jonsverre Startet 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2012 (redigert) Hei, har vært og prøveseilt en Bavaria 35 Match, og det var en veldig positiv opplevelse. Men jeg er litt bekymret for kjølinnfestingen. (Jeg er klar over at B38Match og 42Match hadde kjølproblemer som ble utbedret, B35Match har en mer solid løsning og har ikke hatt trøbbel med dårlige kjølfester) Men det var vann i bunn av båten, og i følge eieren kom det av at han nylig hadde vasket toalettet grundig og renset kloakkslangen for urinstein. Jeg tok med en vannprøve hjem, og den leder strøm på linje med saltvann. Men vannet er såpass møkkete at det kanskje kan være årsaken? Uansett så virket det som om det var en (svært) minimal delaminering i forkant av fremste kjølbolt, (se bilde, lillefingeren presser mot bunnen, det kommer bittelitt vann ut ved pekefingeren). Men dette er kanskje bare en litt dårlig innstøpt jordflette?? https://baatplassen.n...27/img_1938.jpg I tillegg så var det hvite tettestoffet rundt kjølboltene forholdsvis mykt, dvs. det var mulig å "smøre" det utover ved å presse fingeren mot det. Er dette vanlig? https://baatplassen.n...27/img_1945.jpg https://baatplassen.n...27/img_1946.jpg Jeg tviler egentlig på at det er et problem med kjølopplegget pådenne båten, det ser helt og ordentlig ut overalt med unntak av overnevnte småting, men vil jo gjerne være så sikker som mulig. Her er et større bilde av kjølboltene: https://baatplassen.n...27/img_1943.jpg Så ka dokk trur godtfolk? Redigert 3.Desember.2012 av jonsverre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 Hei Dette bør importør kunne svare på. Synes det er rart at dette kittet er så bløtt. Det skal det ikke være tror jeg. Er de andre boltene slik i kittet da? Har du sett båten på land Er den syrefaste plata der orginal? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 3.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2012 (redigert) Dette er en gøyal båt. Meget bra, stiv og seiler bra. 2 cabiner, Inget romskip. Når det gjelder bolter ville det i akterkant vært delamineringer ved grunnstøting. En venn gikk på med sin Bav 42match i nesten 8 knop. Ikke være enn at han vant seilmakeren den gangen. Eneste som skjedde var at kjølen ble slått skjev. Forøvrig byttet. 2 år etter NM mester ORCI med samme båt. Med andre ord slått resten av eliten med Bavaria. I mye vind er Bavaria en fryktet konkurrent. Det motsatte i liten vind. Mao en trygghet føler jeg. Når det gjelder tetningsmasse kan det være en kjemisk reaksjon. Uansett er nødt til å smake på vann i kjøl. Men er det fra Wc, så er ikke det aktuelt. Blir det kjøp få det med i kontrakt at det skal værefra Wc. Noe annet og selger må betale. Redigert 3.Desember.2012 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
alidal Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Syns boltene ser tynne ut? I alle fall i forhold til fingeren....... Mine kjølbolter på Hanse 400 er 42 mm! (bortsett fra 1) Mulig der er flere bolter på Bav. 35 ? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Det ville vel vært en billig forsikring for deg og kontakte Lunde båt (importøren) i Leangbukta og bedt dem om råd. Finnes vel ikke noe værre enn og tro at det er i orden, kjøpe båten, og så finne ut at noe er galt. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Ask Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Hei Og kva skal Lunde Båt sei? At trådstartar ikkje bør kjøpa Bav. pga. dårleg kvalitet? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Hei Og kva skal Lunde Båt sei? At trådstartar ikkje bør kjøpa Bav. pga. dårleg kvalitet? Ask Nei, Lunde Båt kan forhåpentligvis fortelle om det er kjente problemer med den aktuelle båttypen. Tydelig at du ikke liker Bavaria Ask, men det er vel litt bombastisk og si at Bavaria generellt er dårlige båter. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
jonsverre Svart 4.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2012 Det ville vel vært en billig forsikring for deg og kontakte Lunde båt (importøren) i Leangbukta og bedt dem om råd. Finnes vel ikke noe værre enn og tro at det er i orden, kjøpe båten, og så finne ut at noe er galt. Det er et godt råd Kalle74. Jeg kontakter Lunde i morgen. I forhold til tykkelsen på kjølboltene så har jeg tykke fingre hehe... og 42mm på Hanse'n høres råflott ut. Tror uansett neppe det er selve bolttykkelsen som er det svake punktet. mvh jonsverre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.