Lykke R Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Har pærene som atvv linker til (22 stk i båten) Merker ingen lyd eller forstyrrelser. Link to post
atvv Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 mulig det villkatt, men mine har gått på dynga Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 En trafo skal ikke lage radiostøy, så at skal være problemet, tviler jeg sterkt på. Det er utrolig mye av elektrisk/elektronisk utstyr i hjemmet som har trafo uten at det støyer. Så hva bygger du den teorien på? Jeg leste litt feil. Jeg trodde det ble ment lyd som øret kan oppfatte, type summing/piping. Men etter hva jeg har merket så har billig led pærene en tendens til å gi denne irriterende lyden. Link to post
Lars H. Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Hørbar lyd fra en LED? Har du hørt det, har du hørt om andre som skulle ha hørt det, eller er det noen andre her som har hørt akustisk støy fra en LED? Det hadde vært greit å vite for meg som snart må få meg høreapparat pga alderen. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøtunga Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 (redigert) Hørbar lyd fra en LED? Har du hørt det, har du hørt om andre som skulle ha hørt det, eller er det noen andre her som har hørt akustisk støy fra en LED? Det hadde vært greit å vite for meg som snart må få meg høreapparat pga alderen. Akustisk støy fra LED-lamper beregnet på bruk i eksisterende sokler for lavvolt halogenlamper er et problem hvis man ikke samtidig bytter ut den gamle 12V elektroniske "trafoen" med en type som er beregnet til bruk med LED. Det er neppe LEDene i seg selv som støyer, men reguleringselektronikken rundt dem. Redigert 18.Desember.2012 av Sjøtunga (see edit history) Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
atvv Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Joda , det er hørbar støy. Det kan nok stemme det sjøtunga att man må bytte elektronikken, men ærlig talt jeg mener det burde ha blitt opplyst. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 18.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2012 Akustisk støy fra LED-lamper beregnet på bruk i eksisterende sokler for lavvolt halogenlamper er et problem hvis man ikke samtidig bytter ut den gamle 12V elektroniske "trafoen" med en type som er beregnet til bruk med LED. Det er neppe LEDene i seg selv som støyer, men reguleringselektronikken rundt dem. Hørbar lyd fra en LED? Har du hørt det, har du hørt om andre som skulle ha hørt det, eller er det noen andre her som har hørt akustisk støy fra en LED? Det hadde vært greit å vite for meg som snart må få meg høreapparat pga alderen. Som Sjøtunga skrev. Skal helst bruke en spesiell driver til led for å få regulert likespenningpå lavvoltssystem i huset. Det er ellers masse elektronikk som kan lage den pipinga. Blandt annet i trafoen og spenningsreguleringa i billigpærer for 230 volt piper det. Håper det bildet her forklarer for deg: Link to post
mateco Svart 19.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 (redigert) Kom over enda en parameter som man bør være oppmerksom på : Her sakset fra Altitec.no sin web-side http://altitec.no/led#racri " Fargegjengivelses-Indeksering (Ra/CRI) En pæres fargegjengivelses-indeks har en RA verdi mellom 0 og 100, og forteller noe om hvor god pæren er til å gjengi 8 referansefarger. Dagslys har den beste fargegjengivelsen på 100, gløde og halogenpærer på 99 og sparepærer og alminnelige lysstoffrør har en fargegjengivelse på litt over 80. Lysstoffrør produseres imidlertid med Ra-verdier fra 50 og opp mot 98, og kan derfor skaffes i utgaver med spesielt gode fargegjengivelser, nesten på høyde med glødepærer. Til sammenligning har de beste hvite lysdiodene en Ra-verdi opp mot 95, som er svært tett opp mot halogenpærer og de beste lysstoffrør.Til alminnelige belysningsformål er det derfor en god idé å kjøpe pærer som har en Ra-verdi på minst 80. " Vil tro at denne verdien er viktig mhp hvordan LED-lysets oppfattes på forskjellige opplyste flater. Bl.a. at man mister trerverkets naturlige "glød", eller at en farge får en annen nyanse med LED-lys enn i dagslys? Ser at 230V pærene til Jula har oppgitt CRI verdien (Ra) bak på pærens forpakning og sin WEB. Pæren som jeg testet i #32 har en oppgitt Ra-verdi på 45-50. Kanskje derfor den var lett å avsløre som LED?? http://www.jula.no/pare-led-e14-60-lm-420579 Bjørn Redigert 19.Desember.2012 av mateco (see edit history) Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
shaukaas Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 Gjentar hva jeg skrev i innlegg #48: Denne er verdt en kikk: http://lumens.no/blo...hrodingers-katt Link to post
SR400 Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 (redigert) Har selv kjøpt disse : http://www.clasohlson.com/no/LED-spotlight,-12-V/Pr364076000 sammen med denne : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39199213&kwUnica=led%20dimmer De lyser veldig fint selv om litt høy K. Jeg kan heller ikke fordra klinikk-lys, men disse lyser faktisk veldig fint. Har også montert "gjemte" led striper oppunder takplatene. Det ga et veldig lunt og varmt lys. Redigert 29.Januar.2013 av Kaptein NMBF (see edit history) http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Vi renoverer huset og har i den sammenheng ved montering av panel i taket også montert led lys. For to år siden monterte vi masse led i kjøkkenet. Vi kjøpte også for noen dager siden samme type downlights som på kjøkkenet i led, bare med en varmere fargetemp. Her har jeg tatt noen bilder og jeg har justert hvitbalansen manuelt så den skal være tilnærmet lik virkeligheten. To år gamle kjøkkendownlights led på bildet under. Rundt 4000 K mener jeg å huske: (Ikke bry dere om hva som står på arket) De nye downlightsa, 2700 K. Lyset er veldig behagelig og like varmt som halogen på 60% dim: Halogen downlights: Link to post
Alternes. Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 (redigert) et lite inspill: jeg kjøpte nylig en lampe på biltema Denne lampen gav som mange andre her også beskriver et inntenst hvitt lys som som kan karaktiseres som alt annet en koselig! Så denne ble skrudd ned igjen rimelig kjapt og ble erstattet med en ny halogenlampe da jeg hverken har råd eller lyst til å eksprementere meg fram med 10-20 forskjellige led- pærer med påstått varmhvit lys effekt til flere hundre kr stykket!.. Men nå ved nærmere ettertanke har jeg fått en ide som kanskje kan fungere, noe så simpelt som å lakkere innsiden av lampe glasset med gulhvit spray lakk? Grunnen til at jeg mistenker at dette kan fungere er at jeg prøvde å holde opp et vanlig hvitt papir foran lampen og da syntes jeg faktisk at lyset fremsto relativt greit. siden led ikke avgir varme som kan ødelegge lakken skulle jeg tro at dette faktisk kan fungere som en ok "jalla" løsning for de med tynn lommebok Redigert 14.Mars.2013 av Alternes. (see edit history) KNS MEDLEM Link to post
Hakkannen Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Ikke en dum idé det Alternes Selv har jeg tenkt på å få tak i noe svakt gulaktig fargefilm som brukes i parkanner (lyskaster for scenebruk). Nå skifter mange scenebelysning ut med LED, så da blir disse gamle parkannene overflødige. Men å prøve å spraylakkere et tynt lag er gjerne like greit! Link to post
Alternes. Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 (redigert) skal se om jeg ikke får utført dette eksprimentet med før og etter bilder i morgen, så får vi se hvordan det går Det du nevner med fargefilm er nok heller ikke så dumt Hakkannen, kanskje faktisk den beste løsningen da man vil kunne bytte film osv. Redigert 14.Mars.2013 av Alternes. (see edit history) KNS MEDLEM Link to post
Bearded Beast Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 flere hundre kr stykket, det var da svært. Man får da ledpærer på f.eks ebay til en tier elr to i varmhvit. Nå veit ikkje eg hva slags sokkel den lampa der har men om det er 20w pære så vil lysstyrken bli dårligere med ledpære. 3528 warm white f.eks får du for en tier inkl. frakt Link to post
Alternes. Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 (redigert) i taklampen er det vel nå 15 w halogen. ja man kan vel få tak i rimelige led også, men de er uansett dyrere og det er lite utvalg i de pærene med bajonett sokkel på markedet. tanken over var vel heller en nødløsning for den led lampen jeg allerede har kjøpt da det ikke går an å bytte pære i den. den har en fast plate med dioder på. så stede for og skrote denne for de som måtte ha en slik er det verdt et forsøk Redigert 14.Mars.2013 av Alternes. (see edit history) KNS MEDLEM Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Ikke for å være veldig pirkete men antall timer en led lyser er vel mye lengre enn halogen lyser, så det vil bli dyrere med halogen. På Ebay finner du ett enormt utvalg av led pærer, med blant annet bajonett sokkel. Link to post
Alternes. Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 (redigert) Det vil nok kanskje ikke det fredrik det kommer helt an på. jeg kjøpte forleden en led lanternepære til 350 kr! du får 10 stk halogen lanternepærer for denne summen som igjen vil vare mye lenger. det er ikke penger man sparer på led belysning i båt men store mengder strøm. noe som er et viktig moment for oss som seiler Redigert 14.Mars.2013 av Alternes. (see edit history) KNS MEDLEM Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 Hovedpoenget er å spare strøm ja Jeg mener å ha lest ett sted enten her eller på ett bilforum at led interiør har x-antall ganger lengre levetid enn halogen. Men nok om det.... Noen som har noen gode ledstrip lights som gir ett godt og varmt lys? Jeg skulle gjerne hatt for å montere i kabinen. Link to post
Alternes. Svart 14.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2013 kanskje noe ala dette? http://www.lys-led.no/led-striper/30-led-stripbelysning-3528-lengde-5m-vanntett tenker på og montere noe slikt selv i trappetrinn og langs gulv. litt fansy må man ha det også KNS MEDLEM Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Det virket som en spennende nettbutikk. Veldig gode priser også. Det første jeg la merke til er at det er en typisk wholesale/dropshipping butikk. Eieren ser aldri varen. Jeg vil helst ikke handle for mye hos slike nettsteder da hvem som helst kan lage en slik nettbutikk og få det til å se proffesjonelt ut. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn