RSL Svart 14.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2012 (redigert) Hmm.. jeg trodde det å bli kvitt steinmassene tilsvarende en én Km høy fotballbane var et problem for staten som skal bygge togspor, men det er vist 11 aktører som kniver om fyllmassen, står det å lese i artikkelen over... hmmm... I rest my case.... jeg har intet stort ønske for, eller stor innvending mot en evt øy på storeflu, så massen kan gå hvor som helst for min del. Selve Follotunellen har jeg heller intet forhold til da, det er et tilbud til østfoldinger og turister sørfra som skal inn til Oslo. Etter hva jeg har forstått, skal holdeplassen nærmest Oslo være en NY stasjon i Ski. Østfoldbanen skal dekke alle andre stoppesteder mellom ski og Oslo og gå i en helt annen trasé. RSL Redigert 14.Desember.2012 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
CB. Svart 15.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2012 Da er vi sikkert enig om at vi bygger ut Oscarsborg Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Free Lillehammer Svart 15.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2012 Da er vi sikkert enig om at vi bygger ut Oscarsborg Blir neppe i min tid (og jeg er bare kommet midt i livet). Tror Oscarsborg er for hellig (selv om jeg kunne ønske meg noe mer havn der i sesongen). Ellers må ikke nødvendigvis all massen til samme plass, så her bør det være muligheter for fler. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 15.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2012 Det lureste Moss kan gjøre (forutsatt at det er politisk flertall for prosjeket) er å hive seg rundt og lande nødvendig reguleringsplan. Videre bør de håpe at det er tiltaket som har lavest kostnad for utbygger av togtunellen. En rask kommuneplan tar omtrent et halvt år, så dette kan Moss rekke. Jeg tror Moss var en av de første som meldte interesse for disse steinmassene. Så planene er nok godt i gang. Det største problemet er sikkert frakten, tror jeg. Det blir muligens litt lang avstand for transporten. Sitér dette innlegget Link to post
Norskipper Svart 16.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2012 Som opprinnelig forslagsstiller gjennom kommentar i TU og "inspirator" for Oslo Havn synes jeg forslaget er flott (krmt, krmt..), men jeg tror at veien fram er lang. 1/3 av massen fra Follotunnellen kommer ut som sprengstein ved Sjursøya, (strekket gjennom Ekebergåsen skal drives på tradisjonell måte) og sammen med masse fra Midgardsormen er det MYE stein som skal håndteres. Jernbaneverket er opptatt av en så skånsom deponering som mulig, og ser svært gjerne at metoden kommer allmenheten til gode. Uansett trengs en grundig utredning for å overbevise skeptiske nesoddværinger, og Oslo Havn har ikke en høy stjerne der ute etter giftdumpingen ved Malmøya for noen år siden. Miljøutredningen blir uansett lagt fram, men for å gå videre trengs positive signaler fra Nesodden kommune. Personlig har jeg savnet en øy i Bunnefjorden lenge, jeg tror med riktig utforming kan det bli et flott rekreasjonssted for alle som sogner til fjorden. Det vil representere en avlasting for områdene vestover i fjorden, og med ferjeforbindelse bør det være grunnlag for kafedrift og strandliv i sommerhalvåret. Uthavn og gjestehavn er det også plass til. Storeflu idag er "brysom", og som skipper på Uni Oslofjord har jeg ved et par anledninger måtte hjelpe uoppmerksomme/uheldige havarister her. Skjærene er til tross for 3 staker vanskelig å få øye på (tror det har noe å gjøre med at man ikke forventer å se jernstaker midtfjords), og det er ikke lite bunnstoff som er avsatt her gjennom årene. Uansett - thumbs up for nytt land! Norskipper Sitér dette innlegget Sailing - the most expensive way to travel in discomfort.... Link to post
RSL Svart 16.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2012 Steimassen som ligger på Sjursøya i dag er ikke av store omfanget så vidt jeg kan se, så det holder knapt til en holme, men det er klart at om man legger til 1/3del av 900.000 lastebillass, så blir det kanskje ei lita øy ut av det. Storeflu kan sikkert egne seg som grunnmur for en slik øy. Storeflu er i dag som du sier tre jarnstaker midt i et relativt stort område med dybder ned til 150 meter og mer. De er ikke så lette å få øye på i mørket heller, men vi som har de mellom havn og Nesodtangen vet godt hvor de er. Første tirsdagsregatta etter vinteren 2010/2011 hadde isen tatt en av de tre stakene... da ble det litt nervøse kapteiner i en periode når man bare så to av de tre stakene man skulle runde hehe... En øy med dypt hav rundt, ville selvfølgelig vært tryggere å runde, men jeg tror som tidligere sagt at steinmassen fra follotunellen må finne et sted å hope seg opp før det er politisk velvilje mot å dumpe det i sjøen og jeg er slett ikke sikker på at det blir noen enighet om noen øy på mange år enda. Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til grunnlaget for kafedrift o.l. også da sesongen blir så kort. Om de legger opp til at dette skal være en badeøy på lik linje med Langøyene, så er sesongen bare ca 2 mndr lang. Man skal ha STOR omsetning pr solskinnsdag om man skal kunne leve et år på fortjenesten. Men for all del, En øy til å besøke er bare kos, så jeg skal ikke protestere. Kanskje blir det grunnlag for å ha en Kiosk åpen, men jeg tviler som sagt på at noen klarer å leve av kafedrift desverre. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Free Lillehammer Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Da går vel massene til Østfold-kysten, da... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 17.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2012 Kanskje.. Det er vel ikke sikkert det blir godkjent å dumpe steinmassen i fjorden, og da er deponi på land det som gjenstår. Det aller meste av massen, skal komme ut av fire hull til tunellboremaskiner ved Åsland (Hvor det er et pukkverk i dag) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
DieselDahl Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 http://www.osloby.no/nyheter/Nesodden-sa-nei-til-Oslos-nye-oy--7150696.html#.UUb-oReQWSo Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Jeg skal spise min gamle baatplassen vimpel om denne øya blir noe av ! Lover ! Med video av måltidet her ! Phuu.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.