iwegge Startet 1.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2012 Hei! Jeg og brødrene mine jobber med å planlegge en tur til Bjørnøya neste vår. Vi har prøvd å få kontakt med Kystvakten en god stund nå, men ikke kommet noe videre. Derfor hører vi rundt om det er noen som har noe erfaring/tips angående å seile opp dit i mars, og om det er noen som kunne tenke seg å hjelpe oss med dette. Prosjektet er en slags oppfølger til et tidligere prosjekt jeg gjorde forrige år (http://www.tv2.no/gmn/nordforsola/ / www.facebook.com/nordforsola / ). Turen skal dokumenteres gjennom en dokumentarfilm rettet mot tv og filmfestivaler. Vi skal være på øya i 2-3 måneder og trenger noen til å seile oss og utstyr opp og hente oss en gang i slutten av mai. Kanskje er det noen andre tips til hvordan man kan komme seg dit? Det går noen fraktskip forbi, men usikker på hvordan det skulle arrangeres. Ta kontakt hvis det høres interessant ut, så kan vi sende en mer detaljert prosjektbeskrivelse! Med vennlig hilsen Weggebrødrene Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 1.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 Å komme opp med kystvakta er i utgangspungtet ikke noe problem. Den ruten blir gått flere ganger i måneden! Men jeg vil tro at dere trenger tilatelse for å oppholde dere der så lenge. Bjørnøya er en del av Svalbard lovmessig så sysselmannen er riktig vei å ta kontakt. Viktig også å huske at øya har masse miljø/fredningsbestemelser. Hvis Kystvakten kun får en henvendelse "kan dere frakte oss til Bjørnøya" så får man en litt lunken motagelse. Gjøres dette gjennom riktige kanaler skulle det ikke være noen problemer. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
iwegge Svart 1.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2012 Takk for svar! Vi er i kontakt med sysselmannen, problemet med Kystvakten er at vi rett og slett ikke får svar av dem. Skal prøve på nytt på mandag... Mye papirarbeid som må til for en slik tur, men det ser ut som det ordner seg! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Hvorfor mars? Er vel fortsatt mye isbjørn på Bjørnøya da. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Sjekk tråden "Langturseilere" på FB og portalen "Sorgenfri" på nett. Her er mange erfarne folk å finne. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Hei Eg har segla til Bjørnøya, men det var i juli. Eg trur det kan bli vanskeleg å få ein fritidsbåt til å segla dykk dit på den årstida. Henting i mai bør kanskje vera mogeleg? Høyr med Charles Wara, www.gox.no Han driv charter med skituristar i Nordnoreg. Det er òg ein tyskar i Bodø. Han har ein båt som heiter Kvitebjørn, og har segla til Svalbard mange gonger. Om han tek denne typen oppdrag veit eg ikkje. Sist men ikkje minst rår eg til å høyra med fiskebåtar. Eg er litt nyfiken på kva de skal, på Bjørnøya, så lenge på den tida av året. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Frode Bjøru på Jøa har også en charterbåt (ca 70 fot), jeg vet ikke om han tar slike oppdrag med det er sikkert bare å ta kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Er nok mye som skal klaffe om man skal satse på transport som ikke arrangeres selv. Er ikke så sikker på at Kystvakten ønsker å befrakte eventyrere etc. til ulike reisemål. Havfiskeflåten arbeider i stort omfang i området men det går helt på tilfeldigheter og fiskets gang. Bl.a. Aker Seafoods har mange fartøyer som opererer i området når fiskeriene tilsier det. Har selv gått ombord i Kystvakten i Tromsø for å være med nordover i havet og påmønstre en tråler ved Bjørnøya men rederiet hadde et godt samarbeid med Kystvakta og arrangeringen gikk uproblematisk. Ble hentet med MOB i Tromsøysundet da KV Nordkapp passerte og satt over med MOB-båt til tråleren i le av Bjørnøya. Tok et par døgn da man måtte få unna noen fartøysinspeksjoner i forkant. Forøvrig en flott tur med et fantastisk gjestfritt mannskap. Men som sagt, dette var yrkesformål og en gest av Kystvakten. Du må iallefall sørge for å få alt det formelle ordnet med sysselmannen etc. før du kan rette noen forespørsel rundt skyss. Er nok mye enklere om du venter til sommertrafikken mot Svalbard tar seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
iwegge Svart 16.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Takk for flere svar! Kystvakten sa nettopp nei til å ta opp eventyrlystne haikere, så nå er vi i gang med nye muligheter. Det går noen fraktebåter opp og ned, og vi prøver å få kontakt med fiskebåter. Mer info om turen finner dere her: http://bjornoyawegge.posterous.com Vi har bestemt oss for å komme oss til Bjørnøya, og har kommet såpass langt med sponsorer og planlegging, så dette skal gå på en eller annen måte! Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Går ut fra at dere er klar over at mars er en måned der man ikke er garantert å kunne lande en lettbåt der oppe. Dette er nok Kystvakta klar over. De risikerer å bli "innebrennende" med dere i lang tid, og for alt du vet må dere bli med ned igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.