Jump to content

Ny øy i Bunnefjorden

@ArneO

Recommended Posts

sesongen er kort og det er veldig væravhengig. Da er det bedre å satse på Ingierstrand

Den Blå Lanterne på Lyngør har vel vært til salgs i snart 10-15 år og prisen er vel fortsatt 12 mill om ikke mye har forandret seg... I sesongbetonte etablissement er det ikke lett å tjene nok på noen sommeruker til å livnære seg et år.

Ingierstrand Bad og restauranten der, skal jo subsidieres med 50 mill, så da er jeg enig i at det er et bedre valg enn å satse på restaurantdrift på en øy.... Gressholmen Kro er langt fra det en gang var. Nå er det en dritsur nordlenning som driver der og du må ikke våge deg og la båten ligge til etter stengetid, Da kjefter han like mye på deg som han gjør på de litauiske ungdommene som jobber for han som servitører.

En gjestebrygge i forbindelse med Ingierstrandrestauranten, ville fått besøk av meg mer enn en gang i sesongen. Rivierhaven Kro er liksom det eneste alternativet nå om dagen for meg og der vil de også gjerne at du kjøper masse godt å drikke, men de vil ikke at du blir over til dagen etter.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ta deg en tur du og du blir gladelig skjenket full og vel så det på dyr flaskeøl av edleste sort - for fatene er tomme akkurat i dag - men stakkars deg om du ikke kaster fortøyning rett etter at han har stengt.

Det står tydelige skilt om at overnatting er forbudt. Her snakker vi om en gammel Pir av en brygge hvor du må dregge opp bak når du legger til.

Jeg lot være å kjøre derfra med promille for et par år siden og da våknet jeg av et helvetes leven fra denne Nordelenningen som påstod at han hadde tatt bilde av båten og ville komme med erstatningskrav om det senere viste seg at det var skade på bryggen hans..... Med 2 s/m pålandsvind hvor hele min båt henger i min egen dregg, skal vel det litt til svarte jeg litt bakfull kl. 8 om morgenen... Det skal du faan meg ikke være sikker på skrek han og truet med å kutte fortøyningen om jeg ikke sporenstreks kastet loss....

Trenger jeg å legge til at han ikke har tjent en krone på meg etter det?

RSL

Den nye øya som egentlig ikke er ny...bare veldig liten fra før av bør bli et trekkplaster for hele BUnnefjorden og gjerne resten av indre Oslofjord. Å putre sydover Bunnefjorden blir litt uten mål og mening uten noen utfluktsmål og de som holder til ved Nesset trenger absolutt et utfluktsmål.

Isteden for å kopiere Middagsbukta eller Langøyene bør tilpasse øya Bunnefjordens hovedfordel som er at det ikke er noen skibled å snakke om og ellers liten båttrafikk. På Bunnefjorden kan man drive en solskinsdag med avslått motor uten å få hverken Kielfergen eller monsterbølger over ripa. Ja det er gasnek enekelt veldig god plass på Bunnefjorden og når det er vindstille finnes det nesten ikke bølger der.

Det bør derfor legges tilrette for å ha øya som base for en vannskiklubb og regattavirksomhet. Hvor ellers i indre Oslofjord har et seilkurs med optimistjoller så go plass til å boltre seg uten å forville seg bort i annen båt og skipstrafikk (?)

På vannski er det usedvanlig god plass til å ta store svinger uten å kjøre slalom mellom bøyer, båter og skip og når vannskikjøreren havnet i vannet er det mikroskopisk sjanse for at det tilfeldigvis kommer en annen planende båt med farlig propell.

Med strategisk plassering mellom den Nesodden, Oppegård og Oslo bør det naturligvis være båtruter til Nesodden, Ingierstrand, Nordstrand og byen.

En mangelvare på øyer i indre Oslofjord er sandstrender, så glem lekstativ og alskens rutsjebaner eller tivoli.....hvis det anlegges Indre Oslofjords største langrunne sanstrand vil stdet bli en slager. For å beskytte sanden og de badende mot krappe bølger må sandstrande være en langgrunn sirkelrund badelagune uten båttrafikk.

I tilegg naturligvis også en kanal for båter med rikelig fortøyning hvor båtfolk kan se og bli sett.

Luksusretaurantgjestene kan overlates til Ingierstrand som noen steinkast unna øya blir en del av helhetspakka. Nei på øya bør det være folkelige priser på mat og drikke.

Når det offentlige sprøyter inn x antall hundre millioner kroner, bør ikke det offentlige privatisere øya for å få tilbake noen tusenlapper. Det betyr offenlig kai uten havnaavgift, ingen blå betalbøyer, ingen kystledhytter med særfordel for medlemmer, gjerne en kafe...men ikke slik at hele øya privatiseres med bord med spiseplikt.

Ja kort sagt et fristed og perle midt i den romslige Bunnefjorden med badestrand, vannski og rikelige fortøyningmuligheter, med stor trafikk av skoleklasser og pensjonistforeninger på dagstur.

Hvor ellers i indre Oslofjord har et seilkurs med optimistjoller så go plass til å boltre seg uten å forville seg bort i annen båt og skipstrafikk (?)

Oppegård seilforening har 10 Optimister og 3 seilbrett som brukes på seilkurs rett utenfor Tofte-tomta.

Bundefjorden seilforening i Paddehavet, har et stort miljø med Laser, E-Jolle, Zoom8 og Optimist, med over 70 seilere.

Dette er to av de i Indre Oslofjord som har seilkurs med god plass til å boltre seg i trygge omgivelser. Så å si samme område som du henviser til. Storeflua ligger mer utsatt til enn der de eksisterende seilkursene går.

RSL

Dette er to av de i Indre Oslofjord som har seilkurs med god plass til å boltre seg i trygge omgivelser. Så å si samme område som du henviser til. Storeflua ligger mer utsatt til enn der de eksisterende seilkursene går.

Her gjelder det å se mulighetene......tenk for Bunnefjorden seilforening å arrangere den årlige Storflua-regattaen hvor stolte foreldre har orkesterplass til å se på sine håpefulle krysse rundt øya......med ubegrenset plass til å dra opp joller på land.....lun opppankringshavn for større seilbåter og en spesialdesignet lang-grunn vindsurfestrand.....og sjøboder hvao man kan opbevare surfebrett og rigger...for ikke å snakke om et mulig nasjonalanlegg for vannski som er det eneste stedet i oslofjorden man kan starte fra land pga dispensasjon fra fartsbegrensingene

En ny øy trenger ikke være en kopi av sandpollen spesilaberegnet for plassnekker på 30-40 fot. Nei dette kan være en sjøaktivitetsoase for alt fra politisk korrekte kajakker til racerbåter, turseieler, badegjester, hobbyfiskere med og uten egen båt , ja også bobåter. Det er mange vanlige skiferøyer i fjorden....hvis skattebetalerne blar opp massevis av millioner bør dette bli et unikt aktivitetssenter med unike bade og båtaktivitetsmulightere og ikke en kjedelig liksom-øy.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Mange muligheter....når de kommer med all steinen og skal utforme øya kan de jo lage et naturlig amfi ved lagunen...hvor russen kan feste sommernatten lang helt uten russebiler.

...og hva med kaniner....dette kan jo bli den nye kaninøya som mange savner etter at gressholmen ble kaninfri for å skåne floraen....jaja kankje et revepar må til for å ha balansen ??

Når kunstøya pr definisjon ikke er verneverdig når det gjelder flora, fauna og landskap kan man jo virkelig lage en spesiell øy som setter Bundefjorden på kartet og hvor ungdommen kan utagere. Dette må bli anderledesøya for det bare tull å bruke masse penger på at folk skal ha en steinhaug å fortøye båten ved.

Men fundamentet for denne anderledes øya må naturligvis være at det i lagunen blir den fineste og mest barnevennlige stranden i indre oslofjord samt samt Oslofjordens mest gjestfrie brukervennlige anlegg for alt fra vannski til luksusyahter.

Høydepunktete blir st hans aften når det gigantiske bålet og folkefesten gjør at Bunndefjorden føles som verdens midpunkt.

Jeg skal spise min gamle baatplassen vimpel om denne øya blir noe av ! Lover ! Med video av måltidet her !

Hmm... det innlegget er bokmerket gitt... hehe

...og hva med kaniner....dette kan jo bli den nye kaninøya som mange savner etter at gressholmen ble kaninfri for å skåne floraen....jaja kankje et revepar må til for å ha balansen ??

Høydepunktete blir st hans aften når det gigantiske bålet og folkefesten gjør at Bunndefjorden føles som verdens midpunkt.

Er dette med at kaninene er borte fra Gressholmen noe du vet, eller tipper?

Jeg er blitt fortalt og har lest at han som matet disse kaninene om vinteren, ikke hadde mulighet til å fortsette, så Dyrevernet bestemte at de skulle fjernes av denne grunn og fordi det faktisk var et problem at det var en del unger som var slemme med kaninene i sommerhalvåret ved å kaste stener etter dem.

Disse kaninene, var jo et resultat av at enkelte foreldre ikke orket ta livet av podens kosedyr når man var lei, så det var lettere å sette dem i land på en øy.

Nå Dyrevernet skulle fjerne disse kaninene, ble det etter det jeg er blitt fortalt benyttet hunder og jegere med gevær, da de ikke ville sette ut rev på øya som har en stort værnet fuglereservat i bukta mellom Gressholmen og Ramberghalvøya.

Jeg vet forresten med sikkerhet at det er Rev på Gressholmen, da jeg tok bilde av det i sommer. Den kan ha kommet over på isen selvølgelig.

Hvor god idé det er å sette ut kaniner på en sommerøy for at det er "kos" for sommergjester å se på, er jeg meget kritisk til,

Ang. St.Hansbål, så er det slike bål på kolonihytteøyene og jeg har sett Bleikøya sitt på avstand tre somre på rad. Om det blir noen stor greie på en kunstig øy ute på Storeflu, tviler jeg sterkt på... men for all del.. det hadde ikke plaget meg.

RSL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...