke problemer med støy noen av stedene.

kjøpte noen pærer fra sparelys.no. å steike tid hvor de bråker. Surrer som en flusverm. Har også arbeidsledys på båten, når de er i bruk så kan du bare slå av radioen, de gir vanvittige med forstyrrelser. Nei utviklinga er nok ikke helt i boks enda.

Når jeg tenker meg om, mener jeg å huske at dette har vært tema i en annen tråd på BP. Har ikke greid å finne tilbake til den, men tror Lars H. hadde refleksjoner knyttet til dette.

........., mener jeg å huske at dette har vært tema i en annen tråd på BP. Har ikke greid å finne tilbake til den, men tror Lars H. hadde refleksjoner knyttet til dette.

Det kan nok stemme Fargo !

Mener også dette var nevnt av LarsH i en bi-setning i en annen tråd.

Mener at det da var nevnt LED-pærer som inneholdt elektronikk som gjorde de uavhengige av polaritet, og at disse kunne ha en forstyrrende effekt på annen elektronikk.

@atvv :Det kunne være intressant å vite hva slags pærer du har slike problemer med ? (Link?)

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo da, det er noen tråder om dette (her to som jeg i hvert fall har vært med i) Det er i den første linken det er mest pm støy fra LED-lamper

https://baatplassen.no/i/topic/52582-forstyrrelser-paa-radio-ved-bruk-av-led-pcre/

https://baatplassen.no/i/topic/73190-tips-til-led-lamper-dere-er-fornoeyd-med/

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Kaptein Fredrik

En av mine teorier til at de bråker er den innebygde transformatoren, som gjerne er montert på lampa om den går på vekselstrøm. Når de går på 12/24 volt pleier dem ikke å ha noe slikt men heller spenningsregulatorer.

En trafo skal ikke lage radiostøy, så at skal være problemet, tviler jeg sterkt på. Det er utrolig mye av elektrisk/elektronisk utstyr i hjemmet som har trafo uten at det støyer. Så hva bygger du den teorien på?

Hmm !

Ser at den pæren du linker til er "polaritetsuavhengig".

Kanskje en ide å prøve en lignende LED med samme sokkel men som er polaritets -avhengig for å se/høre om problemet forsvinner ??

Bjørn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...