ronjahund Startet 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Desember.2012 Hei har et problem,blir mye kondens på vinduer i båten,bor der hele året,virker som om det blir litt bedre når ikke gardinene er foran? Trodde det skulle være omvendt,har kabola fyr og mange radiatorer,værst er det i styrhuset der det er noe kaldere,noen som har no tips? Er det en løsning og kjøpe en munther avfukter,vil det løse problemet tro?Båten er bygget i aluminium og isolert,men rundt de enkle vinduene er det bare en aluplate og det er jo der problemet ligger Sitér dette innlegget Link to post
Havdur 2 Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Kjøp luftavfukter, bruker de i båten og er aldri dugg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Med enkle vinduer og stor temperaturforskjell ute og inne er fukt nesten uunngåelig. Avfukter vil hjelpe en del, men det som hjelper mest er å isolere vinsduene vinterstid. Et enkelt tips er å tape fast bobleplast innvendig, pass på å få tapen helt tett. Du mister jo utsikten, men slipper dryppende vanndråper. Kombiner gjerne med avfukter, tørrere luft gir mindre kondens. Siden du bor i båten og derfor har den oppvarmet hele tiden, vil en rimelig avfukter fra f.eks Clas Ohlson også gjøre jobben. En slik koster bare tiendedelen av prisen på en Munther, og gir likevel grei effekt så lenge det ikke er for kaldt inne. Dvs over fem pluss, så virker den helt OK. Har en slik hjemme i kjelleren, og der trekker den ut mye fuktighet året rundt;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RSL Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Det bed bobleplast funker, men jeg har satt det på ute og ikke i båten... hmm.... funker greit der jeg har montert det, men et par vinduer er uten, da jeg ikke har funnet noen måte som fester bobleplasten uten at jeg må bruke første halvdel av sommeren til å fjerne limrester, samtidig som bobleplasten skal tåle vindstyrker på kuling. Det med at det er på vinduer med gardiner som dugger, kan jeg bekrefte. Det er som Index sier pga temperaturforskjellen ute og inne pluss manglende luftsirkulasjon. Jeg har ikke avfukter og regner ikke med å kjøpe det heller. Med varme på i båten, er det kun ventilasjon som skal til. Med vifter i stedet for eller i tillegg til panel/konvektor-ovner, så er det så tørt her atte. Nå er det -10 ute og da er det minimal fuktighet i luften. Akkurat nå har jeg 24% RF og det er etter min mening i tørreste laget.Selv med 24% RF, er det dugg på de vinduene hvor jeg har trukket for gardinene. Nå er det straks Julagrantenning i Havna, så jeg må svinge meg... sjallabais. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Free Lillehammer Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Kjenner ikke alle avfuktere, men vet ikkeh hvor mange av dem som når luftfuktigheten er under 30%. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Ett "kjerringråd"er å vaske vinduene med barberskum. Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Ja eller rett og slett kjøpe "antidugg" på spray eller en ferdig antidugg klut. Vi som kjørte WW på 70-tallet vet alt om det der Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 2.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Ok takker og bukker for tips Har fyrt som f.. Og da blir problemet noe redusert,samt sjokklufta et par ganger,hmm får vel kanskje prøve og plaste for vinduene,har ikke så veldig lyst,har maaange vinduer og liker jo utsikten :) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Fysikken tilsier at det vil være mest riktig å isolere på utsiden av glasset. Her gjelder samme regel som isolering av husvegger: diffusjonstett på innsiden (=glasset) og diffusjonsåpent på utsiden av isolasjonen. Snakket nettop med en mann i havna som la på isolasjon utnenpå vinduene. Han sa det virket veldig bra. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Eureka Svart 2.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2012 Vi har diskutert avfukteren som heter Meaco DD8L her en del tidligere i høst. Samtilige er tilfredse. Koster under 3000 kroner og jobber automatisk. Den har ioniserende filter slik at den tar knekken på bakterier og lukt. Denne funker kun ned til ca 1 grad, og siden du bor i båten er dette tilstrekkelig. DD8L sender varmluften som produseres ut i rommet sammen med den tørre luften. I høst, når det begynte å bli skikkelig rått og kaldt, kjøpte jeg denne avfukteren. Siden da har det vært null kondens på vinduene og ellers på alle overflater. Jeg vil ihvertfall anbefale avfukter. Søk den opp her på forumet og les kommentarene om du vil. Med tørrere luft vil du nok oppleve at du ikke trenger å fyre så hardt for å oppnå en behagelig temperatur. -dette var nå min mening om saken. :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Har du en aircondition så kan du alltids bruke den, normalt sett dobbelt ytelse av en normal luftavfukter i liter per time. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Rene vinduer dugger minst. Zalo er ganske effektivt også. sikkert like bra som lurium til 5 ganger prisen Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mariell Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 (redigert) Har bobleplast tapet til beskyttelses preseningen (eller hva de nå heter) på de fleste vindusflater i den kaldeste perioden. Både for å forhindre kondens på vinduene ,men også som isolasjon. Blir betraktlig lunere inne. Blir selvfølgelig mindre utsyn. men også mindre innsyn noe som jeg syns er greit nå som det er mørkt nesten hele døgnet uansett. Er en stor begivenhet og vårfest når det fjernes rett før Påske. Legger også bobleplast utenpå de små skrogvinduene. Syrefaste vinduskarmer er en kjempe kuldebro og kondensprodusent. Hvis du ikke vil legge bobleplast over hele vinduet. Prøv å dekke til Aluplatene å se om det hjelper. Taper fast med klar byggtape, innbiller meg at limet fra den tapen er betraktleig enklere å fjerne enn Ducttape limrester. Fjerner limrestene med 3M Citrusrens Bruker også avfukter når jeg bor ombord. Tidligere en rimelig en fra Netthandel.no. nå en Meaco DD8L. Kondens 0 problem Redigert 3.Desember.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Popeye83 Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Hei, jeg bor i båten og bruker bobleplast utvendig på vinduer og vindusramme hver vinter. Har prøvd med ducktape og gjennomsiktig tape og begge deler er forferdelig å fjerne etter en vinter. I fjor vinter prøvde jeg en blå utendørs maskeringstape av merke "Tesa" som jeg kjøpte på clas ohlson. Den var lett å fjerne etter fem måneder, så den bruker jeg i vinter og. Sitér dette innlegget Link to post
soc Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 virker som om det blir litt bedre når ikke gardinene er foran? Trodde det skulle være omvendt Har ikke erfaring med gardiner og kondens i båt. Men i et hus, med vertikale vinduer, blir det mindre kondens uten gardiner. Gardinene hindre eventuell luftsirkulasjonen (lufting) som kunne transportert vekk fuktigheten. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 (redigert) Har montert solcelle-ventilator i styrehustaket! Selv nå i mørketiden og i minus 9 grader, finnes det ikke dugg eller frostrim på vinduene. Redigert 4.Desember.2012 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Har samme erfaring som sok, og har dermed endret rutinene. På sommer tid er gardinene trukket (aner at det reduserer falming av interiøret), på vintertid er gardinene trukket fra Sitér dette innlegget Laholm Link to post
NilsPils Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Grunnen til at det blir mer kondens med gardinene trukket for er nok sikkert riktig, og kan forklares med enkel fysikk. Gardinene gir litt effekt av varmeisolasjon mot rommet. Det betyr at innsiden av glasset blir kaldere og vanndampen i luften kondenserer lettere på glasset. Dersom isolasjonen ligge på utsiden av glasset blir det motsatt. Temperaturen på glassoverflaten stiger. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
zoltan Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 En luft diesel varmer som henter oppvarmings lufta fra utsiden vil hjelpe, det er vestentlig forskjell om eg varmer med el. eller diesel, regner med kabolaen med radiatorer vil ha omtrent same effekt på fukt som el.varme. Når vi kjører diesel varmeren er det ikkje kondens på gjennomgånede alu.karmer med snø på utsiden engang. Vi har prøvd med avfukter når vi bruker el.varme da dieselvarmeren havarer til stadigheit... men det er ikkje i nærheten av effekten av diesel luftvarmer på kondens. Men som nevnt lenger oppe her, så hjelper det godt isolasjon på utsiden Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Godt å høre at noen har erfart at oppvarming om vinteren er mer effektivt enn avfukter. Kanskje stemmer naturlovene likevel? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mariell Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Godt å høre at noen har erfart at oppvarming om vinteren er mer effektivt enn avfukter. På vinteren brukes ikke avfukter. Bortsett fra i ett par dager etter at jeg flytter om bord igjen etter noen uker vekk. Er høst, vår og tildels på sommeren at avfukteren går. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Barbaria Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Har bodd i båten siden mai til nå og har klart meg helt fint uten avfukter. Så lenge man har tilgang på varme så har ikke jeg opplevt fukt. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
zoltan Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Det er vel ikkje varmen i seg sjølv som fordriver fuktigheit, men oppvarmet luft fra utsiden som blir tørket under oppvarming, varmer du opp luften som er inne i båten vil fuktigheita forbli i båten, og kondeserigen blir bare verre, det som skaper kondes er forskjelen mellom temp.inne og ut, prinsippet blir det same som til eit HB apperat, uten kjøling ingen sprit(kaldt ute), uten sats/alkoholdamp ingen sprit (luftfuktigheit) Sirkulasjon er heilt avgjerande, en diesel luftvarmer vil skape eit vist overtrykk i båten slik den tørre lufta vil bli fordelt ut mot alle rom og ventiler og resulatet er en knusktørr båt.og ingen kondens. Vi har vert skikkelig plaget av kondens når varmeren har vert ute av drift, det meste har vert prøvd uten spesielt godt resultat annet en med D.varmeren Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Tja, båten er jo ikke 100% tett i overbygg, og minst 1 luke står alltid på 3mm gløtt, uten at det er storm i båten av den grunn. Men som sagt, uten varme=fukt (sengetøy osv. gir fuktig følelse), med varme = 0 fukt (altså det føles tørt). Kan ikke si at jeg merker så stor forskjell på om det er dieselvarmer eller panelovn. Jeg inbiller meg at viften på ovnen gir et bedre inneklima siden jeg får litt mer sikulasjon. Vinduene som ikke blir trukket for med gardiner dugger foreløpig ikke ved -11. Det er derimot vanndråper på metallrammen rundt vindu. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
NilsPils Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 zoltan. Du er kanskje ekspert på hjemmebrent og alkoholdamp, men dine teorier om luftfuktighet og kondens i båten bør nok oppdateres en del. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.