Jump to content

Sabb 10hk - Hjelp til montering av dynamo

Walter_S

Recommended Posts

Hei!

Min kjære nabo har en teinebåt med en Sabb 8-10 montert. Siden jeg engang hadde omtrent tilsvarende motor er jeg nå blitt hans faste "spesialist".

Uffda...

Da jeg skulle skifte dynamo på motoren, og gikk raskt over det elektriske, fikk jeg ikke koblingsskjemaet til å stemme med bryteren i det hele tatt. Den ser slik ut:

startbryter_0804.jpg

Er det noen her på forumet som vet hvordan de forskjellige ledningene skal kobles på denne bryteren?

Den har to "hakk" før startmotoren slår inn, og er merket 50988.

Mvh

Rolf

Nå har jeg funnet løsningen på bryteren.

I tilfelle andre har interesse av det, skal den kobles på følgende måte:

B+30: + på batteri/startmotor - 4-6kv ledning

15: ladelampe

50: + fra laderelé - 1 1/2kv

I tillegg kommer D+ fra dynamo som skal rett på ladelampen,

og B+ fra dynamo til startmotor, 6kv ledning,

og til slutt skal dynamoens jording forbindes direkte til batteriets -pol med nok en 6kv ledning.

Mvh

RE

• 7 år senere...

Ett lite spørsmål på dette gamle emnet. Holder på med å montere en dynamo og

skjønner ikke hvorfor jeg må ha en bryter på ledningen til ladelampa.

Hadde tenkt å la det gå en ledning mellom D+ og + på hovedstrøm med ei lita lampe på midten.

Vil ikke det holde ?

Jøss!! Her må kunnskapen oppdaterast, Lazyjack.

Det er rotoren i ein vekselstrømsgenerator som skal ha magnetisering, og produserer vekselstrøm i statoren. Denne vekselstrømmen blir likeretta i diodane, og kan so lada batteriet. Dei gamle likestrømsmaskinene magnetiserte statoren, dei produserte vekselstrøm i ankeret, og denne blei likeretta i kommutatoren og tatt ut gjennom børster. Eit par store fordeler med vekselstrømsmaskiner er at rotoren er vikla på ein annen måte, noko som gjer at den kan gå på mykje høgare turtal, og at strømmen blir tatt ut uten børster, som gjer at der kan takast ut mykje meir strøm uten å få problem.

Magne

Forresten, om eg skal sei noko om "ei lita LED-lampe".

Hensikten med ladelyset er at det skal trekkja noko strøm - nok til at dynamoen får lading i gang. Når so dynamoen produserer sopass med spenning at den kjem seg over spenningsfallet i diodane, so drar den B+ opp i spennong sopass at batteriet får lading, samtidig drar den D+ opp i spenning, som gir strøm til regulatoren og magnetisering.Lyspæra må då vera sopass raus med strøm at dynamoen kjem seg over denne kneika i oppstarten, so her er LED ubrukelig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...