JRK Startet 30.November.2012 Link til dette innlegget Startet 30.November.2012 Hei Sikkert en aktuell problemstilling for mange. Du har en batterilader, men ønsker mer lading Kjøper du en ny som dekker hele behovet og fjerner den gamle, eller kopler du den ny og den gamle i parallell. I profesjonelle anlegg ville man aldri blande batteriladere, men hva gjør hobby elektrikeren. Jeg må innrømme at jeg har parallellkoplet en en ladix og en powersaver lader uten og ha observert noe galt Andre med erfaring eller meninger? Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Ville tro at dette funker så lenge batteriet er relativt utlada, men jo nærmere du kommer fullt batteri vil jeg tro forskjellen i ladespenning føre til at en av laderene vil tro at batteriet er fult før den andre laderen... Min teori blir da ca dobbel effekt til 70-80% derfra vil kun en lader gi effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Er ingen ekspert, men når en lader batteriet skjer det en kjemisk prosess, du snur prosessen som skjer når batteriet leverer strøm. Til moped/MC batterier pleier jeg bruke 0,7 Ampere ladespenning, 4 A ved bil / båtbatterier. Grunnen til at laderen er differensiert mellom små / store batterier vil jeg tro er av hensyn til at ladeprosessen må ta noe tid for at prosessen skal bli "sunn" for batteriet. Vil tro at batteriets levetid ikke akkurat forlenges hvis batteriet skal sjokklades hver gang. Sikkert noen elektro-eksperter her som kan forklare dette bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 (redigert) Heller ingen ekspert på området¨. Jeg ville ikke gjort det med forsjellige type ladere da de kan ha forsjellig instillinger på ladesyklusen. Med lik lader så burde det gå (vet andre har gjort det). På jobben hos oss leverer vi batteribackup og de kan normalt ikke kobles i paralell, men vi har en spesiell løsning/type hvor de kan paralell kobles (VIP (oversatt spenning i paralell)). Redigert 30.November.2012 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
trixie2 Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Nei Ikke paralellkople laderene, heller ikke batteriene. Laderne og i særdeleshet "intelligente" ladere kjører opp batteriet etter en programmert syklus. Hvis målet er å fullade batteriet så gjør det med en lader på hvert batteri. Har du flere ladere og flere batterier, del dette i separate kretser. Da sikreder du deg at batterie-t -ene fullades. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 I profesjonelle anlegg ville man aldri blande batteriladere, men hva gjør hobby elektrikeren. Enkelte lader har master/slave kopling = paralellkopling, man snakker da om to like ladere som paralellkoples og den ene styres av den andre Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Du opplever vel 'ikke noe galt', poenget er at laderen som leverer høyest spenning vinner. Den andre vil ikke levere noen ting. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.November.2012 Link til dette innlegget Svart 30.November.2012 Hvis dette er "dumme" ladere bør det gå helt greit. Men hvis det er "intelligente" ladere blir situasjonen uforutsigbar. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
JRK Svart 20.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2013 Vurderer å endre litt på oppsettet. Som sagt så har jeg to intelligente ladere, en Ladix 2x15A og en powersaver 40A. Er litt i enig med Poseidon om at man ikke har full kontroll. Nå er det slik at jeg bare bruker landstrøm mens jeg er i båten. Da vurderer jeg å sette den Powersaver laderen i powersupply modus. Enten på 13,5 eller 13,8 Volt og la Ladixen regulere. Ideen med dette er at da får jeg glede av begge laderene når batteribanken er tom men når spenningen har passert 13,5/13,8 Volt så er det bare ene laderen som topper med sin automatikk. Noen synspunkter på om dette er lurt eller ikke kontra å la begge jobbe i parallell? Bør lPowersaveren settes til 12,5 eller 12,8 Volt? (Har 4 stk Ritar 120 Amp AGM batterier i paralell) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.