Jump to content

GPSen ustabil i midtnorge fra 21/2 til 9/3

ok67

Recommended Posts

Man leser stadig om folk som opplever problemer med GPS'en mens andre har aldri opplevd det. Jeg tilhører samme kategori som Lars her. Har brukt GPS i årevis men aldri opplevd problemer med noen av de tre (alle Garmin) mottagerne jeg har brukt opp gjennom årene.

Jeg opplevde imidlertid noe merkelig for en del år siden. Jeg holdt et GPS kurs, og vi var 5 - 6 personer ombord i samme båt midt i oslofjorden for å praktisere. Blikkstille og sol. Tøffet avgårde i 4 - 5 knop. Alle kursdeltagerne satt med hver sin håndholdte GPS - enten Garmin eller Magellan. Alle hadde god dekning.

Så gikk plutselig alarmen på den ene GPS'en. Manglende dekning. Deretter gikk den ene alarmen etter den andre, og til slutt var det bare min GPS som fungerte. Alle GPS'ene tok seg inn igjen etter en stund. men jeg fikk et skikkelig forklaringsporblem her.

Hva i all verden var det som foregikk :confused:

Jeg er som Lars H og Lasse, aldri hatt noe problemer med signalene.

Jeg har også deltatt med min private GPS'er og kartplotter sammen med Forsvaret mens de testet ut disse "jamme" signalene. Selv da merket vi ikke noe negativt. Her var vi flere personer med de kjente merkene som er på markedet i dag.

Nå under Battle Griffin øvelsen har Forsvaret varslet det sivile samfunn at de kommer til å teste ut jammeutstyr, dette betyr ikke at alle GPS'ene i området blir svarte. :lol:

Det kan bety at du vil "kanskje" merke noe til forandringer på ditt signal.

Husk at samfunnet i dag er blitt avhengig av GPS systemet og Forsvaret kan ikke bare stoppe disse signalene.

Til dere som trur dere merker noe signaltap eller noe annen form for jamming av GPS signalene under forestående øvelse, dersom dere merker noe til signalforstyrrelser så trur jeg det er mest innbilling.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Så gikk plutselig alarmen på den ene GPS'en. Manglende dekning. Deretter gikk den ene alarmen etter den andre, og til slutt var det bare min GPS som fungerte. Alle GPS'ene tok seg inn igjen etter en stund. men jeg fikk et skikkelig forklaringsporblem her. Hva i all verden var det som foregikk  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det kan du si, i etterhånd er det ikke lett å svare. Hadde du hatt dato og eksakt klokkesett for når det skjedde, kunne en i hvert fall gått inn på hvordan plasseringen av de synlige satellittene var. Som tidligere nevnt, kan masken for hvilke satellitter som skal brukes til kalkulasjon av posisjon være satt forskjellig fra produsent til produsent. Er kravet om høyde over horisonten og signal/støyforhold satt for strengt, kan da de mottakerne nekte å gi en posisjon. Men du husker vel ikke om noen sjekket opp på GPS-displayet om hvor satellittene var plassert på "himmelen", eller hva søylene for S/N forholdet sa.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja det kan du si, i etterhånd er det ikke lett å svare. Hadde du hatt dato og eksakt klokkesett for når det skjedde, kunne en i hvert fall gått inn på hvordan plasseringen av de synlige satellittene var. Som tidligere nevnt, kan masken for hvilke satellitter som skal brukes til kalkulasjon av posisjon være satt forskjellig fra produsent til produsent. Er kravet om høyde over horisonten og signal/støyforhold satt for strengt, kan da de mottakerne nekte å gi en posisjon. Men du husker vel ikke om noen sjekket opp på GPS-displayet om hvor satellittene var plassert på "himmelen", eller hva søylene for S/N forholdet sa.

Lars H.

Nei jeg hadde mer enn nok med å roe forvirrede kursdeltagere :lol: Alle satt jo dypt konsentrert foran skjermene sine for å følge med, så det kom som litt av et sjokk :smiley:

Hadde alle mistet signalet kan jeg forstå det, men hvorfor alle bortsett fra min?

Hadde selv en Garmin 12xl, og en som mistet signalet var en Garmin 48. De er jo så godt som like bortsett fra at G48 her bedre antenne.

Hadde alle mistet signalet kan jeg forstå det, men hvorfor alle bortsett fra min?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror nok ikke vi kommer lenger her Lasse, men la meg ta en vill gjetting. Du satt foran de andre, altså med din front mot deres front. Satellittene klumpet seg etter hvert mot horisonten (slikt kan skje) foran deg. Dermed klarte din GPS å få inn signalene. Men de andre, som satt ivrig bøyd over GPS'ene sine skygget for de lave satellittene med sine kropper, mistet etter hvert signal, de feiteste først!. Et vill gjetting, fler forslag har jeg ikke. Men dette scenarioet er faktisk helt mulig!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tror nok ikke vi kommer lenger her Lasse, men la meg ta en vill gjetting. Du satt foran de andre, altså med din front mot deres front. Satellittene klumpet seg etter hvert mot horisonten (slikt kan skje) foran deg. Dermed klarte din GPS å få inn signalene. Men de andre, som satt ivrig bøyd over GPS'ene sine skygget for de lave satellittene med sine kropper, mistet etter hvert signal, de feiteste først!. Et vill gjetting, fler forslag har jeg ikke. Men dette scenarioet er faktisk helt mulig!

Lars H.

Ne, jeg forventer ikke at du skal løse denne gåten. Lars men jeg har tenkt på det samme. Dette var ombord i 36 fots seilbåt, og gutta satt pent ved siden av hverandre på cockpit benkene etter det jeg husker. Jeg satt på kanten med bena på cokpitbenken for å ha oversikt i og med at jeg var kurslederen. Satt dermed litt høyere og friere enn de andre, og ikke bøyd over GPS'en, men jeg mener å huske at min GPS lå på benken ved bena mine da dette intraff.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...