Jump to content

Kan batteriladere parallellkobles?


JRK

Recommended Posts

Hei

 

Sikkert en aktuell problemstilling for mange. Du har en batterilader, men ønsker mer lading

Kjøper du en ny som dekker hele behovet og fjerner den gamle, eller kopler du den ny og den gamle i parallell.

 

I profesjonelle anlegg ville man aldri blande batteriladere, men hva gjør hobby elektrikeren.

Jeg må innrømme at jeg har parallellkoplet en en ladix og en powersaver lader uten og ha observert noe galt

 

Andre med erfaring eller meninger?

Link to post

Er ingen ekspert, men når en lader batteriet skjer det en kjemisk prosess, du snur prosessen som skjer når batteriet leverer strøm. Til moped/MC batterier pleier jeg bruke 0,7 Ampere ladespenning, 4 A ved bil / båtbatterier. Grunnen til at laderen er differensiert mellom små / store batterier vil jeg tro er av hensyn til at ladeprosessen må ta noe tid for at prosessen skal bli "sunn" for batteriet.

 

Vil tro at batteriets levetid ikke akkurat forlenges hvis batteriet skal sjokklades hver gang.

 

Sikkert noen elektro-eksperter her som kan forklare dette bedre.

Link to post

Heller ingen ekspert på området¨.

Jeg ville ikke gjort det med forsjellige type ladere da de kan ha forsjellig instillinger på ladesyklusen. Med lik lader så burde det gå (vet andre har gjort det).

 

På jobben hos oss leverer vi batteribackup og de kan normalt ikke kobles i paralell, men vi har en spesiell løsning/type hvor de kan paralell kobles (VIP (oversatt spenning i paralell)).

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Nei

 

Ikke paralellkople laderene, heller ikke batteriene.

 

Laderne og i særdeleshet "intelligente" ladere kjører opp batteriet etter en programmert syklus.

 

Hvis målet er å fullade batteriet så gjør det med en lader på hvert batteri.

Har du flere ladere og flere batterier, del dette i separate kretser.

 

Da sikreder du deg at batterie-t -ene fullades.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Vurderer å endre litt på oppsettet. Som sagt så har jeg to intelligente ladere, en Ladix 2x15A og en powersaver 40A. Er litt i enig med Poseidon om at man ikke har full kontroll. Nå er det slik at jeg bare bruker landstrøm mens jeg er i båten. Da vurderer jeg å sette den Powersaver laderen i powersupply modus. Enten på 13,5 eller 13,8 Volt og la Ladixen regulere. Ideen med dette er at da får jeg glede av begge laderene når batteribanken er tom men når spenningen har passert 13,5/13,8 Volt så er det bare ene laderen som topper med sin automatikk.

 

Noen synspunkter på om dette er lurt eller ikke kontra å la begge jobbe i parallell?

Bør lPowersaveren settes til 12,5 eller 12,8 Volt?

(Har 4 stk Ritar 120 Amp AGM batterier i paralell)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...