Jump to content

Rinker 260 EC med VP D3 og DPE, hvor finner jeg bunnventilene?

bergetun

Recommended Posts

Hei,

Spørsmål fra en fersking her :D

Jeg skal ha båten min liggende ute nå i vinter.

I forsikringspapirene til båten min står det at alle skroggjennomføringer under vannlinjen skal være stengt. Jeg finner bare en skroggjennomføring, og det den som brukes for å dra sjøvann inn i toalettet. Skal det være flere i båten min ? Kjølevann feks?. Kan ikke huske å ha sett en lukkeventil for noe kjølevann i motorrommet. Skal det være en slik ventil ?

Båten er en Rinker 260 EC med Volvo Penta D3 med drev

På forhånd takk for hjelpen

Takker for hjelpen Tom og Bjørn.

Skal ned i båten i morgen å sjekke for sikkerhets-skyld, men jeg er temmelig sikker på at jeg ikke har sett noe krane i motorrommet for stenge kjølevannet.

Bjørn : Angående det med å få dritten ut igjen, så er den skroggjennomføringen over vannlinjen. DEt er en sånn kvern med pumpe (Maccarator?) som spyler shiten ut på havet ;)

Så det er helt vanlig at DPE drevene har tar inn kjølevannet gjennnom drevet, og at man derfor ikke trenger å stenge de om vinteren ?

"Har aldri hørt om noen drevbåt med kjølevannsintak i skroget. Så det går nok fint"

Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Selv om en har sjøvannsinntak gjennom drevet,kan en i tillegg også ha kjølevannsinntak i skroget.

Disse kan være sammenkoplet med et grenrør før sjøvannsfilteret. Hensikten er bedre kjøling og en ekstra sikkerhet dersom det ene inntaket skulle gå tett.

Sjekk kvalitet på slangeklemmer og slanger, i tilleg til selve gjennomføringen. Er alt i orden der vil du nok kunne sove trygt. Å så lenge du bor på en kant av landet der sjelden er is ville ikke jeg vært så bekymret. Min båt ligger i is hvert år. Det går helt fint, selv om det ikke alltid er stengte ventiler. Må jo bruke båten og. Kompanserer for frost med litt varme i båten.

Endelig ble det Bobåt

Nå har jeg Seildrev og ikke sånt annet drev, men hos meg er det stoppekran til kjølevannet på drevet.

En liten firkantet tapp stikker ut og der har jeg et eget "hjul" som passer, slik at jeg kan stenge for vann inn. Dette gjør det bla mulig å skifte kjølevannsslange uten å ta båten ut av vannet.

Jeg aner som sagt ikke hvordan dette er løst på ditt drev.

Ellers, så har jeg enda tre stoppkraner i tillegg til de du har nevnt. Jeg har stoppkran i bunn av utslagsvask i bysse og på bad, jeg har stoppkran for saltvannspumpen i byssa. (noe som vel ikke er vanlig i motorbåter) .

Jeg har enda et par tre til, men de er til utstyr som er frakoblet som feks Watermaker og vannkjølt kjøleaggregat. Totalt har jeg 8 gjennomføringer tror jeg... huff... jaja.. med 22 grader i båten akkurat nå, er det vel ingen fare for frostsprenging i natt i det minste.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...