Jump to content

Hvor fåes fendere i uvanlig stor størrelse?

Verrie

Recommended Posts

Har i dag fendere ca 1 meter i dia, skal ha større enn dette, kan også være i annen utforming enn kulefender.

Årsaken er ny båtplass et par hundre meter hjemmefra, longside på fjell. Ønsker noe solid noe, og som holder skuta utifra fjellveggen selv i sterk kuling/liten storm. Blåste rimelig friskt med sterk kuling for en ukes tid siden, mens jeg var bortreist i jobbsammenheng, gikk heldigvis bra da, men ønsker å sikre meg greit.

Fortrinnsvis her i Norge, og at de kan bestilles/sendes. Har ikke tid til å kjøre langt etter varene. (fortrinnsvis her i Norge grunnet reklamasjonsretten, har bestilt fra utland tidligere med dårlig resultat.)

Det kan nok lønne seg å se litt nærmere på kvaliteten enn reklamasjonsretten. Er nok denne som har vært i feil kvalitet. Du kan se Yokohamas utvalg her: http://www.blueoceantackle.com/FENDER%20PRODUCT%20LITERATURE.pdf De finnes i størrelser ned til 0,5x1,0 meter.

Har du hørt om Sjuve kanskje har noe inne; han er jo i nabolaget ditt?

Du finner ham også på Facebook.

Skal du ha noe enda større må du trolig søke på 'Yokohamafender' på nettet og basere deg på offshoreleverandørene.....

Jeg har undersøkt også der Poseidon, men trodde ikke han hadde noe slikt liggende. Yokohama skal jeg sjekke ut, takker.

Om du ikke får tak i rett størrelse , kan du evt. knyte flere av avbildet i sammen rundt 1 i midten. Da kan du nå rett Ø størrelse og mer sikkerhet ved punktering da flere er "aktive" om noen punkterer ...

Er nok ikke holdbart nok. Har i dag som sagt kulefendere på omlag 1 meter, men ønsker bedre. Veier litt den båten min, og ikke minst vindfang så det holder... Stort sett ligger jeg beskyttet for absolutt alt av vind, med unntak av østavinden. Og er der storm/sterk kuling om vinteren, er der gjerne østavind.

Et par Yokohamafendere hadde jo vært suverent, men de er neppe billige. Hva med en mengde gamle lastebil- eller traktordekk tredd innpå en tømmerstokk, slik at de står vinkelrett ut fra fjellsiden? Så kan du bruke vanlige fendere mot disse igjen eventuelt. Har sett dette brukt flere steder, og det er jo en både rimelig og bunnsolid løsning...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg vet ikke om jeg skjønner helt hva du skal. Hvorfor kan du ikke bruke vanlige kulefendere av voksen størrelse? er det veldig vinklet skrogside du har? Hvilken båt er det og er berget veldig ujevn? Da jeg var I Marinen på MTB la vi ofte til langs berg i forbindelse med kamuflering, selv om dette ikke var permanent da.. vi brukte store kulefendere samt de vanlige pølsefenderne som var kansje 1,20x50-60cm.. husker ikke nøyaktig.. dette funka veldig bra på 160 tonn 36m lang. Skrogsidene var ganske rette da fra styrhus og bakover.

Hvorfor bruker du ikke mange store kulefendere og anker som har trekk ut fra berget?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hvis leia ikke er altfor grunn kan moringene legges med daumannen rett utenfor skutesiden din, og tauene trekkes opp på innsiden av båten og festes på pullerene på innsiden.

Tauene vil da på det grunneste være endel dypere enn din båt.

Hvis det er svært grunt kan du bruke kjetting slik at du er sikker på at ingen kommer ned i moringstauene, og heller sette tau de innerste meterene.

Når du går ut henger du enden av tauet på berget og ingenting stikker opp av bunnen.

Krever selvfølgelig endel pulstring av tauverket ettersom det blir liggende under kjølen.

Mons

• 3 uker senere...

Er vel bare og ta kontakt med de bedriftene som er litt mer yrkesrettet, feks skagerak trål, frøya havbruksservice, de har helt sikkert vist du tar kontakt.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...