cosmo Startet 4.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2012 Jeg har skaffet et svinghjul med demper til hydraulisk gir som ble montert på volvo fra kamd motorene kom på markedet. Jeg hadde veldig stort utbytte av å bytte ut den gamle vibrasjonsdemperen med nye typen, som er tyngre. Dette resulterte i mye jamnere gange og jeg slo da til og skaffet meg et tyngre svinghjul da dette ble standard på senere modeller. Vil da få mere masse som er i sving og motoren får mer hjelp av dette. Mitt spørsmål er som følger, vil den nye demperen som er gummibasert fungere med et mekanisk gir eller bør jeg bruke den gamle typen med fjærer for å få dette til å fungere optimalt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Det finnes egne leverandører (centaflex) som leverer erstatningstrykkplater med gummidemping til "alle" motorer, så det burde ikkje ha noko å sei , så lenge det er tilpasset kreftene fra motor. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
REM Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 For å kjøre den nyere typen gummidemper på en gammel -41 som er utstyrt med mekanisk flexplate, trenger du et tilpasset svinghjul med utsparing for gummidemperen. Har du dette vil jeg tro at det ikke er noe i veien for å benytte denne demperen mot ei mekanisk gearkasse? Apropos gummidemper. De første demperne kom uten stålarmering som skulle forhindre at demperen delte seg ved overbelastning. Det har vært rapportert tilfeller hvor demperen har delt seg og en mister all framdrift. Det er også rapportert tilfeller hvor denne tidlige demperen har røket og skjært hull inn til områder med oljetrykk med resultat at motoren har gått tom for olje. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Du finner mer info i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/50353-prosjekt-installasjon-av-hs1-gearkasse-i-princess-35vp41/page__hl__%20hs1%20%20hydraulisk__st__20 Se bla. innlegg 21 Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
cosmo Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Den jeg har kjøpt er stemplet med 2003. Jeg har både svinghjul og demperen. Demperen med fjører kan også monteres på dette svinghjulet. Jeg haller mot å prøve den nye typen demper, det er tross alt bare noen timers skruing om det ikke skulle gå så bra. jeg håper da på en mykere innkobling. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 (redigert) Du må antagelig slipe ned et boss i støpet i clutchkåpa. Du finner det når du legger ned svinghjulet. Ikke trekk til boltene før dette bosset er slipt ned. Lagt til: Ser nå i linken min at bosset kan identifiseres i innlegg #32 Redigert 5.Desember.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
cosmo Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Takk for tipset, jeg syns å huske at du slet med å skifte simmerringen rundt veiva, jeg skal skifte denne da det var olje i bunn av svinghjulhuset. Jeg har fått et tips av en volvo mekaniker, når du skal montere denne så smøres kun den innvendige delen av ringen. Når du da skal montere den får den grep i aluminiumen og du kan banke den forsiktig på plass. Smører man utsiden, glepper den hele tiden ut og man må til og presse den in. Det gjenstår å se hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Ja, denne bytter du selvfølgelig når du først har det åpent. Jeg slet lenge med den ja. Endte til slutt med at jeg måtte lage meg et verktøy. Har bilde av verktøyet i tråden også så vidt jeg husker. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
cosmo Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 (redigert) Her er et bilde av demperen og hjulet, jeg så det er en annen versjon enn den du hadde som var nyere. Får håpe denne er holdbar. Det var rundt ti kalde i går kveld og det kan bekreftes at garasjekjølt juleøl er meeeget godt. :) Redigert 5.Desember.2012 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Er den fra 2003 som jeg synes du nevnte trenger du ikke bekymre deg. Da er den garantert av den nye forsterkede typen. Tror det har vært flere varianter av denne opp gjennom årene? De dårlige ble levert opp mot midten av -90 tallet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
cosmo Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 (redigert) Jeg har vært og tatt av det gamle svinghjulet i båten og tok det med hjem. hadde inntrykk av at dette hjulet skulle være lettere enn det nye, men etter en tur på badevekta viste det det gamle, med demperen, seg å veie 19,8kg. Det nye med demper er 18,9kg. Altså 900gram lettere.... En annen ting er at det nye hjulet mangler hullet som brukes når man stiller tenningen på dieselpumpa. Den forhøyningen du kappet av er der man setter inn doren som smeller inn i svinghjulet når den er TDC. Men skulle giret ryke har jeg ihvertfall demper som kan brukes med et HS1 gir, om jeg skulle komme over et. Er de fysiske målene utvendig identisk med ms girene, måtte du tilpasse lengden på akslingene dine? Jeg tror båten er for slank i kjølen til å få på plass et HS45 gir, dette er 10cm kortere enn ms giret og ville da resultert i at jeg måtte ha lengre aksling også. Redigert 5.Desember.2012 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 HS1 er en direct replacement for MS4. slik at plassering og vinkling av utgående aksel er lik. Trengte ikke justere akslinger. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
cosmo Svart 6.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Fant ut at tenningshullet er på kanten av svinghjulet og at på nyere motorer enn min er et hull i svinghjulhuset under intercooleren der TDC doren skal inn ved tenningsjustering skal foretas. Er vel dyrt å skaffe seg et brukt svinghulhus og litt drastisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.