Jump to content

Pvc rør og Wallas varmer går det?

Philonica III

Recommended Posts

Hva med fleksible men likevel stive Spiro-rør, slike en bruker i huset til feks. avtrekk over komfyren? De er i metall og tåler i hvert fall varmen. Nå vet jeg ikke dimensjonene du trenger for Wallas'n, men de finnes i hvert fall i 50, 60, 75, 80 og 100mm. Dette får du hos Byggmakker og lignende steder.

spiro,290,400.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå har ikke jeg heller kjøpt rør med liten dim i byggvareforetning, med det finnes, i 3m lengder. Se her.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Samme hvilken dim det er på dem om de bare er for å beskytte den vanlige luftslangen inni. Tar man den største, har man kanskje til og med plass til isolasjon mellom ventilasjonsslangen og røret utenfor. Vanlig ventilatorrør til kjøkkenbruk, er jeg redd gir så stort varmetap at det ikke er ideelt.

Uansett, har jeg for lengst brukt min siste plastdetalj i nærheten av varmeren. Den Y'en med spjeld jeg så kreativt monterte rett etter varmeren for å kunne styre varmen ut i cocpit eller inn i båten, kostet meg 8 meter ny slange og isolasjon. Spjeldet smeltet og smeltet plast havnet 5 meter innover i systemet. Det stinket og forgiftet så mye at vi måtte skifte alt av slanger i båten for å bli kvitt lukten.

Det røyk plast ut av dysene og små sorte "fluer" føyk omkring oss på det værste. Dette var et spjeld som var innkjøpt av en marineforhandler og som er beregnet til formålet... men sikkert ikke så nær brenneren som jeg monterte den.. noe jeg ikke ble advart mot.

Hos meg er nå alle bend og Y'er i Aluminium og alt er isolert for å minske varmetapet.... Litt jobb selvfølgelig, men trygt og solid..... (egentlig litt dritt at varmeren har stoppet igjen,,, )

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

http://www.eksosanlegg.no/

Disse kan sikkert hjelpe deg med noe som du kan stå på og som ikke smelter.....

Det er vel og ta litt i, men skjønner dersom du har interesser i Wallas. Uanset skal jeg finne rør med minimum motstand som og tåler varmen, men det blir ikke fra wallas, webasto eller andre leverandører som leverer disse slangene..

Reidar

Bilens Eksosanlegg har ikke noe med Wallas å gjøre så vidt jeg vet...

Et eksosanlegg laget for bil må da tåle en trøkk samtidig som det ikke har mye motstand.

De bøyer rør akkurat slik du vil ha det og har mange dimensjoner. Med litt isolasjon utenfor blir det funksjonelt også.

Hva det vil koste, vil jeg ikke spekulere i.

Jeg jobber med Digitaltrykk og har overhode ingen interesser i noe som helst firma som driver med rør av noe som helst slag.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Men en båt er vel ikke inne i et hus? Så da får du komme frem med hva du har tenkt å bruke. Det kan jo til og med være noen som har erfaring med det produktet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...