-morten- Startet 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2012 Hei jeg satt å kikka gjennom tråden med Youtube filmer her , og så tilfeldigvis en post som litt mild skrev: littmild Ikke påloggt Postet 28.11.12 01:21 Nettopp! Ja, jeg tror jeg kommer til å være litt skuffet når jeg sitter gammel og grå, om jeg ikke har fått vært på tur i sånne farvann noen gang. I 2004 var jeg og samboeren min på en 2mnd backpackingtur til Australia. I forbindelse det var vi på en tredagers båttur i områdene rundt Withsundays. Vi var med en veldig flott skute og fikk være med å heise seil og gjøre jobb ombord, selv om det var mest tilrettelagt for avslapping! skuta seilte lett 8-9 knop lit om båten.Skonnert Bygget i 1896 115fot av Australsk tømmer. av Georg Frost, som bygde 22 skuter. Den ble brukt til frakt mellom stater i de stadig voksende koloniene. meste parten av tiden seilte den i sør Australia mellom staten Victoria og Tasmania (øy) Skuta ble veldig populær og kjendt for gode egenskaper og god fart. I 1923 satte den rekord på kryssing av Bass stredet på under 24 timer. Den ble brukt av den Australske marinen under 2. verdenskrig for troppe transport og utstyr.Ble retunert til Tasmania i dårlig forfattning. Den ble senere restaurert på 80 tallet, og båten var i 2004 i veldig fin stand. sikkelig fint styrhus og innredning i Mahogany. Jeg googlet lit i dag og fikk se at det hadde vært brann i maskinrommet og at den var i lit dårlig stand nå. Rekner med at ivrige krefter får fikset den opp igjen.Den var klassifisert i 1986 by the national thrust of Australia, så jeg rekner med den blir tatt vare på. Selve seilinga var flott og turen en sikkelig opplevelse. Vi seilte ut fra Airlie Beach, som er Australias dyreste havn pga. beliggenheten nært Great barrier reef. Natur og miljø er så klart tatt på alvor og ble du tatt med koraller i lomma kunne det vanke bøter på 50-60.000 Turismen der var veldig skånsom. Å snorkle over koraller og fisker i alle regnbuens farger er en opplevelse ute grenser. Vi var på mange flotte steder, og de fleste stedene var kunn tilgjengelig sjøveien. Jeg legger ut noen bilder tatt med et dårlig digital kamerea..men man ser jo lit hvordan det er. sakset noen fra google også. Det er spessielt å se f.eks havskilpadder fritt i sitt rette element. på kveldene så vi masse blekksprut og småfisk som ble tiltrukket av lyset vårt ombord, i utkanten av lyset skimtet vi Baracuda og andre rovfisker som lå og lurte.. Det var faktisk blekkspruter som hoppa ombord i skuta og i lettbåten under natta. Opplevelsene og naturen var sånn som man bare ser på film, og føltes veldig uvirkelig at man selv var der.. Fast mannskap var veldig trivelige og disket opp med alskens mat og drikke..Kapteinen var en sikkelig trivelig fyr og vi hadde mye å prate om..Båtliv i Australia og båtliv i Norge er jo lit forskjellig hehe Ved to andre anledninger var vi med landgangsfartøy ut til forskjellige øyer. En tur til Morton Island skulle vise seg å bli lit i overkant spennende pga. av en syklon som kom inn fra havet. Dem som ikke var vant til sjø og båt hadde en mindre trivelig tilbaketur i denne flatbottnede skuta hehe..Hadde ikke jeg beroliget samboeren min hadde hun vært livredd. Bølgehøyden var ikke voldsom men utformingen av landgangsfartøyet gorde at den var som en pappkasse i en elv. i de største bølgene stoppet den helt opp. Bilene ombord var dusja i saltvann! Her er noen bilder fra seilturen: Arlie Beach Defender som jeg syntes var en flott skute Disse bildene varmer lit på vinters tid :-) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
littmild Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Deilig å lese slike beretninger og se slike bilder når snøen ligger ute.. Rent drivstoff for drømming dette Mistenker at det er mange på båtplassen som sitter med gode historier og fine bilder men kanskje ikke tror andre er interessert i det. Det er ikke tilfelle. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
-morten- Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 ikke sant!! Helt fantastisk å seile i slike farvann! Vi har bestemt oss for å dra til Australia igjen når gutten blir 10. Da satser jeg på å leie båt selv i samme området! Dem leier ut både motorbåter og seilbåter. Det man trenger for å feriere der er sjorts dykkermaske mat og kald drikke! og så klart solkrem faktor 30 hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
glalaks Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Kanskje en lignende seiltur i regi gjennom båtplassen.no kunne blitt suksess? Hehe.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Euklid Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Herlig. Kjenner det skal gjøre seg å få båten langt lengre sør før neste vinter. Takk for inspirasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 Kanskje en lignende seiltur i regi gjennom båtplassen.no kunne blitt suksess? Hehe.. Det koster lit å komme seg dit da! Og problemet med Australia er at det går ikke an å være der 2-3 uker bare! Er så mye å oppleve der. Går jo med en halv uke i bare reising hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kristian_H Svart 5.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2012 flotte bilder, har vært i Australia noen ganger for å seile regatta men da får man ikke opplevd så mye av det kysten har å by på. ser det er mye fine steder man kan reise til! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Det var en del charter seilbåter som var mere regattabåter, men vi var som sagt ute etter turopplevelser.. men for dem som virkelig vil seile på en topp moderne båt er det absoludt muligheter. Vi falt jo også for sjarmen til Defender. Å seile på sør/øst kysten av Australia er jo temmelig fjernt fra å seile i Norge blandt holmer og skjær.. det er stort sett lange sandstrender og en del større øyer. Vi besøkte flere sand-øyer under vårt opphold. i ferskvannene der var det badekartemp på vannet. Det er imidlertid enkelte ting man bør være obs på og tilegne seg lit kunskap om..dødelige manneter sjøslanger og Hai! ser du noen er bitt av en sort og hvit sjøslange har du to valg.. enten å sitte å se på at personen dør, eller å få takk i hjelp innen et kvarter.. Australia er jo et helt kontinent så her kan man se og oppleve absoludt alt, regnskog ørken storbyer villmark sjøliv og kystkultur.. På toppen av det hele er Australienere veldig gjestfrie laid-back og veldig trivelig folk! Bildene jeg la inn er ikke topp kvalitet.. kopiert fra Facebook og inn i Photobucket, samt at det var bare et billig digital kamera vi hadde med på båtturen. Vi tok vel tilsammen ca 2000 bilder i løpet av de to mnd' ene vi var der hehe..Når jeg tok bilder var det jo stort sett båter og sjø involvert da hehe. Jeg skal ihvertfal leie båt på egenhånd om eller når jeg skal tilbake :-) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.