Philonica III Startet 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2012 (redigert) Hei Har en Wallas 3000 varmer med forskjellige rør. Kan Pvc rør brukes, ser de er godkjent for 95 gr. Er vel i utløpet akkurat det kan være så varmt men der kan en bruke orginalt. Ser fram til et fast opplegg som ikke knekker eller ryker bare du kommer bort i det.? Reidar Redigert 3.Desember.2012 av Philonica (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Ville ikke brukt pvc, når pvc varmes opp så avgis klorforbindelser, vil tro det ikke er heldig. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Philonica III Svart 4.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Hei Hører det er noe som heter PP rør som har flammepunkt på 360gr. produseres av Wavin Norway. Skal sjekke nærmere. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 (redigert) Hva med fleksible men likevel stive Spiro-rør, slike en bruker i huset til feks. avtrekk over komfyren? De er i metall og tåler i hvert fall varmen. Nå vet jeg ikke dimensjonene du trenger for Wallas'n, men de finnes i hvert fall i 50, 60, 75, 80 og 100mm. Dette får du hos Byggmakker og lignende steder. Redigert 4.Desember.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bearded Beast Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 hmm har aldri sett noe mindre enn 100 mm høs byggvarekjedene Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 (redigert) Nå har ikke jeg heller kjøpt rør med liten dim i byggvareforetning, med det finnes, i 3m lengder. Se her. Redigert 4.Desember.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
RSL Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Samme hvilken dim det er på dem om de bare er for å beskytte den vanlige luftslangen inni. Tar man den største, har man kanskje til og med plass til isolasjon mellom ventilasjonsslangen og røret utenfor. Vanlig ventilatorrør til kjøkkenbruk, er jeg redd gir så stort varmetap at det ikke er ideelt. Uansett, har jeg for lengst brukt min siste plastdetalj i nærheten av varmeren. Den Y'en med spjeld jeg så kreativt monterte rett etter varmeren for å kunne styre varmen ut i cocpit eller inn i båten, kostet meg 8 meter ny slange og isolasjon. Spjeldet smeltet og smeltet plast havnet 5 meter innover i systemet. Det stinket og forgiftet så mye at vi måtte skifte alt av slanger i båten for å bli kvitt lukten. Det røyk plast ut av dysene og små sorte "fluer" føyk omkring oss på det værste. Dette var et spjeld som var innkjøpt av en marineforhandler og som er beregnet til formålet... men sikkert ikke så nær brenneren som jeg monterte den.. noe jeg ikke ble advart mot. Hos meg er nå alle bend og Y'er i Aluminium og alt er isolert for å minske varmetapet.... Litt jobb selvfølgelig, men trygt og solid..... (egentlig litt dritt at varmeren har stoppet igjen,,, ) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Philonica III Svart 4.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Ser ok ut disse. Men det jeg tenkte var og ikke få noe motstand gjennom rørene. Takk for tipset Lars. Akkurat 15 kalde i krokstadelva nå- hutre hutre reidar Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 http://www.eksosanlegg.no/ Disse kan sikkert hjelpe deg med noe som du kan stå på og som ikke smelter..... Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Philonica III Svart 4.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 http://www.eksosanlegg.no/ Disse kan sikkert hjelpe deg med noe som du kan stå på og som ikke smelter..... Det er vel og ta litt i, men skjønner dersom du har interesser i Wallas. Uanset skal jeg finne rør med minimum motstand som og tåler varmen, men det blir ikke fra wallas, webasto eller andre leverandører som leverer disse slangene.. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Bilens Eksosanlegg har ikke noe med Wallas å gjøre så vidt jeg vet... Et eksosanlegg laget for bil må da tåle en trøkk samtidig som det ikke har mye motstand. De bøyer rør akkurat slik du vil ha det og har mange dimensjoner. Med litt isolasjon utenfor blir det funksjonelt også. Hva det vil koste, vil jeg ikke spekulere i. Jeg jobber med Digitaltrykk og har overhode ingen interesser i noe som helst firma som driver med rør av noe som helst slag. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Christensen Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Har lagt merke til at det finnes utstyr beregnet for defrosteranlegg og utstyr for luftvarmere, viktig å velge riktig utstyr som tåler den varmen den utsettes for! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Philonica III Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Da har jeg finne rørene jeg vil prøve. Ikke pvc- er ikke lov innendørs. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Men en båt er vel ikke inne i et hus? Så da får du komme frem med hva du har tenkt å bruke. Det kan jo til og med være noen som har erfaring med det produktet! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Philonica III Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Så så, ikke så travelt nå Lars. Først skal jeg finne ut hvor mange grader lufta er når den forlater Wallassen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Jeg brukte tilsvarende rør som Lars H nevner. Fungerer utmerket på Eberspächer D4. Pakket dem inn i isolasjon. Kommer ut meget varm luft fra uttaket som er lengst vekk, kan vel være omlag fem meter fra varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Min lokale båtpusher gav meg to dyser og nokre bend av defrosterkvalitet når eg skulle bygge om litt på dieselvarmeruttak. Isje brra. Smelta. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
westbas 89 Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 (redigert) "Først skal jeg finne ut hvor mange grader lufta er når den forlater Wallassen." Målte på min Ardic når jeg hadde den ute, 120 grader ved utløpet, uten noen rør tilkoblet. Redigert 5.Desember.2012 av westbas 89 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.