Hjortefot Svart 8.April.2007 Link til dette innlegget Svart 8.April.2007 Hei! Min kjære nabo har en teinebåt med en Sabb 8-10 montert. Siden jeg engang hadde omtrent tilsvarende motor er jeg nå blitt hans faste "spesialist". Uffda... Da jeg skulle skifte dynamo på motoren, og gikk raskt over det elektriske, fikk jeg ikke koblingsskjemaet til å stemme med bryteren i det hele tatt. Den ser slik ut: Er det noen her på forumet som vet hvordan de forskjellige ledningene skal kobles på denne bryteren? Den har to "hakk" før startmotoren slår inn, og er merket 50988. Mvh Rolf Sitér dette innlegget Link to post
Hjortefot Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 Nå har jeg funnet løsningen på bryteren. I tilfelle andre har interesse av det, skal den kobles på følgende måte: B+30: + på batteri/startmotor - 4-6kv ledning 15: ladelampe 50: + fra laderelé - 1 1/2kv I tillegg kommer D+ fra dynamo som skal rett på ladelampen, og B+ fra dynamo til startmotor, 6kv ledning, og til slutt skal dynamoens jording forbindes direkte til batteriets -pol med nok en 6kv ledning. Mvh RE Sitér dette innlegget Link to post
Draugen1 Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Ett lite spørsmål på dette gamle emnet. Holder på med å montere en dynamo og skjønner ikke hvorfor jeg må ha en bryter på ledningen til ladelampa. Hadde tenkt å la det gå en ledning mellom D+ og + på hovedstrøm med ei lita lampe på midten. Vil ikke det holde ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Dette er for magnetisering og den vil dra strøm når motoren står om du ikke bryter den. Denne går vanligvis vis tenningslåsen. Sitér dette innlegget Link to post
Draugen1 Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Ok det er bare ei lita led lampe som trekker lite strøm og jeg skrur av hovedstrømmen når båten ikke brukes. Dropper bryter til jeg får starter igang og kan la tenninga være bryter. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Tror ikke det funker med led-lampe da den skal stå i serie med statorviklingene, du vil nok ikke få noe magnetisering og dermed ingen lading. Du trenger nok en lampe på 2-5W hvis ikke ting har endret seg siden jeg drev med slike ting. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Regner med at "Lazyjack" ikke mener statorviklinger men rotorvikling. Skal der brukes LED så må der være en motstand i parallell med LED. En 5W lampe er å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Jeg mente vel egentlig det jeg skrev men da lærte jeg nå at det er rotorviklingene som må ha spenning for at generatoren skal lade.Statoren har vel permanentmagneter så det ligger vel noe der kanskje :rolleyes: Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Jøss!! Her må kunnskapen oppdaterast, Lazyjack. Det er rotoren i ein vekselstrømsgenerator som skal ha magnetisering, og produserer vekselstrøm i statoren. Denne vekselstrømmen blir likeretta i diodane, og kan so lada batteriet. Dei gamle likestrømsmaskinene magnetiserte statoren, dei produserte vekselstrøm i ankeret, og denne blei likeretta i kommutatoren og tatt ut gjennom børster. Eit par store fordeler med vekselstrømsmaskiner er at rotoren er vikla på ein annen måte, noko som gjer at den kan gå på mykje høgare turtal, og at strømmen blir tatt ut uten børster, som gjer at der kan takast ut mykje meir strøm uten å få problem. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Forresten, om eg skal sei noko om "ei lita LED-lampe". Hensikten med ladelyset er at det skal trekkja noko strøm - nok til at dynamoen får lading i gang. Når so dynamoen produserer sopass med spenning at den kjem seg over spenningsfallet i diodane, so drar den B+ opp i spennong sopass at batteriet får lading, samtidig drar den D+ opp i spenning, som gir strøm til regulatoren og magnetisering.Lyspæra må då vera sopass raus med strøm at dynamoen kjem seg over denne kneika i oppstarten, so her er LED ubrukelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.