Jump to content

Fortinnet kabel til el-anlegg

Athene

Recommended Posts

Dette har vært diskutert tidligere i forskjellige sammenhenger men uten at det har kommet så mange svar, så jeg prøver igjen:

Er det noen som kjenner til leverandører av fortinnet kabel for bruk i el-anlegg i båt?

Holder på å skifte ut el-panel og mye av kablingen i en båt fra 1986. Originalkablene ser ut til å være RKUB-enlederkabel,- altså den typen du får kjøpt i bil/båtutstyrsforretninger med mange tynne kordeler med blank kopper. Nå begynner kopperet å bli så irret at det er vanskelig å få kontakt i tilkoblingene og jeg må bare gjøre noe. Ser at flere båtblader i tester av båter fremhever bruk av fortinnet kabel og jeg forstår fordelen,- men er det verdt prisen?

Eneste leverandør jeg har funnet så langt er utstyrsspesialisten.no som kan levere enkelte dimensjoner i metervis, men til en høy pris synes jeg, 2-3x RKUB-pris. Synes også dimensjonene deres var litt "dumme", 0,8, 1,0 og 2,0mm2 hadde de i mange farger, men så var det dårlig med større dimensjoner.. (Mye av det jeg fjerner nå er 1.5mm2, men det synes jeg er for tynt,- hadde tenkt å bruke minimum 2.5mm2 over alt..)

Hva synes dere? Er fortinnet kabel verdt prisen (og bryet med å finne leverandør),- eller er det "overkill" som noen hevdet her tidligere?

Athene

Jeg bruker fortinnet kabel i båten når jeg strekker nytt anlegg, kablene har jeg fått til innbrudspris da det er noen rester fra en off-shore jobb et eletrikerfirma i byen utførte. Det er tykke klompete kabler, men har også fått tak i en rull med 2,5mm2 kabel type lampettledning i fortinna utgave, den ser veldig grei ut, men jeg vet ikke prisen enda. (Kan sikkert finne ut hvor den kommer fra og hva den koster)

Jeg har ingen erfaring med fortinna kabel over tid, men har inntrykket av at det er "det eneste saliggjørende" hvis du skal ha et anlegg som funker lenge.

Mvh

Morten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...