Hantoen Startet 1.Desember.2012 Del på Facebook Startet 1.Desember.2012 Min 86mod yanmar 77 hk ryker en del i starten, noe som avtar ved belastning og varm motor. Tiltar til en viss grad ved tomgangskjøring i fri. Motoren brukte ikke merkbart med olje ila sesongens 80t. Tot timer 1590. Leste et sted om en som hadde byttet en fjær i dieselpumpen med hell. En annen mulighet kan være at dyrene må sjekkes? Er det noen her som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 23.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 Det må da være noen her som har god greie på marine diesel.? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.Desember.2012 Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 De fleste er vel opptatt med andre ting i disse juletider? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 23.Desember.2012 Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 Min 4Jh-te fra 1985 røyk også, da den ikke glødes. Motoren ryker normalt til den er driftsvarm, min tok det tid med når det var kaldt i vannet. 1) Det er normalt at det ryker litt av en gammel dieselmotor. 2) Bytt til en god marineolje, på motoren(lavrykende, biltema har denne i 15W) 3) Bruk dieseltilsetning 4) Er du usikker på dielseldyr- rengjør tanken(masse tråder om dette) 5) Ikke tukle med motoren uten at du vet hva du gjør. De fleste skrur disse motorene i stykker 6) Motoren skal kjøres "hardt" noen minutter i timen hvis du går mye på tomgang for å blåse ut turbo. 7) Les brukermanualen, her er det mange fine tips. God Jul Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.Desember.2012 Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 Hvoldan er vedlokeholdsloggen på dyser og ventiler? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Desember.2012 Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 Er det feil som har kommet plutselig eller gradvis over tid? Er det sånn alltid eller mer synlig når det er kaldt og rått? Du skriver ikke noe om fargen på røyken. Det er av betydning for feilsøking. Under har jeg lagt inn et utdrag fra en generell håndbok om feilsøking på diseselmotorer som jeg har. Denne beskriver en del feilmuligheter ved å se på eksosfarge. Lista er langtfra komplett, men den viser de mest vanlige og opplagte feilene. Mine første taker går mot for lav temperatur på motor når den går ubelastet - feil på termostat. Eller feil ventilklaring. Ellers er ofte feil på dyser årsak til driftsforstyrrelser. Hvit eller gråhvit røyk: Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor. Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent. Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser. Sort eller mørk grå røyk: Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug (luftfilter) blokkert. Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse. Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent. Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig. Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon. Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse. Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring. Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo. For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak. Blå eller gråblå røyk: Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer. Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere. Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende. Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og turtall: Oljelekkasje i turbo. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hantoen Svart 23.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 Hvoldan er vedlokeholdsloggen på dyser og ventiler?. Takk for tilbakemeldinger!, Har en del kvitteringer på motor bla ny turbo og eksosbend, men ikke noe på dyser, dieselsystemet forøvrig. Har vært eier av båten bare en sesong.... Kanskje lurt og la en mekaniker ta en gjennomgang på dyser, ventiler og dieselpumpe? Hvor stor utgift er dette tro? Ellers tar jeg rens på tank og tilførsel selv til våren. Vet at det er på tide, fikk fusk på motor etter en tur i sjø. Grovfilter var fullt av sort grøt.... Motoren er eller strøken uten lekkasje og skiver nydelig, lettstartet. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 23.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 Er det feil som har kommet plutselig eller gradvis over tid?Er det sånn alltid eller mer synlig når det er kaldt og rått? Du skriver ikke noe om fargen på røyken. Det er av betydning for feilsøking. Under har jeg lagt inn et utdrag fra en generell håndbok om feilsøking på diseselmotorer som jeg har. Denne beskriver en del feilmuligheter ved å se på eksosfarge. Lista er langtfra komplett, men den viser de mest vanlige og opplagte feilene. Mine første taker går mot for lav temperatur på motor når den går ubelastet - feil på termostat. Eller feil ventilklaring. Ellers er ofte feil på dyser årsak til driftsforstyrrelser. Blå eller gråblå røyk: [*]Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer. Dette ligner litt, min motor har gråblå røyk. Men dette avtar som sagt under belastning og tiltar igjen etter en stund på tomgang...men burde jeg ikke hatt et merkbart oljeforbruk? Etter 80t har jeg fremdeles ca samme oljenivå. Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 23.Desember.2012 Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 Lurer litt på noe ved enkelte inlegg her. Hva er lavrykende motorolje ????? Spec. ønskes. Hva slag dieseltilsett ?????? Biltema ???? Perkins kaldstart ?????? Røyk v. feil ventilklaring ???? For stor eller lite klaring ????? Ren diesel er et "must". Riktige dyser, selvfølgelig !! Oljedeflektorer er ikke av de beste på disse motorene. De blir for harde etter en tid, særlig på motorer som blir brukt lite. Så var det turbo da, er denne rett og slett "treg", sett det også, vet dette høres rart ut men........... Har også sett det på flere, bl.a. Mercruiser. Årsak kan være feil olje, lite bruk. Når jeg "åpner" disse motorene ser jeg nesten bestandig litt slitekant i sylinder, blanke/glaserte sylindere. Dette er en dårlig kombinaslon med stempelfjærer som også har fått litt klaring i ringsporene. Har også sett noe deformasjon av stemper, (urunde) Bruk aldrig olje av type "long-life", noen gjør det, det påstås jo at denne er "bedere", tull. Olje i en motor har for det meste tre oppgaver, den skal smøre, rense og kjøle. Den såkallte long-life har for lite "rense-efekt" i motorer som brukes lite. Men for all del, jeg har ikk sett motoren, da blir dette kun en generell betraktning. Noe blir da ren gjette-konkuranse, sorry. Men alt jeg sier kan defineres mye mer konkret, men det blir mange mange sider. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 23.Desember.2012 Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 Vi hadde en slik i 20 år, den røyk alltid så mitt råd er å ikke bruke mye energi på dette! Motorene er slik, "yanmar-røyk" var det en som kalte det en gang...:) knallmotor... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
nestor Svart 23.Desember.2012 Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 Bjoris, og andre...... Dette er til en viss grad riktig, motoren surrer å går, men det er kun å akseptete røyken. Etter mine mer en 30 års erfaring synes jeg det er for dyrt å få dette reparert. Men sjekk turboen, er den "slarkete", denne motoren tåler ikke fragmenter derfra og inn i innsuget, sånn som en gammel Perkins. Men hold dere til dette jeg sa om olje, diesel og dyser osv. Har levert mange dieselmotorer, men anbefaler aldrig en slik motor med turbo til mye bruk for dorging. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Desember.2012 Del på Facebook Svart 23.Desember.2012 Perkins kaldstart ?????? Perkins kaldstart kaldes også termo-start. Sikkert også andre motorprodusenter som har denne. Håndboken min er utgitt av perkins. Denne er montert i motorens luftinntak. Består av en glødespiral som det slippes dieselolje inn på slik at denne tar fyr. Fungerer som en oljebrenner med åpen flamme som varmer luften ved start i kaldt vær. Erstatter glødepluggene som er normale i dag. Av og til lukker ikke ventilen i denne og motoren blir tilført diesel gjennom luftinntak med svart røyk som resultat. Dette finnes ikke på Yanmar'n til trådstarter. Her start av gammel Perkins med termostart, starteren legges inn på ca 22 sekunder. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
lgboat Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Hva er en "slarkete"turbo? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.