Jump to content

Ny øy i Bunnefjorden

@ArneO

Recommended Posts

La oss holde tråden på båtforumnivå.. Jeg skal spise min gamle baatplassen vimpel om denne øya blir noe av ! Lover ! Med video av måltidet her !

Hvor god idé det er å sette ut kaniner på en sommerøy for at det er "kos" for sommergjester å se på, er jeg meget kritisk til,

Ang. St.Hansbål, så er det slike bål på kolonihytteøyene og jeg har sett Bleikøya sitt på avstand tre somre på rad. Om det blir noen stor greie på en kunstig øy ute på Storeflu, tviler jeg sterkt på... men for all del.. det hadde ikke plaget meg.

RSL

Pussig med så mange negative følelser mot denne øya......selv et St Hans bål er viss uønsket og urealistisk.......Et kumstig arkipel kan jo til og med få tegnet inn en St hansbål-slkjær rett utenfor amfiet som omkranser lagunen.......

Om det blir realisert eller ikke vet man jo ikke, men det viktige er at fjorden har plass til alle...også negative bedrevitere, men de har jo alleede sine faste viker i Fjorden. Nei den nye positive frihetsøya må være inkluderende også for familier med bråkete unger i bråkete joller, for vannskikjørere om trenger dispensasjon fra 5 knopssonen, for russen som feirere døget rundt så fruene på Nordstrand må lukke soveromsvinduene, et samlingssted for de med 300 hk på hekken som vil se og bli sett, møtested for lokale undommer fra Nesodden og Nordstrand som putrre ut med kolla for å kjøpe en is etter skolent , kajakkpadlerne som møtes til en kajakkprat og ikke minst må det være plass til de uten OF vimpel.

Klassiske naturhavner for bobåter med skiferstrender har vi jo fra før av....så her må det primært bli en aktivitetsøy hvor hele spekteret av sjøsport og bading kan bolter seg.

Det blir nok ikke noe naturprogram fra denne øya.......men kun en menneskeskapt øy for menneskelskapt morro,

Å værne naturperler mot turist-tilrettelegging er veldig viktig både når det gjelder natur og historiske minner.....men denne øya eller fyllingen eller hva man vil kallen den...blir jo bli historieløs og pr definisjon blir det ikke noe å værne mot menneskelig aktivitet hvis det nåærende skjæret ikke er verneverdig da.

Redigert av oslofjord (see edit history)

haha.. du er ikke sann...

Joda, Nordstrandsungdommen og de fra nesodden har så masse felles at man trenger ikke mer for å få til en positiv øy....

Russetiden hvor ungdom reiser rundt i buss, er selvfølgelig også verd de mrd det skal til å lage denne øya.. det er tross alt 2-3 uker til ende med festing og selv om Nordstrandsungdommen da er opptatt med å kjøre rundt i busser til et par millioner og med et annlegg som koster ca 450.000 i uka å leie, så parkerer de selvfølgelig den for å grille pølser på en positiv øy haha...

Du må gjerne kalle meg negativ bedreviter, men jeg vil vel heller kalle det å ha LITT bakkekontakt.

At østlandet er LITT større enn nesodden og Nordstrand.. (du vet det stedet i åsen hvor du ikke bor), ofrer du antagelig ikke med en tanke.

At en slik øy ville blitt et flott sted, stusser jeg ikke over i det hele tatt, men ditt snevre bilde av det, har jeg ingen tro på at blir noe av. Bla tror jeg ikke dyrevernene godtar å "plante" kaniner fordi det ville vært "koselig".

Sånn oppsummert, vil jeg vel tvile på at det blir noe av denne øya. Ikke fordi jeg ikke vil eller for at det ikke hadde vært flott og fint... men fordi det er under et år til de begynner å borre og denne vidløftige planen enda er noen år fra å komme så langt som til Høring. Så skal det prosjekteres, planlegges, konsesjoner skal godkjennes og en mengde restriksjoner trenger å forbigåes.

Fjorden skal dumpes med finmalt steinmasse i 4 år kontinuerlig og fjorden kommer til å se ut som en sølepytt i hele denne perioden...

Alt for at Nordstransfruene skal plages med russ i tre uke i året og de med utsikt den veien, skal kunne se et bål en natt i året.... huff så negativ jeg er....

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

RSL:

Så du mener dette er urealistisk å få gjennomført pga kort tid og at fjorden nærmest blir en søledam? Har ikke peiling på dette, men det gikk jo på et vis å dumpe all dritten ved malmøykalven uten de helt store katastrofene. Jeg synes ideen er forlokkende forutsatt at man lager noe som ser naturlig ut (ikke en rosa barbieøy), men godt mulig at den ikke er gjennomførbar i praksis.

Jo fordi ingen private aktører tør legge særlig penger i det. Kommunen kan ikke klare det uten private investeringer og klart ikke basert på tanker og premisser nevnt i denne tråden :lol:

Riktig at privat investeringsvilje er ingenting i forhold til offentlig vilje til å bruke hundrevis av millioner. Ingen private ville f.eks bladd opp en milliard for en hoppbakke i kollen...

Investeringsviljen til denne øya skyldes ikke at kommunen heller vil ha øy en sykehjemsplasser....nei det skyldes almuens og medianenes press mot politikerne på å få fart på rask og miljøvennlig togtrafikk fra Østfold og øye blir bare et biprodukt av milliardsatsingen på tog.

Dog er det det mange private som il tjene pener på ofentlige investeringer....ja surfe på felllesskapets insats.

- Når det offentlige har betalt noen hundre millioner for øya vil sikkert festbåteiere betale noen tusenlappr for å leie hele øya eksklusivt for deres gjester i partytelt.

- Det er sikkert en privat investor som vil investere en kafebygning og spre sine private uteserveringsbord over hele øya.

-Oslofjorden friluftsråd som dog er offenlig vil sikkert at private skal betale OF medlemskap for å ha privat finansiering av blå OF bøyer.

-Det er sikkert en privat sommerleir aktør som vil investr i små campinghytter på hele øya for betalingsvillige sommerleirforeldre.

Håper ikke kommunen lar seg friste til å privatisere øy for å få tilbake noen smuler av det vi som skattebetalere kommer til å betale for øya. Netopp fordi det ikke er privat investeringsvilje til å lage øya fra grunnen av, bør heller ikke private får eksklusiv rett til å jage bort almuen ed å betale symbolsk øy- leie som ikke refklekterer investeringen og forventet avkastning på investering.

Staten/kommunene kan absolutt klare det uten private investeringer, men private vil ikke klare det uten offentlige investeringer.

Dog kan det gjerne være privat næringsvirksomhet med hyggelig kommunale betingelser som kafedrift båtutleie eller annet hvis det kun i begrenset grad opptar areal og bruksrettigheter.

Private aktører sitter som gribber for å sko seg på kommunal dumsnillhet og ymse OP prosjkter, men selv med gode kontakter i kommunen bør ingen private få privatisere den nye øyen.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Nå har utbygger av togtunellen i alle tilfelle håndteringskostnader knyttet til massen, så den biten kan betraktes som finansiert. Spørsmålet er hvem som tar merkostnaden ved øyetableringen.

Det vil ikke være nødvendig å privatisere øya for å få finansiert dette prosjektet. Spørsmålet er hvordan private investorer kan få gjøre lønnsom butikk på øya. Det bør være mulig uten å ha en form for ilandstigningsavgift.

RSL:

Så du mener dette er urealistisk å få gjennomført pga kort tid og at fjorden nærmest blir en søledam? Har ikke peiling på dette, men det gikk jo på et vis å dumpe all dritten ved malmøykalven uten de helt store katastrofene. Jeg synes ideen er forlokkende forutsatt at man lager noe som ser naturlig ut (ikke en rosa barbieøy), men godt mulig at den ikke er gjennomførbar i praksis.

Jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil, men ser for meg en byråkratisk labyrint som vil ta så mye tid at det blir for sent for den steinmassen som kommer ut av fjellet allerede neste år.

En slik øy tar jeg gjerne i mot. Blir det en rosa Barbieøy, får det heller være. Det er massevis av vann rundt, så det skal gå lett å seile klar av den så den ligger ikke i veien for noen om den ikke faller i smak heller.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tror også denne øya er science fiction, hovedsakelig pga urealistiske korte tidsfrister. Trolig havner massen et sted der det er ferdig regulert for oppfylling, eller man kan utvide en eksisterende reguleringsplan. Men det er jo spennende å fantasere om hva denne øya kunne være. Kommersiell drift og anløppunkts for en rekke fergeruter tror jeg er økonomisk urealistisk. Jeg tror det er mest realistisk at en slik øy ville bli etablert som et rekreasjon og miljøeksperiment, de første årene tilgjengelig for båtfolket, etterhvert kanskje for badebåtene fra Vippetangen. Jeg ville tro at det ville ta mye tilrettelegging og mange år med etablering av flora og fauna på øya, før en ville opplevd stedet som et godt rekreasjonsområde, men det ville være spennende å kunne følge prosessen. Personlig liker jeg Links Image av hvordan en slik øy kan se ut, synes Snøhettas tanker om prosess er bra, og mener at Jensen og Skodvins boligøyvariant er lite realistisk, temmelig banal, og lite tiltalende.

Det enkleste er vel og overlate den potensielle øyen til de som kan få den opp ? :lol:

De andre som sutrer uten å bidra har neppe noe de skulle ha sagt :wink:

Vi kan ikke ha eventyr hele tiden som f.eks Christian og motorsagen tråden, Da blir aldri noe sluttført :wink::giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Forslagene inkluderer studentboliger, hytter og vanlig bebyggelse:

http://www.tu.no/bygg/2012/12/04/slik-vil-de-lage-en-ny-oy-i-oslofjorden

Hvis det blir vanlig bebyggelse får disse ta med seg hele kostnaden for øyutbyggingen på noen hundre millioner som fellesgjeld....for som skattebetaler ønsker jeg ikke å subsidiere eiendomsutviklere og spekulanter som vil privatisere øya.

Jeg vil heller ikke subsidiere Ruiters halvtimes båtrute til øya hele vinteren. I tider hvor vi vruker milliarder på veiforbindelser til veiløse bygder og øyer på vestlandet blir det meningsløst å bygge helårsboliger ute på den nye øya.

Studentboliger blir også meningsløst for alle vet at det studenter takker nei til hybler i Bærum og Nordstrand fordi de skal bo i gangavstand fra sentrum eller Blindern.

Utrolig fantasiløst å foreslå boliger ute på øya. For båtfolket blir antageligvis en lokal drabantby midt i fjorden bare en ulempe.

Forslagene inkluderer studentboliger, hytter og vanlig bebyggelse:

http://www.tu.no/bygg/2012/12/04/slik-vil-de-lage-en-ny-oy-i-oslofjorden

Utrolig fantasiløst å foreslå boliger ute på øya. For båtfolket blir antageligvis en lokal drabantby midt i fjorden bare en ulempe.

Fantasiløst? Nå er det slett ikke uvanlig at begyggelse også i forholdsvis store kystbyer ligger på øyer. Om det blir attraktivt for studenter, er jeg usikker på. Det er likevel ikke det samme som at ikke en øy å bo på kan bli svært populær for folk som er kommet i etableringsfasen.

Det er likevel ikke det samme som at ikke en øy å bo på kan bli svært populær for folk som er kommet i etableringsfasen.

Som skattebetaler ønsker jeg ikke være med å betale mesteparten av tomtekostnaden for disse nybyggerne i etablseringsfasen for tomteprisen på øya gjenspeiler neppe totalkostnadene ved å lage øya. Når de nesten en million inbyggere som bor i boliger som sogner til Indre Oslofjord skal ha rekreasjon ønsker de ikke en øy med private hekker, gjennomgang-forbudt skilt, trehjulssykler og sute kjerringer som roper fra balkongen at vi båtfolket bråker for mye en fredagskveld.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...