Jump to content

Ny øy i Bunnefjorden

@ArneO

Recommended Posts

Det står her at 2/3-deler av follobanen skal bores med fire tunellboremaskiner med utgangspunkt fra Åsland (Hvor det ligger et pukkverk) To borer sydover og to nordover.

Jeg aner ikke hvor praktisk det er å bruke massen fra tunellboremaskiner som fyllmasse, men Åsland er vel i dag et av de store Snødeponiene etter brøyting av snø i Oslo.

Kanskje det blir slik at en lastebil som kommer med snø (som den ikke får lov å dumpe i vannet), kan ta med seg steinmasse på returen og kjøre nedom strandlinjen ett eller annet sted og dumpe steinmassen i fjorden....

tbm%20540.jpg?timestamp=1351580511480&epslanguage=no

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det står her at 2/3-deler av follobanen skal bores med fire tunellboremaskiner med utgangspunkt fra Åsland (Hvor det ligger et pukkverk) To borer sydover og to nordover.

Jeg aner ikke hvor praktisk det er å bruke massen fra tunellboremaskiner som fyllmasse, men Åsland er vel i dag et av de store Snødeponiene etter brøyting av snø i Oslo.

Kanskje det blir slik at en lastebil som kommer med snø (som den ikke får lov å dumpe i vannet), kan ta med seg steinmasse på returen og kjøre nedom strandlinjen ett eller annet sted og dumpe steinmassen i fjorden....

Hvis stein fra søndre tunellåpning skal ut tll Storeflu i lektere blir det vel utskipning fra Ljansbruket (?)

Redigert av oslofjord (see edit history)

Hvis stein fra søndre tunellåpning skal ut tll Storeflu i lektere blir det vel utskipning fra Ljansbruket (?)

Det hadde jo vært perfekt sånn rent praktisk om det er der det skal dumpes med tanke på at det for noen få år siden var tømmerutskipningshavn og lekterbryggen fortsatt ligger der, men dit er det høyt opp og langt frem.

Som sagt, er Ljansbruket utleid frem til år 2056 og Storeflu, ligger i Nesodden kommune.

Det er en da brått tre kommuner og en drøss med Naturværnere, Miljøetaten, en Grunneier, NIVA o.s.v. som skal uttale seg.

Om den massen som er boret ut av fjellet egner seg som fyllmasse, er jeg også usikker på.

Sånn rent personlig, er jeg ikke sikker på om jeg liker tanken på å spyle båten daglig for steinstøv etter tungtransporten noen få meter unna der jeg ligger.

Da jeg bor i båten, er vel ikke støyen fra 900.000 lastebillass som tømmer stein i en stållekter så å si sammenhengende i 3-4 år heller noe å se frem imot med glede.

RSL

Noe av poenget med idéen var vel ihvertfall å unngå lastebiltransport av massene, såvidt jeg forsto. Mener jeg så et sted at det var tenkt utskipning fra området ved Sjursøya et sted?

Red. Må jo fraktes med bil/dumper ut av tunnellen....

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Red. Må jo fraktes med bil/dumper ut av tunnellen....

Nå har jeg veldig lite peiling på slike tunellboremaskiner, men jeg trodde vel at det var et langt belte bak dem som fraktet massene ut av tunnelen til et deponi utenfor.

Men jeg har tatt feil før og det er slett ikke usannsynlig av jeg gjør det nå også.

Nå er det vel lite av disse planene som er reelle enda, så mye kan kan dukke opp av ideer frem til de starter å bore og sprenge.

RSL

Restauranten på Ingierstrand, har vel slitt med å klare seg i mange mange år nå, og hele bygget ville vært jevnet med jorden om det ikke var subsidiert av Oslo Kommune som eier stedet.

Den er - omsider - under oppussing, noe som har tatt ufattelig lang tid fordi også Oppegård Kommune har en finger med i spillet, mistenker jeg.

Den er - omsider - under oppussing, noe som har tatt ufattelig lang tid fordi også Oppegård Kommune har en finger med i spillet, mistenker jeg.

Den er fredet av Riksantikvaren og eiet av Oslo kommune.

Jeg tror ikke Oppegård Kommune har noen finger med i spillet der i det hele tatt, utover at restauranten og Ingierstrand bad ligger Oppgår Kommune.

Fra Oslo Kommunes sider, kan man lese:

Eiendoms- og byfornyelsesetaten restaurerer Ingierstrand restaurant. Bygningen skal settes tilbake til opprinnelig stand og klargjøres nå for mer profesjonell sommerdrift. Over en periode på 5 år investeres det ca. 50 mill. i oppgraderingen av restauranten og området som utgjør Ingierstrand bad. Sommeren 2013 vil restauranten være ferdig restaurert.

RSL

Her bør man slippe løs kreativiteten og ikke nødvendigvis prøve å lage en naturlig øy.

Dog er det vel visse obligatoriske elementer på sjekkelisten:

- Noe gressplen for soling og picnic (altså ikke bare betong og stein)

- Noe sandstrand (i en fjord hvor skappe skiversteiner dominerer naturøyene)

- Fortøyningsmulighet som fungerer ved alle vinderetninger.

-En større nyttekai for båtrute og renovasjon

- Kiosk/kaffebar

-WC

- sommervann fra fastlandet for kran og utedusj

-GRATIS.......altså ingen begrensinger for fri offentlig ferdsel til lands eller vanns....altså ingen betalbøyer fra Oslofjorden friluftsråd, ingen marinakremmere som skal ha fortøyningavgift eller annen type privatisering. Dette vil koste skattebetalerne masssse penger så selvfinansierende blir øya uansett ikke så det blir meningsløst om kommunen skal delrpivatisere/stenge øya for skattebetalerne for å få tilbake noen smuler av det skattebetaklerne har betalt.

Alle de tidligere offentlige tomtene langs havnen som i Bjørvika har så høy markedsverdi at det offenlige påstår at de ikke har råd til å bruke tomtene for allmennyttige formål. bedriftsøkonomene i kommunene og Oslofjorden Friluftsråd må ikke får lov til å stenge almenheten ute fra den nye øya....

På den nye øya må frihet, anarki og gratis livsglede ikke la seg kneble av ingangspenger, gjerder og sure forbudsskilt. En interessant problenmstilling er om måkene fra Grønmo søppelfyllplass adopterer den nye øya som hekkeplass...slik at det blir ferdselsforbud i hekkesesongen...

Eneste strenge restriksjon bør være mot langtids-telting med dertil hørende levegger, potteplanter søppel osv og forbud å bruke øya som seongplass for båt.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Sånn rent personlig, er jeg ikke sikker på om jeg liker tanken på å spyle båten daglig for steinstøv etter tungtransporten noen få meter unna der jeg ligger.

Da jeg bor i båten, er vel ikke støyen fra 900.000 lastebillass som tømmer stein i en stållekter så å si sammenhengende i 3-4 år heller noe å se frem imot med glede.

RSL

Du får søke overflytting til Norstrand båtforening, når den foreligger...

Du får søke overflytting til Norstrand båtforening, når den foreligger...

Om den noen gang kommer, kan jo det være aktuelt. Ikke det at jeg trenger to plasser, men jeg har to døtre og da kan de jo arve hvert sitt medlemsskap til hver sin Båtforening.

Skulle det mot formodning bli noe av denne fiktive Båtforeningen, ville det jo være veldig dårlig gjort om de fikk tilslaget på å bygge sin havn i forbindelse med OBFs havn. Holmlia Båtforening ble stiftet i 1985, og er vel et mer naturlig valg etter min mening. Men nå er vi inne på det temaet som er dekket i en annen tråd igjen, så jeg skal kort bare legge til at det vil hjelpe veldig lite på steinstøvproblematikken og støyen jeg refererte til i innlegget du referer til, om jeg melder meg inn i en evt nystartet Båtforening som ikke har havn.

Jeg snakket jo her om støv og støy i forbindelse med utskipning av fyllmasse til lektere på Toftetomta. Skal det gå store lektere til å fra der i ca 4 år, er det ikke mulig å bygge noen havn der uansett hvem som eventuelt måtte få tilslaget til slutt på bygging av småbåthavn nord for OBFs eksisterende havn, før anleggsperioden er over og lekterne er ferdige med sitt.

RSL

Denne øya vil dessverre ( og for noen heldigvis :-) ) ikke bli realitet. Selv om man ser bort i fra det spesielle, stridsglade politiske klimaet på Nesodden, må vel Oslo havn kunne kalles usedvanlig naive når de presenterer en såpass stor, men lite utredet ide i begynnelsen av desember, og forventer politiske beslutninger skal være tatt innen mars. Det er ( og bør være) ren science fiction....

Det eneste jeg savner i tillegg til kafe er restaurant, ikke minst uterestaurant med alle rettigheter.

Spørs om det lar seg gjøre. Tror ikke det er mulig å drive en restaurant på en slik øy med den beliggenheten det er snakk om.

Øya er for vanskelig tilgjengelig, sesongen er kort og det er veldig væravhengig. Da er det bedre å satse på Ingierstrand

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...