Jump to content

Kondens på vinduene

ronjahund

Recommended Posts

Vi har bud i båten i nermere fem år nå, og eg skriver kun av egen og mine naboers erfaring, kondensering er det same om det er i en båt eller en annen plass, varm fuktig luft/gass mot kald flate=kondens. Å varme opp luft uten fukten i lufta har en plass å fordampe ut vil bli verende båten. Å fks.tilføre kald fuktig luft fra utsiden hjelper ikkje, dette har eg prøvd, det heller verre.

"Det er derimot vanndråper på metallrammen rundt vindu." det er nettopp dette som kalles kondens, tenker om du leter bak kledning/takplater etc. i båten vil du finne kondens på uisolerte flater av plast, alu å lignende materialer, innvendig innredning er varm å du vil ikkje merke kondens der.

Områder som er under utvending tak, overheng over vinduer og karmer, kondenserer ikkje.

I nabobåten, da han hadde trøbbel med sin D.varmer og varmet opp elektrisk, rima ned heile skroget innvendig utenfor kledning, skroget var kunsk tørt så lenge han fyrte dieselvarmeren, det var faktisk så ille at klær og sengeklær frøs fast i båten....Dette var en kald periode for et par år siden

Hoppsann! Har bodd i båt i fire år nå og har gjort meg opp noen erfaringer om varme og kondens om bord vinterstid.

Bodde de tre første vintrene i en 33 foter fra 1975. I to av vintrene fyrte jeg med dieselvarmer, og det var rimelig tørt om bord. En av vintrene var dieselvarmeren ute av drift, så jeg brukte elektrisistet i stedet. Da ble det betraktelig mer kondens om bord!

At det blir tørrere ved å tilføre uteluft er det ingen tvil om.

Nå har vi en nyere Beneteau, og fyrer også utelukkende med Eberspächer. Alle flater og rom som får luft er knusk tørre. Har ikke en dråpe kondens under dekk. De siste ukene har det vært en snittemperatur på -13 grader, og nå er det snø. Luftavfukter har jeg bare brukt den vinteren dieselvarmeren var ute av drift.

Et praktisk eksempel på at uteluft er bedre enn resirkulert inneluft:

Prøv å sette deg i bilen en vinterdag og trykk på knappen som resirkulerer luften i bilen gjennom varmeapparatet. Når bilvinduene er helt gjendugget kan du skru av knappen og hente luft utenfra. Se hva som skjer i løpet av et par minutter...

Jeg har en gammel Svensk Orustdame fra '87 og hun har menger av edeltre stort sett over alt.

Jeg har ikke luftfukter og med RF på kun 25% i båten nå, er jeg egentlig glad for at det ikke er tørrere ombord,

Nå vinterstid, burde jeg egentlig ha en befukter, men siden stekos er noe dritt i en liten bobåt, blir mye av maten kokt, slik at jeg klarer å få opp fuktigheten et par ganger i døgnet. Rekorden siden kulden satt inn, er 55% i en kort periode.

At det kondenserer på uisolerte vinduer hvor jeg har trukket for gardinene, betyr ikke at luften i båten er rå. Nå er alle vinduer med unntak av takluken tildekket med bobleplast, så det er ikke lengre noe tema.

Takluken bruker jeg til å få litt ekstra gjennomluft av og til når det blir for varmt i båten. (Jeg blir sløv og trøtt når det blir 26-28 grader inne og da trenger jeg luft)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Sett på en avfukter og de blir overasket over hva den semler opp av fukktighet. Bavaria intet unntak....

Man opplever stadig at noen tror at vannmengden man samler opp er bevis på at avfukter er effektiv og nødvendig. Effektiv, sikkert, men når avfukteren gir mye vann betyr det at man avfukter uteluften. Det er en svært begrenset mengde vann som inneluften til enhver tid kan inneholde. Men dersom man avfukter båten innvendig, senkes vanndamptrykket. Dette virker som vanndampvakuum og ny vanndamp strømmer inn i båten. Avfukter har lite for seg dersom man ikke holder båten ganske tett mot uteluften. Lufting og avfukter samtidig er selvmotsigende.

Når luften avkjøles til under doggpunktet avgir den vanndamp. Den har da 100% relativ luftfuktighet, men liten absolutt fuktighet. Det er den relative fuktigheten vi merker som "tørr" eller "fuktig" luft. Når uteluften strømmer inn i båten og blir oppvarmet beholder den sin lave absolutte fuktighet, mens den relative fuktigheten også synker når den blir oppvarmet. Dette er årsaken til at vi om vinteren får svært tørr inneluft i huset. Det samme vil gjelder i båten dersom en har relativt god lufting og tilfører varme. Derfor mener jeg at avfukter er helt unødvendig i båten på kalde vinterdager, dersom man ikke er interessert i å avfukte uteluften. En avfukter vil imidlertid også avgi varme, men jeg foretrekker da heller en liten varmeovn.

Jeg har forklart dette før, og fått mye pepper fra "avfukter- og fuktslukerfolket". Nå ser det imidlertid ut til at noen har erfaringer som bekrefter fysikkens lover også her, så jeg tar risken på å stikke hodet frem igjen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sett på en avfukter og de blir overasket over hva den semler opp av fukktighet. Bavaria intet unntak....

Kan ikke helt se hva jeg skal med den, jeg liker ikke å bruke penger på dingser som jeg ikke har behov for.

I dag var fuktigheten i Barbaria`n 37% ved 22 innegrader, og det er vel akseptabelt? Ute var det -10 ved båten, sikker enda kaldere på land brrr.

Enda en herlig morgen i båt!

Avfukter har lite for seg dersom man ikke holder båten ganske tett mot uteluften. Lufting og avfukter samtidig er selvmotsigende. [...] Derfor mener jeg at avfukter er helt unødvendig i båten på kalde vinterdager, dersom man ikke er interessert i å avfukte uteluften.

Avfukter er geniale saker, men rett bruk er vår og høst med noenlunde tett båt. Selv om det ikke er særlig kaldt i Stavanger om dagen klarer jeg vanskelig å få fuktigheten til å tippe over 50%, som oftest ligger den vesentlig lavere.

Et par måneders tid tilbake kunne jeg ikke bodd i båten uten avfukter, da var det såpass at jeg måtte passe på å få kjørt den nok i løpet av helgen (i ukedagene holdt det å ha den på når jeg var på jobb).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...