ok67 Startet 17.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2005 http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article1464060.ece Pga militærøvelse vil GPSsystemet utsettes for jaming i perioden 21/2 til 9/3. Dette gjelder området fra N62.30 E 03.00 til N67.30 til svenskegrensa. GPS, kartplottere etc vil mao. være ekstra upålitelige i midtnorge i denne perioden. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 17.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 GPS, kartplottere etc vil mao. være ekstra upålitelige i midtnorge i denne perioden. <{POST_SNAPBACK}> Betyr det at de vanligvis er upålitelige? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
ok67 Svart 17.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 Betyr det at de vanligvis er upålitelige? <{POST_SNAPBACK}> Nei, vanligvis er nok GPSen pålitelig, men enkelthendelser har vist at du ikke alltid kan stole 100% på GPSen. Sitér dette innlegget Link to post
frankD Svart 17.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 Det er ikke så dumt å ha papirkartene ombord alikevel, selv om man harkartplotter. Og nå fikk jeg enda en grunn som gjør at radaren er bestillt. Det blir den billigste furuno radaren. Får håpe at det ikke skjer noen ulykker den tiden GPS signalene blir jammet! God Helg Sitér dette innlegget Menja Link to post
ok67 Svart 17.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 Nå stod det vel noe i avisartikkelen om at ved nødsituasjoner kunne de skru av jammingen. Så om det blir en leteaksjon i fjellet i vinterferien hvor GPS er nødvendig så har de sikkert mulighet til å stoppe jammingen. Selv hadde jeg tenkt meg på litt Geocaching i vinterferien, det ser det ut til at det kan bli verre med.... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 Det er ikke så dumt å ha papirkartene ombord alikevel, selv om man harkartplotter. Og nå fikk jeg enda en grunn som gjør at radaren er bestillt. Det blir den billigste furuno radaren. Får håpe at det ikke skjer noen ulykker den tiden GPS signalene blir jammet! God Helg <{POST_SNAPBACK}> Akkurat dette du er inne på her, er etter min mening noe av det viktigste med radaren.Nemlig å få bekreftelse på at det du ser på Gps/plotter stemmer med virkeligheten. Lykke til med radaren ! God Helg (Om enn noe tidlig ennå) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 17.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 Denne jammingen, sendes den ut fra bakkestasjoner, fly eller satelitter? Om den sendes fra bakken så vil vel f.eks. dype dalføre og fjorder kunne skjermes for jammingen, mens selve satelittsignalene kommer fram? Og vil den dekke hele området i eller bare deler av området deler av tiden? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 ok67, det er vel heller at satellittene gir et mer unøyaktig signal når de flyr over dette området. Også kjent som SA , "select availability". Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars H. Svart 17.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 ok67, det er vel heller at satellittene gir et mer unøyaktig signal når de flyr over dette området. Også kjent som SA , "select availability". <{POST_SNAPBACK}> Hei. Nå må en ikke blande inn SA som USA har slått av en gang for alle(?). Dette er ikke noe som Ola Pottit har tilgang til. Skulle dette vært brukt, av USA, ville det dessuten berørt et adskillig større område. Her er det snakk om lokale støysendere. Da jeg var med på et slikt forsøk (logget GPS-signaler i et småfly mellom Kjeller og Hamar), ble vi svært lite påvirket av støysendingene som kom fra bakke/fjellnivå. Hadde vi hatt antennen midt oppå vingen (som vi ikke hadde), ville vi ikke merket noe. På disse frekvensene går signalene nærmest rettlinjet som lys. Vil en sikre seg mot slike støysendinger (til en viss grad), er det så enkelt som å plassere GPS-antennen et stykke nedi en metallbøtte slik at signaler som kun kommer fra en viss elevasjon taes inn. Plasseres den slik at kun satellitter med en elevasjon på minst 30 grader taes inn, skal støysenderen stå på et temmelig høyt fjell (eller være plassert i fly) for at din mottaking påvirkes. Selvfølgelig får du da ikke så mange satellitter inn, men med 4 - 5 stk., får du bra mottaking. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Whistler Svart 17.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 ok67, det er vel heller at satellittene gir et mer unøyaktig signal når de flyr over dette området. Også kjent som SA , "select availability". <{POST_SNAPBACK}> Såvidt jeg husker er satelittene i GPS systemet geostasjonære. Dvs at de ikke "flyr" over området, men befinner seg over samme sted konstant. Jamming har ingenting med SA å gjøre. SA er en kryptering av GPS-signalene som gjør at kun de med dekrypteringsutstyr kan hente ut korrekt informasjon. Jamming er støy, eller "falsk" informasjon. som sendes ut på den eller de frekvenser du ønsker å hindre andres bruk av. GPS jamming er et relativt nytt fenomen sett i forhold til radar- og radiojamming. Så dere radarfanatikere. Hvilke motmidler har radarene deres mot jamming? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Lars H. Svart 17.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 Såvidt jeg husker er satelittene i GPS systemet geostasjonære. Dvs at de ikke "flyr" over området, men befinner seg over samme sted konstant. Feil, de "virrer" rundt, men de 3 satellittene vi mottar EGNOS korreksjonssignaler fra er geostasjonære over ekvator. Jamming har ingenting med SA å gjøre.Korrekt!SA er en kryptering av GPS-signalene som gjør at kun de med dekrypteringsutstyr kan hente ut korrekt informasjon. Feil, det er kun snakk om degradering av signalene, ingen kryptering. Alle, selv med de billigst mottakerne kunne ta imot med SA på, men feilen kunne være opp i 90 meter.Jamming er støy, eller "falsk" informasjon. som sendes ut på den eller de frekvenser du ønsker å hindre andres bruk av. Korrekt!GPS jamming er et relativt nytt fenomen sett i forhold til radar- og radiojamming. Vel, byggesett for jamming av GPS har vært på markedet via russiske nettsteder i laaang tid. Så dere radarfanatikere. Hvilke motmidler har radarene deres mot jamming?<{POST_SNAPBACK}> Håper det ble litt klarere nå? Syntes jeg måtte rette opp slike absolutte feilopplysninger. Ingen "hard feelings" Whistler? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 17.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 Så dere radarfanatikere. Hvilke motmidler har radarene deres mot jamming? <{POST_SNAPBACK}> Radarreflektor Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
ok67 Svart 17.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 Kan bli litt artig å se hvordan GPSen oppfører seg i denne perioden. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 17.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 (redigert) Ingen "hard feelings" Whistler? Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Såklart ikke. However. Hvis SA kun er en degradering av signalene. Hvordan kan da "legitime" brukere hente den korrekte informasjonen? Og videre. GPS jammere har vel ikke vært tilgjengelige på russiske nettsteder siden britene begynnte å bruke "chaff" mot tyske radarer? Redigert 17.Februar.2005 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Lars H. Svart 17.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2005 (redigert) Hei. SA ble slått av 1. mai 2000 slik at den ikke militære bruker fikk bedret nøyaktigheten fra 90 til 15 meter. Det du vel heller tenker på er at det militære har andre mottakere som også utnytter L2 kanalen (på en litt annen frekvens), og som nok er det "krypterte" systemet du tenker på. Det har hele tiden hatt en nøyaktighet på godt under 10m, både før og etter 1. mai 2000. Nå er jeg ikke radarekspert, men chaff, er ikke det små metallstrimler som gir falskt radarekko? Og ja, det har forekommet siden radarens barndom. På samme måte har jamming av GPS vært kjent siden GPS'ens start, på samme måte som jamming av vanlige radiosendinger. Lars H. Redigert 17.Februar.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Whistler Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Hei. SA ble slått av 1. mai 2000 slik at den ikke militære bruker fikk bedret nøyaktigheten fra 90 til 15 meter. Det du vel heller tenker på er at det militære har andre mottakere som også utnytter L2 kanalen (på en litt annen frekvens), og som nok er det "krypterte" systemet du tenker på. Det har hele tiden hatt en nøyaktighet på godt under 10m, både før og etter 1. mai 2000. Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Takk for oppklaringen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Tine IV Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Veit ikke om det starta enda tidligere . Var på tur fra torsdag til tirsdag med båten . GPS'n på plotter'n datt ut til stadighet og var borte i lange perioder . Den har foresten alltid tulla litt nedover på østfold sia ned mot Strømstad . Datt ut til stadighet sist sommer også når vi var på svensketur . Vært morro og vist hvorfor det skjer . Er meget irriterende da . Trudde i sommer at plotteren min ikke var no tess , men det sjedde med dem andre i følge også . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
ok67 Svart 18.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Starten er ikke ennå, samtidig som du befinner deg i et helt annet område en det som er "utsatt" for dette. Så dine problemer skyldes nok andre ting. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Var på tur fra torsdag til tirsdag med båten . GPS'n på plotter'n datt ut til stadighet og var borte i lange perioder . Den har foresten alltid tulla litt nedover på østfold sia ned mot Strømstad . <{POST_SNAPBACK}> Hei. Har aldri hatt utfall eller problemer med GPS signaler i det området, og kan faktisk ikke huske at jeg har hatt utfall noen gang på sjøen siden jeg fikk GPS for 11 år siden. Hvor har du forresten montert antennen til GPS'en? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tine IV Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Hei. Hvor har du forresten montert antennen til GPS'en? Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Soppen står på dærsjen innat frontvindu , har tenkt flere ganger og sette den opp i masta . Bare det at den funker bra overalt utenom enkelte plasser ned mot Strømstad fra Horten . Men det er jo ikke bare hos meg , vi har vært flere båter i følge så . Men er nok tingen og sette den ut og opp . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Verrie Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Bare det at den funker bra overalt utenom enkelte plasser ned mot Strømstad fra Horten . Men det er jo ikke bare hos meg , vi har vært flere båter i følge så . Tine II <{POST_SNAPBACK}> Pussig det det, jeg har en svoger som opplevde det samme, i tillegg til at vi møtte et par stykker i Stavern som advarte oss om det samme. Svogeren min har motaker liggende på dekk ute. Stedet dette skjedde var et stykke før Strømstad. Kan det være type mottakere som er mer ømfindtlig enn andre ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Kan det være type mottakere som er mer ømfindtlig enn andre ? <{POST_SNAPBACK}> Klart det er forskjell på mottakere. Og så er det forholdene GPS'en arbeider under. Hvordan er det med jordingssystemet i båten? Er dynamoen ordentlig støydempet? Ligger kabelen til ekkoloddet inntil noen av kablene til GPS/plotter? Har du en radar igang? Pratet du i mobil/VHF samtidig? Osv. osv. . Og hvordan var plasseringen av satellittene da det skjedde? Hadde de "klumpet seg" lavt på horisonten inne over land og du gikk kloss inntil land slik at du mistet signal fra flere samtidig som du manglet sattellitter i vest for en god krysspeiling? Dette ble mange om og men, men slik er virkeligheten. Husk at signalene fra sattellittene kommer langveis fra og er utrolig svake. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Verrie Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Klart det er forskjell på mottakere. Og så er det forholdene GPS'en arbeider under. Hvordan er det med jordingssystemet i båten? Er dynamoen ordentlig støydempet? Ligger kabelen til ekkoloddet inntil noen av kablene til GPS/plotter? Har du en radar igang? Pratet du i mobil/VHF samtidig? Osv. osv. . Og hvordan var plasseringen av satellittene da det skjedde? Hadde de "klumpet seg" lavt på horisonten inne over land og du gikk kloss inntil land slik at du mistet signal fra flere samtidig som du manglet sattellitter i vest for en god krysspeiling? Dette ble mange om og men, men slik er virkeligheten. Husk at signalene fra sattellittene kommer langveis fra og er utrolig svake. Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Jeg er klar over dette, men som jeg skriver, de som har kommentert dette, er på overfarten fra hhv Stavern og Horten slik at oppunder land er det ikke, likeledes har plassering på mottaker vært den samme hele tiden. Svoger har ikke radar. Han er meget aktiv bruker av båt, og har ikke hørt han har hatt problemer andre steder, slik at forstyrrende elementer fra ekkolodd etc., betviler jeg. Det er en kjennsgjerning at signalene er svake, og man skal være påpasselig med plassering av mottaker, men det er bare så underlig at det er flere som jeg har hørt om som har problemer de samme plassene ? Jeg ser overhode ikke det som problem, da jeg underveis bruker minst mulig elektronikk, men synes det er noe underlig at ikke leverandørene kan levere sterkere saker slik at de som eventuelt baserer seg på den type navigering kan ha noe mer å stole på (merk, jeg skrev NOE MER å stole på...). Båtførere som baserer seg utelukkende på den type navigering har vi diskutert i annet tråd og er enige om at det ikke er klokt... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2005 Hei. Nå har jeg ikke særlig fler forslag, men Forsvaret har jo en kraftig radar på Mågerø da. Har hørt om dem som har hatt problemer med den, men da har de vært nærmere senderen. Og utenfor Bolærne har det jo ligget/ligger en del kabler av ymse slag på fjordbunnen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjordrafting Svart 19.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2005 Såvidt jeg husker er satelittene i GPS systemet geostasjonære. Dvs at de ikke "flyr" over området, men befinner seg over samme sted konstant. Jamming har ingenting med SA å gjøre. SA er en kryptering av GPS-signalene som gjør at kun de med dekrypteringsutstyr kan hente ut korrekt informasjon. Jamming er støy, eller "falsk" informasjon. som sendes ut på den eller de frekvenser du ønsker å hindre andres bruk av. GPS jamming er et relativt nytt fenomen sett i forhold til radar- og radiojamming. Så dere radarfanatikere. Hvilke motmidler har radarene deres mot jamming? <{POST_SNAPBACK}> Hvordan kan du si at de er geo stasjonære? Så vidt jeg har lagt merke til så flytter de seg over himmelen Ref. display på GPS som hviser hvor satelittene er. Da ville alle ha vært plassert rett utenfor Ekvator i en banehøyde på ca 36000 km. Men mener at de ca 26 GPS satelittene som til enhver tid er operative flyr i ca 670 km høyde og i flere forskjellige baner. Og gps satelitene sender i et frekvens bånd på godt over 1GHz så disse signalene går i rette linjer, for å jamme disse må en nok bruke fly basert sender som enten er skikkelig kraftig, eller befinner seg mellom deg og satelliten. Og at de må råke frekvensen de skal jamme rimelig bra. Så du vil nok se utslag på mottat signalstyrke hvis de jammer. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.